Ελληνικός Οργανισμός Σάτυα Σάι
Ζώνη 6, Νότια Ευρώπη, Περιοχή 6.2

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΠΛΑΣΗ ΑΚΕΡΑΙΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

Πλήρες κείμενο της ομιλίας του Σρι Σάτυα Σάι Μπάμπα
στην αίθουσα Σάι Κουλβάντ του Πρασάντι Νίλαγιαμ, κατά την Εορτή του Σανκράντι, στις 14 Ιανουαρίου 2004

Σπουδαστές και σπουδάστριες!

Ο σημερινός και ο τέως Αντιπρύτανης, ο Γραμματέας του Κεντρικού Συμβουλίου και δύο σπουδαστές έκαναν μόλις τώρα δύο εξαιρετικές ομιλίες. Σε τούτη την απέραντη πλάση, οπουδήποτε στρέψετε το βλέμμα σας, θα βρείτε πράγματα θαυμαστά που αφυπνίζουν την εσώτερη ύπαρξη σας και γεμίζουν την καρδιά σας άπειρη ευδαιμονία. Οι σπουδαστές μας έχουν και εκείνοι αναπτύξει εξαιρετικές δεξιότητες και εμπειρία στα αθλήματα στίβου, αλλά και στη γυμναστική και τη μουσική και σήμερα μας έδειξαν αυτά τους τα ταλέντα δίνοντας χαρά σε όλους μας. Με όποια δραστηριότητα και αν ασχοληθούν, το κάνουν για να ευχαριστήσουν τον Σουάμι, όχι για την πρόσκαιρη χαρά που θα αντλήσουν από τη δραστηριότητα αυτή καθαυτή.

Ήδη από τη στιγμή της γέννησής του, όλες οι δραστηριότητες του ανθρώπου επικεντρώνονται στη διαδικασία της μάθησης και της απόκτησης σοφίας. Είναι λοιπόν απολύτως αναγκαίο να διδάσκουμε στους σπουδαστές μας ανώτερες ιδέες, ώστε να γεμίζουν την καρδιά τους με αγάπη και να είναι σε θέση να κάνουν όλους τους συνανθρώπους τους ευτυχισμένους.

Στην εποχή μας υπάρχουν ανά τον κόσμο άπειρα εκπαιδευτικά ιδρύματα, δυστυχώς όμως ουδείς φαίνεται να έχει καταλάβει τι ακριβώς σημαίνει εκπαίδευση! Οι φοιτητές απλώς γεμίζουν το κεφάλι τους ξερές γνώσεις μέσα από τα βιβλία, γράφουν διαγωνίσματα, εξασφαλίζουν τους αναγκαίους βαθμούς για το πτυχίο τους και ισχυρίζονται ότι είναι μορφωμένοι.

Παρ’ όλη του τη μόρφωση και την ευφυΐα, ένας άκριτος και ανόητος άνθρωπος ουδέποτε θα γνωρίσει τον θεϊκό Εαυτό του, και ένας κακεντρεχής άνθρωπος ουδέποτε θα αποβάλει τις κακές ιδιότητές του. Η σύγχρονη εκπαίδευση οδηγεί μόνο σε άσκοπη επιχειρηματολογία, όχι σε ολοκληρωμένη σοφία. Τι νόημα έχει το ν’ αποκτάτε μόρφωση η οποία δεν μπορεί να σας οδηγήσει στην αθανασία; Αποκτήστε τη γνώση εκείνηπου θα σας κάνει αθάνατους!

Γνώση (βίντγια) σημαίνει σοφία (γκνιάνα). Όμως ο όρος γκνιάνα δεν σημαίνει εγκόσμια σοφία. Και αληθινή εκπαίδευση είναι εκείνη που αναπτύσσει την εσώτερη όρασή σας και σας κάνει να βιώνετε την αιώνια ευδαιμονία. Σήμερα όμως, κατά ποιο τρόπο μπορούμε να πούμε ότι ωφελούνται οι σπουδαστές από το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα; Απλώς αποκτούν πτυχία, καθώς και την εκτίμηση του ακαδημαϊκού χώρου, αλλά δεν κατανοούν την πραγματική σημασία της παιδείας. Οι σημερινοί φοιτητές δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν το αληθινό πνεύμα με το οποίο πρέπει να συμμετέχουν σε αθλητικούς και πολιτιστικούς αγώνες. Σε όλα τα μεμονωμένα αγωνίσματα και στα ομαδικά παιχνίδια έχουμε πάντα ένα νικητή και έναν ηττημένο. Οι άνθρωποι ενδιαφέρονται δυστυχώς μόνο για το τελικό αποτέλεσμα των αγωνισμάτων, δεν απολαμβάνουν το πνεύμα της αγνής συμμετοχής στο άθλημα. Σκοπός των αθλημάτων και των ομαδικών παιχνιδιών δεν είναι το ποιος θα κερδίσει και ποιος θα χάσει - είναι να ενσταλάξει στους συμμετέχοντες το πνεύμα της ευγενούς άμιλλας. Πολύ συχνά σας τονίζω:

Η ζωή είναι ένα παιχνίδι - παίξτε το!

Η ζωή είναι ένα όνειρο - κατανοείστε το!

Η ζωή είναι αγάπη - μοιραστείτε την!

Μόνον όποιος κατανοεί τη σπουδαιότητα αυτών των ρήσεων και τις πραγματώνει στην καθημερινή ζωή του είναι αληθινός φοιτητής!

Το εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής μας, αντί να αναπτύσσει και να οξύνει τη δύναμη της διάκρισης των φοιτητών, περιορίζει τον ορίζοντα της αντίληψής τους. Ούτε αληθινή σοφία τους μεταλαμπαδεύει, ούτε τους βοηθάει να αποκτήσουν ευρύτητα νου. Η σημερινή παιδεία έχει καταστεί ανώφελη: ακόμη και τα διδακτικά βιβλία που καθορίζει δεν περιέχουν την ουσία της αληθινής γνώσης. Διερωτώμαι για ποιο λόγο η κυβέρνηση προωθεί τέτοια κενά νοήματος διδακτικά βιβλία! Ίσως διότι και η ίδια αγνοεί την πραγματικότητα που επικρατεί στο σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό δυσφημεί την κυβέρνηση, αλλά κανένα από τα μέλη της δεν μοιάζει να ενδιαφέρεται γι’ αυτό –αυτή είναι η νοσηρή κατάσταση που όχι μόνο επικρατεί αλλά και επιδεινώνεται. Κανείς δεν κάνει προσπάθεια να κατανοήσει την ιερότητα του αρχαίου εκπαιδευτικού μας συστήματος. Οι φοιτητές ενδιαφέρονται μόνο για τις ξερές γνώσεις που περιέχονται στα βιβλία και όχι για την ουσία της εκπαίδευσης. Και αυτό που εξετάζεται είναι μόνο οι γνώσεις που απέκτησαν από τα βιβλία, όχι όμως το αν έχουν αποκτήσει πνευματικές αρχές και διάκριση. Έτσι, οι φοιτητές νομίζουν ότι οι σπουδές και τα πτυχία έχουν ως μοναδικό σκοπό το να τους εξασφαλίσουν τα προς το ζην. Εγώ όμως σας λέγω:

«Ο σκοπός της εκπαίδευσης είναι το ΕΥ ΖΗΝ και όχι απλά τα προς το ζην»

Δυστυχώς όμως, ούτε οι φοιτητές, ούτε και οι γονείς τους συνειδητοποιούν αυτήν την αλήθεια. Οι γονείς είναι ευτυχείς όταν τα παιδιά τους πάρουν καλούς βαθμούς στις εξετάσεις τους – δεν λαμβάνουν τον κόπο να διαβάσουν τη σωρεία των κακών παρατηρήσεων που συνοδεύουν τους βαθμούς στον έλεγχο τους (σημ. μετ.: Εδώ ο Σάι Μπάμπα κάνει ένα λογοπαίγνιο στην αγγλική γλώσσα μεταξύ των λέξεων marks = βαθμοί και remarks = παρατηρήσεις). Εάν έμπαιναν στον κόπο να κοιτάξουν και τις παρατηρήσεις ως προς τη διαγωγή τους, θα καταλάβαιναν αληθινά τι είδος παιδεία αποκτούν τα παιδιά τούς. Με την πρόοδο του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος η σπουδή των ιερών γραφών έχει παρακμάσει. Τότε όμως πως μπορεί η σημερινή εκπαίδευση να σας χαρίσει αληθινή σοφία;

Φοιτητές και φοιτήτριες! Η εκπαίδευση που οφείλεται να αποκομίσετε είναι αυτή που μακροπρόθεσμα θα ωφελήσει την κοινωνία και τον κόσμο στο σύνολο του. Ποια είναι η παρούσα κατάσταση της κοινωνίας; Με ποιο τρόπο μπορούμε να συμβάλλουμε ώστε να γίνει ιδανική; Πως πρέπει κανείς να εργάζεται για την εξύψωση του επιπέδου της κοινωνίας και για την πρόοδο της; Κανείς δεν μοιάζει να στρέφει τις σκέψεις του σ’ αυτά τα σοβαρότατα ζητήματα. Ακόμη και το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα δεν δίνει την πρέπουσα έμφαση στην κοινωφελή υπηρεσία. Αν κάποιος μιλήσει για την ανάγκη μεταρρυθμίσεων στο ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα, οι φοιτητές αδιαφορούν – νομίζουν ότι η πεμπτουσία της εκπαίδευσης είναι οι γνώσεις που περιέχουν τα διδακτικά τους βιβλία. Γι` αυτό οι γηραιότεροι είναι εκείνοι που πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη της σωστής εκπαίδευσης των νέων. Οι φοιτητές οφείλουν να κρατούν ψηλά την τιμή και το όνομα της κοινωνίας στην οποία ζουν. Έχουν χρέος να τηρούν τις διδασκαλίες των αρχαίων σοφών και αγίων μας, οι οποίοι μας μεταλαμπάδευσαν το αληθινό νόημα της παιδείας. Το να γίνεστε υπερόπτες και εγωιστές απλώς επειδή αποκτήσατε ένα–δύο πτυχία, είναι δείγμα ακρισίας και ανοησίας.

Οφείλετε να κατανοήσετε τις ανάγκες της κοινωνίας και να αξιοποιήσετε την εκπαίδευση σας για την πρόοδο της. Οι άνθρωποι ισχυρίζονται ότι υπηρετούν την κοινωνία δίχως όμως να κατανοούν πραγματικά ποιες είναι οι ανάγκες της. Τέτοια υπηρεσία δεν είναι κοινωφελής υπηρεσία (σαμάτζα σέβα) αλλά "σαμάντι σέβα’’, δηλ. μια "νεκρή", με άλλα λόγια άψυχη και μηχανική εργασία. Η κοινωνία θα προοδεύσει μόνον όταν διορθωθεί το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Με την επικράτηση του δυτικού μοντέλου σπουδών, το οποίο έχει πάρει διαστάσεις τρέλας, η μελέτη και σπουδή των φιλοσοφικών και πνευματικών κειμένων έχει παραμεληθεί. Οι γονείς έχουν όμως χρέος να διδάσκουν στα παιδιά τους τι είναι καλό, σωστό και δίκαιο και τι είναι κακό, λανθασμένο και άδικο, ήδη από την παιδική τους ηλικία. Δεν πρέπει να ικανοποιούνται απλώς με το ότι εξασφάλισαν στα παιδιά τους την εισαγωγή σ’ ένα πανεπιστήμιο και αργότερα με το ότι τα παιδιά τους απέκτησαν ένα πτυχίο. Οφείλουν να φροντίσουν ώστε τα παιδιά τους να αξιοποιήσουν την εκπαίδευση που έλαβαν για να υπηρετήσουν το έθνος μας. Η κυβέρνηση μπορεί να μην είναι σε θέση να κάνει πολλά για το θέμα αυτό – γι’ αυτό αποτελεί ευθύνη των γονέων να καθοδηγούν τα παιδιά τους στη σωστή κατεύθυνση. Πρέπει να ενθαρρύνουν και να εμπνέουν τα παιδιά τους να εργαστούν για την πρόοδο του έθνους μας. Δυστυχώς όμως, σήμερα οι γονείς δεν έχουν τέτοια διάκριση - ακόμη και οι εκπαιδευτικοί δεν ενδιαφέρονται για την πρόοδο του έθνους μας. Αισθάνονται ότι η ευθύνη τους λήγει με τη διδασκαλία στους σπουδαστές στεγνών γνώσεων μέσα από τα βιβλία. Δεν λαμβάνουν καν τον κόπο να διερευνήσουν αν τα όσα περιέχονται στα διδακτικά βιβλία είναι ωφέλιμα για την κοινωνία η όχι. Δεν προωθούν το θέμα στη κυβέρνηση- αλλά ακόμη και αν το αναφέρουν, η κυβέρνηση δεν ανταποκρίνεται. Μετατρέπει τα εκπαιδευτικά ιδρύματα σε αυτοματοποιημένα εργοστάσια που παράγουν πτυχιούχους.

Οι φοιτητές δεν είναι οι μόνοι υπεύθυνοι γι’ αυτή την θλιβερή κατάσταση. Γονείς, εκπαιδευτικοί και κυβέρνηση είναι εξίσου υπόλογοι. Δεν αρκεί μόνο να εξασφαλίζουν οι φοιτητές καλούς βαθμούς μέσα στην τάξη. Πρέπει επίσης να εργάζονται για την πρόοδο της κοινωνίας και του έθνους, κι έτσι να χαρίσουν ένα καλό όνομα στους γονείς τους. Οι γονείς πάλι, έχουν χρέος να ελέγχουν κάθε τόσο την πρόοδο των παιδιών τους, να τα κατευθύνουν στο σωστό δρόμο ενσταλάζοντας μέσα τους αρετές και να τα διαπλάθουν έτσι σε πολίτες με συναίσθηση ευθύνης και καθήκοντος απέναντι στη πατρίδα. Δεν πρέπει να ικανοποιούνται απλώς με τους καλούς βαθμούς που παίρνουν τα παιδιά τους - πρέπει ακόμα να εξετάζουν τι είδους βιβλία διαβάζουν στο σπίτι για αναψυχή. Μερικοί φοιτητές διαβάζουν φτηνά, ανόητα μυθιστορήματα, οι γονείς τους όμως δεν λαμβάνουν τον κόπο να τα νουθετήσουν. Ή λένε "Και σε τι βλάπτει το να διαβάζει κανείς μυθιστορήματα; Αφού τους ευχαριστεί δεν υπάρχει πρόβλημα." Μ’ αυτό τον τρόπο χαλάνε τα ίδια τους τα παιδιά. Δεν ενδιαφέρονται καν να παρακολουθήσουν πως συμπεριφέρονται και τι κάνουν τα παιδιά τους όταν εκείνοι απουσιάζουν. Πρέπει να κατανοήσουν ότι δεν έχει κανένα νόημα απλώς το να παρέχουν στα παιδιά τους ανώτερη εκπαίδευση, αν ταυτοχρόνως δεν τα διαπαιδαγωγούν και δεν τα διορθώνουν διαρκώς. Οι γονείς οφείλουν να μιμηθούν τα ιδανικά των αρχαίων προγόνων μας, οι οποίοι ανέτρεφαν τα παιδιά τους με τον ιδανικότερο τρόπο.

Ενσαρκώσεις της αγάπης! Το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται επειγόντως μεταρρυθμίσεις. Οι γονείς σήμερα υπερηφανεύονται για το ότι κατόρθωσαν να γράψουν τα παιδιά τους σε αγγλικά δημοτικά σχολεία όπου τους μαθαίνουν να λένε απ’ έξω αγγλικά παιδικά ποιηματάκια. Αδυνατούν να καταλάβουν τι κακή επίδραση έχει αυτή η "μοντέρνα" εκπαίδευση στα παιδιά τους. Στα σχολεία αυτά τα μικρά παιδιά που πάνε στο νηπιαγωγείο μαθαίνουν να λένε ανόητα ποιηματάκια όπως "μπέ...μπέ...βελάζει το μαύρο αρνάκι." Λόγω αυτής της ανόητης εκπαίδευσης, τα παιδιά τελικά καταλήγουν να γίνουν τα ίδια "μαύρα αρνιά". Ειλικρινά, μου προξενεί οδύνη και αγανάκτηση το να παρακολουθώ πως το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα καταστρέφει ολοσχερώς τη ζωή των μαθητών και των σπουδαστών μας. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο έχω ιδρύσει εδώ εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων, δαπανώντας τόσα χρήματα, με μοναδικό σκοπό την ορθή διάπλαση του χαρακτήρα των σπουδαστών. Όχι μόνον η φοίτηση σ’ αυτά είναι δωρεάν, αλλά και τα διδακτικά βιβλία προσφέρονται χωρίς χρήματα στους νέους και τις νέες. Αντιθέτως, στη χώρα μας σήμερα η κατάσταση της παιδείας είναι τόσο τραγική,

που για να εγγράψει κανείς το παιδί του σ’ ένα δημοτικό σχολείο πρέπει να υποβάλει αίτηση χρόνια πριν μαζί με μία παχυλή επιταγή δωρεάς. Και οι γονείς είναι πανευτυχείς αν τα παιδιά τους γίνουν δεκτά σ’ ένα τέτοιο κατά την γνώμη τους, καλό ιδιωτικό σχολείο και δεν κάνουν τον κόπο να αναρωτηθούν και να διερευνήσουν τι είδους όφελος θα αποκομίσουν τα παιδιά τους από ένα τέτοιο εκπαιδευτικό σύστημα. Ούτε τα παιδιά συναισθάνονται και εκτιμούν τις στερήσεις τις οποίες πρέπει να υποστούν οι γονείς τους για να τα μορφώσουν. Οι γονείς συχνά αναγκάζονται να πάρουν δάνειο, ενίοτε μάλιστα στερούνται μέρος της τροφής ή του ύπνου τους για να προσφέρουν εκπαίδευση στα παιδιά τους. Τελικά όμως, τα παιδιά δεν αποκομίζουν απολύτως κανένα όφελος απ’ αυτή την εκπαίδευση. Τα παιδιά όμως δεν είναι σε θέση να καταλάβουν τι είναι καλό γι’ αυτά και τι κακό. Σήμερα που η ποιότητα της προσφερόμενης παιδείας έχει καταντήσει τόσο "φτηνή", πώς μπορεί να βοηθήσει έναν νέο να διαπρέψει στη ζωή και κάποτε να γίνει «ηγέτης»; (σημ. μετ.: Εδώ ο Σάι Μπάμπα κάνει ένα λογοπαίγνιο με τις αγγλικές λέξεις cheap = φθηνός, και chief = ηγέτης). Δυστυχώς, ούτε οι γονείς, ούτε οι εκπαιδευτικοί, ούτε και οι ίδιοι οι σπουδαστές είναι σε θέση να καταλάβουν πόσο βλάπτεται η κοινωνία, αλλά και ολόκληρο το έθνος μας από το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα. Γι’ αυτό, πρέπει όλοι να "δώσουν τα χέρια" και να συνεργαστούν με σύμπνοια και με ομόνοια μεταξύ τους προκειμένου να επιφέρουν μία εκ βάθρων μεταβολή της κοινωνίας.

Αυτή την εποχή, οι φοιτητικές ταραχές και οι διαδηλώσεις αυξάνονται διαρκώς – αυτό όμως δεν είναι λάθος των μαθητών και των φοιτητών. Οι ίδιοι οι μαθητές είναι πολύ καλά παιδιά, έχουν αγνή φύση. Υπόλογοι για τις ταραχές είναι οι καθηγητές τους, οι γονείς τους και η κυβέρνηση. Αποτελεί θλιβερό γεγονός το ότι το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα δεν έχει σχεδιασθεί έτσι ώστε να διαπλάθει το χαρακτήρα των νέων. Υπάρχουν πολλοί καλοί σπουδαστές, αλλά ούτε οι γονείς, ούτε οι καθηγητές, ούτε τα διδακτικά βιβλία τους παρέχουν την αναγκαία καθοδήγηση στο σωστό δρόμο. Είναι πλέον επιτακτική ανάγκη οι γονείς ν’ ανοίξουν τα μάτια τους και να δουν την πραγματική κατάσταση που επικρατεί στην παιδεία σήμερα. Έχουν χρέος να μεριμνήσουν ώστε τα παιδιά τους να βγαίνουν στη ζωή εφοδιασμένα με την κατάλληλη εκπαίδευση. Έχουν επίσης χρέος να εμπνέουν τα παιδιά τους να επιδιώκουν εκείνη την εκπαίδευση που θα τα οδηγήσει στην πνευματική τους ανύψωση και την αθανασία. Φυσικά, και η εγκόσμια εκπαίδευση είναι αναγκαία. Όμως αυτή πρέπει να είναι εναρμονισμένη με την πνευματική εκπαίδευση, έτσι ώστε να διαπλάθει το χαρακτήρα των νέων και να τους κάνει καλύτερους πολίτες της χώρας μας.

Φοιτητές και φοιτήτριες!Να μην αισθάνεστε υπερήφανοι επειδή ακολουθείτε ανώτερες σπουδές. Παράλληλα μ’ αυτό πρέπει να καλλιεργήσετε και ανώτερες ιδιότητες χαρακτήρα. Διότι, η μόρφωση που δεν συνοδεύεται από αρετές είναι παντελώς άχρηστη. Ο τελικός σκοπός της εκπαίδευσης είναι ο ακέραιος αδαμάντινος χαρακτήρας. Σήμερα, πάμπολλοι φοιτητές διαβάζουν όχι μόνο άχρηστα, αλλά και ανήθικα μυθιστορήματα. Οι αρχές θα έπρεπε να απαγορεύσουν τελείως την κυκλοφορία τέτοιων ψυχοφθόρων βιβλίων στην αγορά. Οι φοιτητές πρέπει να διαβάζουν μόνο βιβλία που συμβάλλουν στη βελτίωση του χαρακτήρα τους. Επίσης πρέπει να συμμετέχουν στα αθλήματα και τα ομαδικά παιχνίδια με αληθινό αθλητικό πνεύμα.

Σήμερα, ο αριθμός των μοιραίων τροχαίων ατυχημάτων με θύματα νέους πάνω σε δίκυκλες μηχανές έχει αυξηθεί συνταρακτικά. Οι γονείς κάνουν πάμπολλες θυσίες για να μεγαλώσουν τα παιδιά τους, και καταλαβαίνω απόλυτα την αγωνία τους, αν η πολύτιμη ζωή των αγοριών ή των κοριτσιών τους χαθεί σ’ ένα τροχαίο δυστύχημα. Σήμερα οι κοπέλες θέλουν να αμιλλώνται τα αγόρια σε κάθε τομέα και έχουν φιλοδοξίες ν’ αποκτήσουν φήμη και όνομα στον επαγγελματικό στίβο. Το επιχείρημά τους είναι: "Κατά τι υστερούμε εμείς των αγοριών; Γιατί να μην ακολουθήσουμε τις ίδιες σπουδές με τα αγόρια;" Όμως, κάθε άτομο πρέπει να ακολουθεί το είδος των σπουδών που είναι κατάλληλο και ενδεδειγμένο γι αυτό. Για τις γυναίκες είναι ζωτικής σημασίας το να φροντίζουν καλά την οικογένεια τους και το σπιτικό τους και πρωτίστως να αναθρέφουν σωστά τα παιδιά τους, διαπλάθοντας το χαρακτήρα τους με μοναδικό τρόπο. Φυσικά και πρέπει οι κοπέλες να μορφώνονται κατάλληλα, ώστε να είναι σε θέση να ενσταλάξουν τις ανθρώπινες αξίες και αρετές στα παιδιά τους. Το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα όμως, οδηγεί φοιτητές και φοιτήτριες σε λανθασμένο δρόμο ζωής. Εν μέρει υπόλογοι γι’ αυτό είναι οι γονείς τους, οι οποίοι επιθυμούν διακαώς ν’ αποκτήσουν τα παιδιά τους σημαντικά πτυχία και να παντρευτούν άτομα που έχουν επίσης πτυχία του αυτού επιπέδου. Μερικοί γονείς μάλιστα, διαπραγματευόμενοι ένα συνοικέσιο για το παιδί τους φθάνουν στο σημείο να ρωτούν: "Η κόρη μου έχει τελειώσει το μεταπτυχιακό της και είναι και όμορφη. Για πείτε μου, ο γιος σας έχει μεταπτυχιακό; Και είναι όμορφος;" Εγώ όμως σας λέγω ότι την ομορφιά πρέπει να την αναζητείτε στο χαρακτήρα, όχι στη εξωτερική εμφάνιση. Αυτό το οποίο πρέπει να επιδιώκετε ν ‘αποκτήσετε είναι η ομορφιά του χαρακτήρα! Δεν θέλω να πω ότι τα κορίτσια δεν πρέπει να ακολουθούν ανώτερες σπουδές - εάν ήμουν κατά της μόρφωσης των γυναικών, θα ίδρυα ποτέ πανεπιστήμια θηλέων; Ίδρυσα όλα αυτά τα κολέγια και πανεπιστήμια με μοναδικό σκοπό το να ενσταλάξω στους νέους και τις νέες τις ανθρώπινες αξίες και αρετές. Όλες οι σπουδές τους παρέχονται απολύτως δωρεάν - δεν χρειάζεται να καταβάλουν ούτε εξέταστρα. Μοναδικός σκοπός μου είναι οι σπουδαστές και σπουδάστριες ν’ αποκτήσουν σωστή μόρφωση, να γίνουν ιδανικοί πολίτες και να δώσουν χαρά και ικανοποίηση στους γονείς τους.

Σπουδαστές και σπουδάστριες! Μην παρεξηγείτε τα λόγια μου. Όλα αυτά σας τα λέω για το δικό σας καλό, για τη δική σας πρόοδο στη ζωή. Πρέπει να αποκτήσετε το είδος της παιδείας που και σε σας θα χαρίσει ένα καλό όνομα, αλλά και την καλή φήμη της οικογένειάς σας θα διατηρήσει και θα αυξήσει. Μην είστε εγωιστές και μην κάνετε σφάλματα στο όνομα μιας δήθεν προσωπικής ελευθερίας. Συχνά συμβουλεύω τους νέους να μην αφήνουν το βλέμμα τους να περιπλανιέται δεξιά κι αριστερά όταν περπατούν στο δρόμο. Αλλά μερικοί νέοι, ακόμα και όταν τρέχουν με τη μηχανή, χαζεύουν τα κορίτσια στο δρόμο. Έτσι η προσοχή τους αποσπάται από το οδήγημα και το αποτέλεσμα είναι να γίνονται τροχαία ατυχήματα. Αν φροντίζετε ο χαρακτήρας σας να είναι καλός, θα έχετε πάντοτε προστασία. Οφείλετε να έχετε τις αισθήσεις σας πάντοτε υπό τον έλεγχό σας: πάντοτε να ελέγχετε το τι βλέπετε, το τι ακούτε, το τι λέτε. Ο Βούδας υπέβαλε τον εαυτό του σε τόσες πνευματικές πειθαρχίες με σκοπό να κυριαρχήσει στις αισθήσεις του.

Γιατί σας έχουν δοθεί τα μάτια; Για να κοιτάτε εδώ κι εκεί; Όχι! Προορισμός των ματιών είναι να βλέπουν την όμορφιά της μορφής του Θεού! Γιατί σας έχουν δοθεί τ’ αυτιά; Μήπως για ν’ ακούτε μάταια κουτσομπολιά; ΄Όχι! Προορισμός των αυτιών είναι ν’ ακούνε ιερές αφηγήσεις για τη δόξα του Θεού!

Τα αυτιά έχουν δοθεί στον άνθρωπο για να ακούει καλά και ωφέλιμα λόγια, να θέτει τα διδάγματά τους σε εφαρμογή, κάνοντας έτσι τη ζωή του ενάρετη. Ο Βούδας, αφού συνειδητοποίησε ότι ο Θεός έδωσε στον άνθρωπο τα αισθητήρια όργανα για να ζει μια ενάρετη ζωή, εγκατέλειψε όλες τις μορφές προσφοράς τυπικής, τελετουργικής λατρείας και άρχισε να χρησιμοποιεί τις αισθήσεις του με ιερό τρόπο. Συνειδητοποίησε ότι αυτό που έπρεπε να επιτύχει στη ζωή ήταν να γίνει ενάρετος, και όχι απλώς να απολαμβάνει τα ευχάριστα ερεθίσματα των αισθήσεων. Συνειδητοποίησε ακόμη ότι ο αληθινός πνευματικός του διδάσκαλος ήταν η συνείδησή του και κατέβαλε εντατικές προσπάθειες να κυριαρχήσει επάνω στα αισθητήρια όργανά του, όπως τα μάτια και τη γλώσσα του. Εάν κατορθώσετε να κυριαρχήσετε επάνω σ’ αυτές τις δύο αισθήσεις, θα καταστείτε κυρίαρχος και όλων των υπολοίπων. Αφού λοιπόν ο Βούδας έθεσε στον εαυτό του αυτό το στόχο ζωής, εγκατέλειψε τα ανάκτορα, τη σύζυγο και τον μονάκριβο γιο του και βγήκε έξω στον κόσμο. Μην παρεξηγήσετε όμως τα λόγια μου. Αυτό που σας συμβουλεύω δεν είναι να εγκαταλείψετε τη σύζυγο και τα παιδιά σας και να πάτε να ασκητέψετε. Αντιθέτως, να φροντίζετε καλά την οικογένειά σας και να εκπληρώνετε όλες σας τις υποχρεώσεις απέναντί της. Να ανατρέφετε τα παιδιά σας σωστά, διδάσκοντάς τους ευγενείς, ανώτερες ιδιότητες χαρακτήρα. Να ζείτε ενάρετη ζωή - αυτό δίδαξε ο Βούδας. Αν, σαν τον Βούδα, καλλιεργήσετε ‘’την ορθή όραση’’ (σαμγιάκ ντρίστι), όλος ο κόσμος θα βρίσκεται υπό τον έλεγχό σας.

Μη δίνετε προσοχή στις εσφαλμένες συμβουλές των γύρω σας. Καλλιεργείτε και προάγετε ανώτερες ιδιότητες χαρακτήρα. Αν κατορθώσετε να κυριαρχήσετε στις αισθήσεις σας, αυτό και μόνον ισοδυναμεί με την πραγμάτωση της πεμπτουσίας των ιερών γραφών. Συνεπώς, κυριαρχήστε στις αισθήσεις σας και θα γίνετε κυρίαρχοι του κόσμου. Γι αυτό τον ευγενή σκοπό καλείστε να αγωνιστείτε, από σήμερα ήδη. Εξηγήστε και στους γονείς σας τις προτεραιότητές σας στη ζωή. Πείτε: "Μητέρα! Προσδοκάς από μένα μία θέση με υψηλό μισθό. Ένας υψηλός μισθός όμως δεν είναι τόσο σημαντικός όσο η ενάρετη ζωή. Αν προτιμήσουμε τα χρήματα από μία αξιοπρεπή και έντιμη ζωή, η ίδια η ζωή μας θα καταστραφεί". Όταν κυριαρχήσετε στις αισθήσεις σας, θα γίνετε ανώτεροι άνθρωποι και θα αποκτήσετε δυνατό χαρακτήρα. Ο Χάνουμαν, ο αφοσιωμένος υπηρέτης του Σρι Ράμα, αποτελεί ιδανικό παράδειγμα ανώτερου και δυνατού χαρακτήρα. Γι αυτό πέρασε στην ιστορία έχοντας χαρακτηρισθεί ως "γαλήνιος και ήρεμος, γεμάτος αρετές, προικισμένος με τεράστιες δυνάμεις". Έγινε μεγάλος πνευματικός διδάσκαλος ακριβώς λόγω αυτών των ανώτερων αρετών του - αυτές πρέπει κι εσείς να μιμηθείτε.

Αγαπημένοι μου σπουδαστές και σπουδάστριες! Στην ηλικία σας είσαστε σαν αμιγής χρυσός: άτομα με ανώτερες και ευγενείς ιδιότητες. Γι αυτό είσαστε πολύτιμοι. Μερικοί από σας ωστόσο, παρασύρονται από κακές επιρροές. Εγώ όμως σας λέω: ακόμη και αν οι άλλοι προσπαθούν να σας παρασύρουν, εσείς να μην αποκλίνετε από το δρόμο ζωής που έχετε διαλέξει. Να παραμένετε ακλόνητοι. Μόνον τότε θα αποκτήσετε την εκτίμηση των άλλων και ένα καλό όνομα. Το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα σας διδάσκει γνώσεις και δεξιότητες που θα σας εξασφαλίσουν μια επαγγελματική σταδιοδρομία, κανείς όμως δεν σας διδάσκει ηθικές αρχές και ανθρώπινες αξίες. Όμως, η ηθική είναι η πιο σημαντική πλευρά της παιδείας. Συχνά σας επαναλαμβάνω πως: "Το χρήμα έρχεται και παρέρχεται (comes and goes), αλλά η ηθική έρχεται και αυξάνεται (comes and grows)".Γι αυτό, καλλιεργείστε τις ηθικές αρχές - αυτές θα σας χαρίσουν την εκτίμηση και το σεβασμό της κοινωνίας.

Ο Θεός είναι η μόνη σας καταφυγή οπουδήποτε και αν βρίσκεστε, είτε μέσα σ’ ένα πυκνό δάσος, είτε σ’ ένα χωριό, είτε σε μια μεγαλούπολη, είτε στην κορυφή ενός πανύψηλου βουνού, είτε πετάτε στον ουρανό, είτε πλέετε στη μέση του απύθμενου ωκεανού.

Καλλιεργείστε ανώτερες ιδιότητες κι εγώ θα σας χαρίσω τον ίδιο μου τον Εαυτό! Ναι, σε όλους εσάς που καλλιεργείτε μέσα σας ανώτερες αξίες, καθώς και σε όλους εσάς που διδάσκετε αυτές τις αξίες στους νέους. Στην πραγματικότητα εγώ ζω μόνο για χάρη σας! Δεν ζητώ από σας τίποτε σαν ανταπόδοση παρά μόνο να ζήσετε μία ζωή ηθικά ακέραιη με ανώτερο και ευγενή χαρακτήρα. Έτσι θα χαρίσετε καλό όνομα τόσο στους γονείς σας, όσο και στο Πανεπιστήμιό μας και στον Σουάμι.

Αγαπημένοι μου φοιτητές και φοιτήτριες! Έχετε όλοι έναν ανώτερο χαρακτήρα, αλλά μέχρις ενός ορισμένου βαθμού σας επηρεάζει η σημερινή κοινωνία. Μην υποκύπτετε στις παντός είδους επιδράσεις της που πάνε να σας παρασύρουν! Πριν από κάθε τι άλλο, κάνετε συνετή χρήση των αισθήσεών σας. Τους μεγαλύτερούς σας να τους σέβεστε σαν τους ίδιους σας τους γονείς. Με τις σκέψεις, τα λόγια και τις πράξεις σας θα καταφέρετε να κερδίσετε ένα καλό όνομα για τον εαυτό σας.

Να κάνετε καλές συναναστροφές, να μιλάτε ευγενικά, να καλλιεργήσετε αγνή όραση και ν’ ακολουθείτε με επιμέλεια τόσο την εγκόσμια όσο και την πνευματική εκπαίδευση που σας προσφέρεται εδώ, έτσι ώστε να διαπλάσετε σωστά το χαρακτήρα σας - αυτό είναι που προσδοκώ από σας. Αλλά και οι γονείς σας ακριβώς αυτά προσδοκούν - κανένας πατέρας και καμιά μητέρα δεν επιθυμεί να έχει κακομαθημένα παιδιά. Ωστόσο, οι γονείς διστάζουν να μαλώσουν τα παιδιά τους και να τα επαναφέρουν στην τάξη, γι αυτό δεν τα συμβουλεύουν σωστά. Εγώ, βεβαίως, δεν έχω κανέναν τέτοιον ενδοιασμό γι αυτό σας συμβουλεύω, πολλές φορές με αυστηρότητα, να βλέπετε το καλό, να είστε πάντα καλοί και να κάνετε καλές πράξεις. Καλλιεργήστε μέσα σας υψηλά αξίες. Η σημαντικότερη απ’ όλες είναι η αυτοθυσία. Η αγάπη των απολαύσεων μόνο σε ασθένειες θα σας οδηγήσει. Οι Βέδες διδάσκουν, "Την αθανασία δεν μπορείτε να την αποκτήσετε ούτε με τη δράση, ούτε με τους καλούς απογόνους, ούτε με τον πλούτο - μόνο με την αυτοθυσία μπορείτε να την αποκτήσετε". Γι αυτό, χρυσά μου παιδιά, καλλιεργήστε τέτοιες ανώτερες ιδιότητες όπως η αυτοθυσία - αν το κάνετε, είμαι πρόθυμος να θυσιάσω τα πάντα για σας. Αλλά κι εσείς πρέπει να αποδειχθείτε άξιοι να λάβετε τη χάρη μου. Σας ανήκω και μου ανήκετε - αυτή είναι η σχέση μεταξύ μας. Προσπαθήστε να καταλάβετε τη βαθιά αγάπη που τρέφει για σας ο Σουάμι. Όλα αυτά που σας είπα δεν έχουν άλλο σκοπό από το να σας βοηθήσουν ν’ ακολουθήσετε το σωστό δρόμο ζωής.

Μην αντιβαίνετε στις επιθυμίες των γονέων σας. Αν τύχει να έχετε κάποια διαφορά απόψεων μαζί τους, εξηγήστε την άποψή σας μιλώντας με αγάπη κι εκείνοι θα αισθανθούν ευτυχείς που δείξατε σεβασμό στη γνώμη τους και τη συζητήσατε μαζί τους. Οι Βέδες διδάσκουν, "Να σέβεστε τη μητέρα, τον πατέρα και τον πνευματικό σας διδάσκαλο ως τον ίδιο τον Θεό". Πάντα να μιλάτε στους γονείς σας με ευγένεια και πραότητα. Όποτε η περίσταση το απαιτεί, προσπαθήστε να τους πείσετε για τις επιλογές σας. Για χάρη τέτοιων σπουδαστών είμαι διατεθειμένος να θυσιάσω τα πάντα. Στα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα όλων των βαθμίδων έρχονται μαθητές και σπουδαστές από οικογένειες διαφορετικών οικονομικών δυνατοτήτων. Επειδή μερικοί απ’ αυτούς ίσως να μην ήταν σε θέση να καταβάλουν δίδακτρα, αποφασίσαμε η φοίτηση στα εκπαιδευτικά ιδρύματα Σάτυα Σάι όλων των βαθμίδων να είναι απολύτως δωρεάν. Θέλω να είσαστε απαλλαγμένοι από κάθε είδους ανησυχία και φοιτώντας εδώ να απολαμβάνετε ψυχική γαλήνη. Όμως, την ψυχική γαλήνη μπορεί να την αποκτήσει κανείς μόνον όταν συμμορφώνεται με τις αρχές της ενάρετης συμπεριφοράς. Σήμερα δυστυχώς οι πιο πολλοί άλλα λένε και άλλα πράττουν. Εκείνοι των οποίων οι σκέψεις, τα λόγια και οι πράξεις είναι σε αρμονία, είναι ανώτεροι και ευγενείς άνθρωποι. Αντίθετα, εκείνοι που άλλα σκέφτονται, άλλα λένε κι άλλα κάνουν είναι άδικοι και κακοί.

Αγαπητοί μου σπουδαστές και σπουδάστριες!

Εκουσίως ή ακουσίως μπορεί στο παρελθόν να έχετε κάνει μεγάλα ή μικρά σφάλματα. Τουλάχιστον από σήμερα και εφεξής, αρχίστε να καλλιεργείτε μέσα σας ανώτερες αξίες, έτσι ώστε να κάνετε και τους γονείς σας και τον ίδιο τον Σουάμι ευτυχισμένο.

(Κατόπιν ο Σάι Μπάμπα κάλεσε τους μαθητές και τις μαθήτριες του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου του, καθώς και τους φοιτητές των τριών τομέων του πανεπιστημίου του - Πρασάντι Νίλαγιαμ, Μπριντάβαν και Ανανταπούρ - και τους απένειμε αργυρά κύπελλα ως επιβράβευση της επιδόσεώς τους κατά τις αθλητικές και γυμναστικές επιδείξεις.)