Ελληνικός Οργανισμός Σάτυα Σάι
Ζώνη 6, Νότια Ευρώπη, Περιοχή 6.2

ΕΝΔΥΝΑΜΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ

Oμιλία του Σρι Σάτυα Σάι Μπάμπα στο Πρασάντι Νίλαγιαμ στις 26-09-2000

«Αληθινή εκπαίδευση είναι αυτή, η οποία καλλιεργεί αγνά αισθήματα.
Οι Αξίες είναι το πραγματικό νόημα της εκπαίδευσης.
Μόνο όταν ο άνθρωπος καλλιεργεί τις Αξίες της αρετής και της αγάπης
μπορεί να υπάρξει ειρήνη και ισότητα στον κόσμο.
Η ενάρετη συμπεριφορά είναι το κύριο χαρακτηριστικό του αληθινού ανθρώπου

Ενσαρκώσεις της αγάπης!

Η εκπαίδευση έχει δύο όψεις: Η πρώτη σχετίζεται με την εξωτερική και εγκόσμια εκπαίδευση, η οποία δεν είναι παρά συσσώρευση ακαδημαϊκής γνώσης. Στο σύγχρονο κόσμο, βρίσκουμε πολλούς εξειδικευμένους και υψηλά καταρτισμένους σ` αυτό το πεδίο. Η δεύτερη όψη, την οποία αποκαλούμε Educere σχετίζεται με την καλλιέργεια των ανθρωπίνων αξιών. Η λέξη educere σημαίνει εξωτερικεύω αυτό που βρίσκεται μέσα μου Οι Ανθρώπινες Αξίες, δηλ. η Αλήθεια, η Αρετή, η Ειρήνη, η Αγάπη και η Μή-βια (Satya, Dharma, Shanti, Prema και Ahimsa) βρίσκονται κρυμμένες μέσα σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη. Δεν μπορεί κάποιος να τις αποκτήσει από έξω. Πρέπει να εκμαιευτούν από μέσα. Ο όρος Educere σημαίνει ακριβώς να εξωτερικεύσει κανείς τις ανθρώπινες αξίες. Το "να τις βγάλει έξω" σημαίνει να τις βάλει σε εφαρμογή.

Οι Βέδες, οι αρχαίες γραφές της Ινδίας, αποκαλούν την θεμελιακή αρχή της ζωής μέσα στον άνθρωπο Aλήθεια (Satyam). Χωρίς αυτή τη δύναμη της αλήθειας, ο άνθρωπος δεν δύναται να υπάρξει. Η αλήθεια είναι η άμεση εκδήλωση του Θεού μέσα σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη. Οι άγιοι και οι σοφοί της αρχαιότητας είχαν βιώσει αυτή την αλήθεια, είχαν το όραμά της και είχαν κατανοήσει ότι βρίσκεται εξίσου μέσα σε κάθε πλάσμα. Η αλήθεια είναι μία και η αυτή μέσα σε όλους, είναι ο Ίδιος ο Θεός.

Ο άνθρωπος είναι προικισμένος με πέντε ζωτικές λειτουργίες, την αναπνοή (πράνα), την πέψη (σαμάνα), την κυκλοφορία (βγιάνα), την απέκκριση (απάνα) και την ανοδική πνοή (ουντάνα). Αυτές είναι θεϊκές ενέργειες λανθάνουσες μέσα στον άνθρωπο. Οι Ανθρώπινες Αξίες, δηλ. η Αλήθεια, η Ορθή συμπεριφορά, η Ειρήνη, η Αγάπη και η Μή-βια, είναι τόσο σημαντικές όσο οι πέντε ζωτικές λειτουργίες. Αλλά ο άνθρωπος σπαταλάει την ανθρώπινη ενσάρκωσή του, καθώς δεν δύναται να αναγνωρίσει αυτές τις λεπτές αλήθειες. Οταν η αλήθεια τίθεται σε εφαρμογή, γίνεται ορθή συμπεριφορά. Η αλήθεια εκφράζεται με λόγια, ενώ η ορθή συμπεριφορά εκφράζεται με έργα. Πάνω σε αυτή τη βάση οι Βέδες διδάσκουν, Satyam Vada, Dharmam Chara”, δηλ. “Να λες την Αλήθεια και να πράττεις με Αρετή”. Ως εκ τούτου η ενάρετη συμπεριφορά βασίζεται στην αλήθεια. Χωρίς αλήθεια δεν μπορεί να υπάρχει ενάρετη συμπεριφορά. Γι` αυτό οι Βέδες λένε, “δεν υπάρχει υψηλότερη αρετή από την αλήθεια”. Χωρίς τα θεμέλια της αλήθειας, το μέγαρο της ενάρετης συμπεριφοράς δεν μπορεί να κτισθεί. Η εφαρμογή της αλήθειας είναι η αληθινή αρετή. Η αρετή είναι κοινή για όλες τις ανθρώπινες υπάρξεις. Η ειρήνη έρχεται σαν συνέπεια της αρετής. O άνθρωπος προσεύχεται για ειρήνη και εκτελεί διάφορες πνευματικές ασκήσεις για να την κατακτήσει. Αλλά για όσο διάστημα έχει επιθυμίες, δεν μπορεί να βιώσει την ειρήνη. Ο νους είναι η βάση των επιθυμιών. Έτσι, πρέπει κανείς να ελέγξει το νου του ώστε να αποκτήσει ειρήνη. Όταν ο νους είναι υπό έλεγχο, παραμένει σιωπηλός. Αυτή η κατάσταση έλλειψης σκέψεων είναι η αληθινή ειρήνη.

Η τέταρτη ανθρώπινη αξία είναι η αγάπη, η οποία εκπηγάζει από το Θείο Εαυτό (Atma). Είναι αγνή, σταθερή, λαμπερή, χωρίς ιδιότητες, άμορφη, άναρχη, αιώνια, αθάνατη και γλυκιά σαν νέκταρ. Αυτές είναι οι εννέα ποιότητες της Αγάπης. Η αγάπη δεν μισεί τίποτα, ενώνει τα πάντα. Ekatma Darshanam Prema” (Η βίωση της μη δυαδικότητας είναι αγάπη). H μή-βια λάμπει σαν το επιστέγασμα των υπόλοιπων τεσσάρων αξιών, δηλ. της αλήθειας, της αρετής, της αγάπης και της ειρήνης. Ότι οδηγεί σε βίαιη συμπεριφορά δεν μπορεί να είναι αλήθεια, αρετή, αγάπη ή ειρήνη. Αυτές οι πέντε αξίες είναι αληθώς οι πέντε ζωτικές πνοές του ανθρώπου. Εκείνος μόνο, που θεωρεί τις ανθρώπινες αξίες σαν τις ζωτικές πνοές του, είναι ένας αληθινός άνθρωπος. Αυτές οι πέντε αξίες είναι οι θεμελιώδεις δυνάμεις της ανθρώπινης ζωής. Ξεχνώντας αυτές τις πρωταρχικές δυνάμεις, ο άνθρωπος στηρίζεται περισσότερο στις γήινες δυνάμεις. Οι πρόγονοί μας συνειδητοποίησαν ότι αυτές οι πέντε αξίες έχουν δοθεί για την ειρήνη και την ευημερία του κόσμου. Χωρίς την κατανόηση της σπουδαιότητας αυτών των αξιών, δεν μπορεί κανείς να κατανοήσει την ανθρώπινη φύση.

Ο Θεός έχει προικίσει με την απαραίτητη δύναμη κάθε ανθρώπινη ύπαρξη, για την πραγμάτωση των πέντε ανθρωπίνων αξιών. Είναι η εντολή του Θεού οι άνθρωποι να τηρήσουν τις ανθρώπινες αξίες και έτσι να προστατεύσουν τον κόσμο. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντική η διάδοση των ανθρωπίνων αξιών. Ο άνθρωπος δεν χρειάζεται να περιμένει το Θεό για να καλλιεργήσει αυτές τις αξίες. Έχει προικιστεί με τη δύναμη να το κάνει. Αυτές οι πέντε αξίες είναι η περιουσία σας. Είναι δική σας ευθύνη να τις προστατέψετε. Μην περιμένετε από άλλους να διαφυλάξουν την περιουσία σας.

Ο καθένας πρέπει να καλλιεργήσει την αγνότητα και να υποτάξει τις αρνητικές του ποιότητες. Αλλά η αγνότητα δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς ενότητα. Η ενότητα οδηγεί στην αγνότητα, η οποία με τη σειρά της οδηγεί στη Θεότητα. Αλλά σήμερα δεν υπάρχει ενότητα, δεν υπάρχει αγνότητα, δεν υπάρχει θεότητα. Βρίσκουμε μόνο εχθρότητα και κομματισμό, τα οποία δεν είναι παρά ανθρώπινα δημιουργήματα. Οταν εγκαταστήσετε το Θεό στην καρδιά σας, δεν θα υπάρχει χώρος για μίσος, γιατί η καρδιά είναι μια μονοθέσια καρέκλα, δεν είναι διθέσιος καναπές. Για να εδραιώσετε το Θεό στην καρδιά σας, πρέπει να εφαρμόσετε τις ανθρώπινες αξίες. Η εκδήλωση των λανθανουσών ανθρωπίνων αξιών είναι γνωστή ως “Educere”. Αλλά σήμερα βρίσκουμε μόνο εγκόσμια εκπαίδευση, όχι "Educere". Εάν τεθεί το ερώτημα, "τι είναι εκπαίδευση" οι άνθρωποι λένε, είναι η απόκτηση γνώσης. Αλλά δεν είναι απλώς η απόκτηση γνώσης. Αυτή η γνώση πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή.

Ποιος είναι ο τελικός στόχος της εκπαίδευσης; Ο χαρακτήρας. Ποια είναι η ουσία της εκπαίδευσης; Η αυτοσυγκέντρωση. Ποιος είναι ο σκοπός της εκπαίδευσης; Ο σκοπός της εκπαίδευσης δεν είναι μόνο η συσσώρευση γνώσης, δεν είναι μόνο η καλλιέργεια των ανθρωπίνων αξιών, αλλά η επίτευξη του Θεού. Ο σκοπός της εκπαίδευσης είναι το "ΕΥ ΖΗΝ" και όχι απλά τα προς το ζην. Εάν η εκπαίδευση είχε προοριστεί για τα προς το ζην, δεν βρίσκουμε πουλιά και ζώα, χωρίς να έχουν οποιαδήποτε εκπαίδευση, να κάνουν το ίδιο; Η εκπαίδευση πρέπει να στοχεύει στο "ΕΥ ΖΗΝ". Πρώτα απ` όλα πρέπει να κατανοήσετε αυτή την αλήθεια.

Η λέξη "Educere" έχει μια ιερή εσώτερη σημασία. Εκείνο στο οποίο αναφέρεται ο όρος "Educere" δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό με τα μάτια, τα αυτιά ή το νου. Αντίθετα, όλα αυτά με τα οποία ασχολείται η απλή εκπαίδευση (education) είναι όσα συλλαμβάνουν τα μάτια, τα αυτιά ή ο νους. Η σύγχρονη εκπαίδευση ενισχύει τις επιθυμίες και δεσμεύει τον άνθρωπο, ενώ η πνευματική εκπαίδευση (Educere) προσφέρει αθανασία. Οι ενυπάρχουσες θεϊκές ιδιότητες όπως η αλήθεια, η αρετή, η ειρήνη, η υπομονή, η εγκαρτέρηση, η αγάπη οδηγούν στην απελευθέρωση. Πρέπει να μάθετε να ελέγχετε τις επιθυμίες σας και να καλλιεργήσετε τη μη προσκόλληση. Η προσκόλληση οδηγεί σε δέσμευση και ανησυχία. Αν όμως ακολουθείτε την εσωτερική σας φωνή και καλλιεργείτε τις ενυπάρχουσες αξίες θα μπορέσετε να ελέγξετε τις επιθυμίες σας και να οδηγηθείτε στη μη-προσκόλληση.

Για να πετύχετε τη μη-προσκόλληση πρέπει να κατακτήσετε την απελευθέρωση από τα γήινα δεσμά. Να ένα μικρό παράδειγμα: Όταν βάζετε το κλειδί στην κλειδαριά και το γυρνάτε δεξιά, η κλειδαριά ανοίγει, ενώ όταν το γυρνάτε αριστερά, κλειδώνει. Η καρδιά είναι η κλειδαριά και ο νους το κλειδί. Όταν ο νους είναι στραμμένος προς τον κόσμο, αποκτάτε προσκόλληση, ενώ όταν τον στρέψετε προς το Θεό, επιτυγχάνετε την απελευθέρωση. Η κλειδαριά και το κλειδί είναι τα ίδια και στις δυο περιπτώσεις. Η απλή αλλαγή της κατεύθυνσης του κλειδιού προκαλεί αλλαγή στο αποτέλεσμα, συγκεκριμένα τη δέσμευση ή την απελευθέρωση. Η απελευθέρωση είναι η κατάσταση της υπέρτατης ειρήνης. Αυτή μπορεί να επικρατήσει μόνο στο βασίλειο μιας αγνής καρδιάς. Είναι σταθερή, ιερή και απόλυτα ανιδιοτελής. Όταν εξασφαλίσετε τις τρεις αρχές της ενότητας, της αγνότητας και της Θεότητας θα μπορέσετε να φθάσετε στην υπέρτατη ειρήνη.

Τι είναι αυτό που χρειαζόμαστε σήμερα; Δεν είναι απλά η εκπαίδευση. Η εκπαίδευση είναι σκέτη ακαδημαϊκή γνώση. Υπάρχουν τέσσερα είδη γνώσης. Η πρώτη είναι η γνώση των βιβλίων, δηλαδή η επιφανειακή γνώση. Η δεύτερη είναι η γενική γνώση, η τρίτη είναι η διάκριση και η τέταρτη είναι η γνώση που γίνεται πράξη. Πρέπει να φτάσετε στο επίπεδο της έμπρακτης γνώσης. Συχνά οι άνθρωποι πέφτουν σε λάθη, ακόμα κι όταν εξασκούν τη γνώση της διάκρισης. Υπάρχει η ατομική διάκριση και η θεμελιώδης διάκριση. Η ατομική διάκριση βασίζεται σε εγωιστικές επιδιώξεις. Αυτό δεν πρέπει να γίνεται. Αντίθετα η θεμελιώδης διάκριση βασίζεται στην ευημερία όλης της ανθρωπότητας. Οι βαθμοί που παίρνουν οι μαθητές στις εξετάσεις, δεν είναι οι αληθινοί βαθμοί. Οι αληθινοί βαθμοί αναδύονται από την καρδιά. Η συνείδηση θα πρέπει να επιβεβαιώνει συνεχώς ότι αυτό που κάνετε είναι σωστό.

Υπάρχουν τρεις όροι προς συζήτηση σε αυτό το σημείο. Ο όρος "συνειδητός" (conscious), ο όρος "συνείδηση" (conscience) και ο όρος "συνειδητότητα" (consciousness). Με τον όρο συνειδητότητα εννοείται η τα πάντα πληρούσα Θεότητα. Από αυτή τη συνειδητότητα, που διαπερνάει τα πάντα, η συνείδηση εισέρχεται στο σώμα. Ο θείος εαυτός μέσα στο σώμα είναι η συνείδηση. Ο όρος “συνειδητός” αναφέρεται στο σώμα και τις αισθήσεις. Να ένα παράδειγμα για να κατανοήσουμε καλύτερα τις τρεις αυτές λέξεις: Τα παιδιά παίζουν με μπαλόνια. Το μπαλόνι συμβολίζει το σώμα, είναι η λέξη “συνειδητός”. Ο αέρας μέσα στο μπαλόνι είναι η συνείδηση και ο αέρας έξω από το μπαλόνι είναι η συνειδητότητα. Όταν το μπαλόνι φουσκώνει όλο και περισσότερο κάποια στιγμή σκαει και ο εσωτερικός αέρας ενώνεται με τον εξωτερικό αέρα. Για όσο χρόνο ο αέρας είναι μέσα στο μπαλόνι, υπάρχει η συνείδηση. Όταν όμως ξεπεράσει τα όρια των τοιχωμάτων του μπαλονιού και συγχωνευθεί με τον εξωτερικό αέρα, τότε γίνεται συνειδητότητα. Αυτή την εποχή οι άνθρωποι βρίσκονται δυστυχώς στο επίπεδο του σώματος. Το σώμα είναι σαν ένα μπαλόνι, μια φυσαλίδα νερού. Ο νους είναι ένας τρελός πίθηκος. Μην ακολουθείτε το σώμα ή το νου. Ακολουθείστε τη συνείδηση. Σήμερα οι άνθρωποι είναι περισσότερο προσκολλημένοι στο σώμα και λιγότερο στο θείο τους εαυτό. Η έλλειψη πίστης στον ανώτερο εαυτό είναι η κύρια αιτία για όλες τις αδυναμίες. Οι άνθρωποι στηρίζονται στον πλούτο, τα αγαθά ή τη θέση τους και όχι στον Υπέρτατο Εαυτό.

Ενσαρκώσεις της αγάπης!

Η πίστη στον Εαυτό (Self-confidence) είναι πολύ ουσιαστική. Αυτή είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο πρέπει να οικοδομήσετε τους τοίχους της εσωτερικής ικανοποίησης (self-satisfaction). Πάνω σ’ αυτούς χτίστε τη σκεπή της αυτοθυσίας (self-sacrifice). Τότε μέσα σ’ αυτό το μέγαρο, που είναι η ίδια σας η ζωή, θα λάμψει το Φως της Αυτοπραγμάτωσης (Self-realization). Πρέπει λοιπόν, πρώτα απ` όλα, να θέσετε τα θεμέλια της πίστης στον Εαυτό. Μόνο τότε θα μπορέσετε να φθάσετε στην αυτοπραγμάτωση, δηλαδή στην εμπειρία του αληθινού σας Εαυτού. Αλλά οι άνθρωποι σήμερα δεν έχουν σταθερή πίστη στον Εαυτό. Ποιος είναι ο λόγος; Ο νους τους είναι χαμένος σε υλικές, ταπεινές και άχρηστες επιθυμίες. Για πόσο χρόνο μπορούν τα υλικά πράγματα να διαρκέσουν; Έρχονται και παρέρχονται σαν περαστικά σύννεφα. Σήμερα οι φοιτητές εκπαιδεύονται μέσα σ` ένα τέτοιο σύστημα παιδείας, το οποίο αυξάνει τις επιθυμίες. Ταυτόχρονα μ` αυτή την εκπαίδευση πρέπει να καλλιεργήσετε τις Ανθρώπινες Αξίες. Τις Ανθρώπινες Αξίες δεν πρέπει να τις αποκτήσετε σαν να ήταν κάτι καινούργιο, γιατί ενυπάρχουν μέσα σας σε λανθάνουσα κατάσταση. Καθώς είναι κρυμμένες μέσα σας δεν τις αντιλαμβανόσαστε. Όπως ακριβώς τα πολύτιμα κοσμήματα είναι κρυμμένα μέσα σε ένα σιδερένιο θησαυροφυλάκιο, έτσι και τα κοσμήματα των Ανθρωπίνων Αξιών βρίσκονται κρυμμένα μέσα στο σώμα του ανθρώπου. Είναι κλεισμένες μέσα στα φύλλα της καρδιάς. Για να τις βγάλετε έξω πρέπει να αποκτήσετε το κλειδί της αγάπης. Όταν το θησαυροφυλάκιο της καρδιάς ανοίξει με το κλειδί της αγάπης, οι πολύτιμες ποιότητες των Ανθρωπίνων Αξιών θα αναδυθούν.

Μαθητές, δάσκαλοι και παιδαγωγοί!

Πρέπει να αποκτήσετε όλοι αυτό το κλειδί της αγάπης, που ανοίγει τις πόρτες της καρδιάς. Η αγάπη είναι αγνότητα. Η αγάπη είναι Θεός. Ζήστε μέσα στην αγάπη. Η πόρτα της καρδιάς δεν ανοίγει με κανένα άλλο κλειδί. Για να αποκτήσετε το κλειδί της αγάπης, πρέπει να έχετε ενότητα. Μη μισείτε κανέναν. Μην αποστρέφεστε κανέναν. Γεμίστε με αγάπη την καρδιά σας. Μοιραστείτε την απλόχερα με τους άλλους.

Κατανοήστε ότι η αλήθεια είναι η θεμελιώδης αρχή της ανθρώπινης ζωής. Από την αλήθεια εκπορεύεται η ορθή συμπεριφορά. Το πρώτο παιδί της ορθής συμπεριφοράς είναι η ειρήνη και το δεύτερο η αγάπη. Τα πάντα προέρχονται από την αλήθεια.

Από την αλήθεια εκπηγάζει όλη η δημιουργία και στην αλήθεια τα πάντα επιστρέφουν. Δεν υπάρχει μέρος που να μην εμποτίζεται από την άσπιλη πρωταρχική αλήθεια.

Η αλήθεια είναι η αρχή και το τέλος των πάντων. Εκλάβετε την αλήθεια σαν την βάση και εφαρμόστε την αρετή. Μόνο τότε η ειρήνη και η αγάπη θα αναδυθούν από μέσα σας.

Ενσαρκώσεις της αγάπης!

Αυτές οι θεϊκές ποιότητες δεν έρχονται σε σας από κάπου αλλού, αλλά εκπηγάζουν από μία καθηγιασμένη καρδιά. Στο χώρο αυτό υπάρχει αγνή, ιερή και θεϊκή ατμόσφαιρα. Μόνο σε τέτοια μέρη μπορούν να καρποφορήσουν οι ανθρώπινες αξίες. Οι ανθρώπινες αξίες δεν διατίθενται στα σούπερ μάρκετ, στα παλάτια ή στα ξενοδοχεία πολλών αστέρων. Αυτά τα ξενοδοχεία παρέχουν ανέσεις μόνο για το σώμα. Το σώμα σας μπορεί να βρίσκεται σε ένα κλιματιζόμενο δωμάτιο, αλλά ο νους σας θα είναι ξαναμμένος εάν δεν υπάρχουν αγνά αισθήματα. Για να αναπτύξετε αγνά αισθήματα, πρέπει να βρίσκεστε σε ιερά μέρη. H καλή συντροφιά προσφέρει τη μη-προσκόλληση. Η μη προσκόλληση οδηγεί σε έλλειψη επιθυμιών. Η έλλειψη επιθυμιών παρέχει πνευματική σταθερότητα. Αυτός που επιτυγχάνει τη σταθερότητα είναι αληθινά απελευθερωμένος”. Γι’ αυτό λοιπόν αναπτύξτε φιλίες με καλές συντροφιές. Τότε μόνο μπορείτε να επιτύχετε την ειρήνη και η καρδιά σας θα εξαγνιστεί. Σήμερα τα πάντα είναι μολυσμένα. Μόνο μέσω της προσέγγισης με το Θεό, θα βρείτε απόλυτη αγνότητα. Πρώτα απ’όλα, ο άνθρωπος πρέπει να εξαγνίσει την καρδιά του. Η αγνότητα είναι θεότητα. Όπου υπάρχει η Θεότητα, δεν υπάρχει εχθρότητα και κακία. Και όπου δεν υπάρχει κακία, υπάρχει η Υπέρτατη Ειρήνη. Στον εξωτερικό κόσμο δεν υπάρχει ειρήνη (peace), βρίσκουμε μόνο ξεχωριστότητα (pieces). Πού βρίσκεται η ειρήνη; Εσείς είσαστε η ενσάρκωση της ειρήνης. Έτσι, ψάξτε μέσα σας. Γνωρίστε τον Εαυτό σας. Τότε θα γνωρίσετε τα πάντα. Αυτή είναι η διδασκαλία της Βεντάντα. Αντί να ρωτάτε τους άλλους “ποιος είσαι;”, ρωτήστε τον εαυτό σας “ποιος είμαι;”. Τότε θα κατανοήσετε την αλήθεια. Όταν λεω, αυτό είναι το μαντήλι μου, το μαντήλι είναι κάτι ξεχωριστό από μένα. Με τον ίδιο τρόπο, όταν λέτε, αυτό είναι το σώμα μου, ο νους μου, η διάνοιά μου, εσείς είστε κάτι ξεχωριστό απ’ όλα αυτά. Τότε ποιοι είστε;

Είστε η ενσάρκωση της ειρήνης. Είστε η ενσάρκωση της αλήθειας.
Είστε η ενσάρκωση της αγάπης. Είστε η ενσάρκωση της ορθής συπεριφοράς.
Είστε η ενσάρκωση της μή-βίας. Είστε τα πάντα, και τα πάντα βρίσκονται μέσα σας.

Ενσαρκώσεις της αγάπης!

Αναπτύξτε ευρύτητα πνεύματος. Διευρύνετε την αγάπη σας, εγκαταλείψτε το μίσος, μειώστε τις επιθυμίες. Η ενότητα μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη διεύρυνση της αγάπης. Καλλιεργήστε το πνεύμα της αυτοθυσίας. Οι Βέδες διδάσκουν:Na karmana na prajaya dhanena tyagenaike amrutattvam anasuhu” , δηλ. “η αθανασία δεν μπορεί να επιτευχθεί ούτε με πλούτη, ούτε με απογόνους, ούτε με τελετουργικές πράξεις. Κερδίζεται μόνο με την αυτοθυσία”. Η ευτυχία μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της αυτοθυσίας. Μετά τη λήψη της τροφής, αν δεν αποβάλετε τα άχρηστα υλικά, το στομάχι σας θα αρρωστήσει. Μετά την εισπνοή του αέρα, αν δεν εκπνεύσετε, τα πνευμόνια σας θα καταστραφούν. Παρομοίως, μετά την απόκτηση του πλούτου, πρέπει να τον θυσιάσετε για το καλό των άλλων.

Το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα δίνει μεγάλη σπουδαιότητα στον πλούτο, τη δύναμη και τη φήμη. Αλλά τι γίνεται με το χαρακτήρα; Χωρίς χαρακτήρα, τι σκοπιμότητα έχουν τα πλούτη, η δύναμη και η φήμη; Αυτά έρχονται και παρέρχονται σαν περαστικά σύννεφα. Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να μάθουμε. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να αναπτύξουμε τις ανθρώπινες αξίες. Όμως εδώ θα κλείσω την ομιλία μου, γιατί δεν θέλω να σας κουράσω περισσότερο. Θα συζητήσουμε πολύ περισσότερες λεπτομέρειες αργότερα.



Σημ. Μετ.:
Σύμφωνα με το Αγγλικό ετυμολογικό λεξικό της Οξφόρδης, η λέξη `educate`, που σημαίνει εκπαιδεύω, προέρχεται από τη Λατινική ρίζα `educare`, καθώς και από τη ρίζα `educere`, που σημαίνει βγάζω έξω, αποκαλύπτω, εκδηλώνω κάτι από μια λανθάνουσα κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Ο Σάι Μπάμπα μας διδάσκει ότι η διαδικασία της Εκπαίδευσης πρέπει να βγάλει έξω τις Ανθρώπινες Αξίες, οι οποίες βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση στην καρδιά κάθε ανθρώπου. Αποκαλεί αυτή τη πορεία της μεταμόρφωσης `Educere`. Επομένως εκείνο που απαιτείται σήμερα είναι η πνευματική παιδεία (Educere) και όχι η απλή εκπαίδευση (education).

Στην Εισαγωγή του έργου "Οι Παιδαγωγικές Επιστήμες" των γνωστών Γάλλων παιδαγωγών Maurice Debesse και Gaston Mialaret διαβάζουμε τα εξής: "Στη λατινική πολιτισμική παράδοση η έννοια της παιδευτικής φροντίδας για τη μόρφωση των ανηλίκων εκφράζεται με τον αντίστοιχο της αγωγής όρο `educatio`,που σχεδόν ταυτίζεται με τον αρχαίο ελληνικό όρο `τρέφω`. Είναι χαρακτηριστικό ότι η παράγωγη και ύστερη του λατινικού όρου educatio, γαλλική λέξη education έχει διπλή ετυμολογική προέλευση. Προέρχεται από το ρήμα `educare`, που σημαίνει τρέφω, και από το ρήμα `educere`, που έχει τη σημασία βγάζω έξω, οδηγώ προς, με μία λέξη: ανατρέφω. Τρέφω και ανατρέφω. Αυτή η διπλή ετυμολογική προέλευση εκφράζει τις δύο τάσεις, συχνά αλληλοσυγκρουόμενες, μιας αγωγής που άλλοτε έχει σαν στόχο και φροντίδα πως να δώσει στο παιδί τροφή από γνώσεις (να θρέψει το πνεύμα του με γνώσεις) και άλλοτε προσπαθεί να το αναθρέψει για να βγάλει έξω, να αποκαλύψει όλες τις δυνατότητές του. Ο φιλόσοφος Cournot έλεγε σχετικά, πάει παραπάνω από ένας αιώνας, στο βιβλίο του `Ιδρύματα Δημόσιας Εκπαίδευσης στη Γαλλία`, ότι η λέξη αγωγή (education) είναι ακριβής, εφόσον εκφράζει ότι όλες οι επίκτητες ικανότητες υπάρχουν εν σπέρματι και ότι ο σπόρος αυτός θα μπορούσε να μείνει άγονος, εάν δεν ερχόταν η αγωγή να αποδεσμεύσει και να βγάλει έξω (educere) τις λανθάνουσες ικανότητες και όλα όσα εγκλείουν αυτές εν δυνάμει."