Αύγουστος 2022
31 Αυγούστου
Ο άνθρωπος συχνά φαντάζεται ότι έχει καταφέρει πολλά πράγματα. Θεωρώντας ότι όλα όσα πετυχαίνει οφείλονται αποκλειστικά στις δικές του προσπάθειες και ικανότητες, αυταπατάται. Ξεχνάει την αλήθεια ότι υπάρχει μια ανώτερη δύναμη που είναι η κινητήρια δύναμη της δράσης καθώς και ο δημιουργός των αποτελεσμάτων της. Αυτή είναι η πρωταρχική φύση της πλάνης. Για να απαλλαγεί ο άνθρωπος από αυτή την πλάνη και να μπορέσει να κατανοήσει την έμφυτη θεϊκή φύση του, οι αρχαίοι σοφοί δίδαξαν μια προσευχή. Αυτή η προσευχή απευθύνεται στον Θεό με τη μορφή του Βινάγιακα. Τον περιγράφει ως αυτόν που είναι ντυμένος στα λευκά και είναι πανταχού παρών. Η όψη του είναι γκρίζα στο χρώμα της στάχτης, έχει τέσσερα χέρια, πάντα ευχάριστο ύφος και απομακρύνει όλα τα εμπόδια μέσα από τον διαλογισμό σ’ Αυτόν. Βινάγιακα είναι η θεότητα που απομακρύνει όλες τις κακές ιδιότητες, ενσταλάζει καλές ιδιότητες και χαρίζει ειρήνη στον πιστό που διαλογίζεται σ’ Εκείνον.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 12 Σεπτεμβρίου 1991, την ημέρα του εορτασμού του Βινάγιακα (Ganesh Chaturthi)
30 Αυγούστου
Ο Θεός είναι η ενσάρκωση της Αλήθειας. Η Αλήθεια είναι το θεμέλιο του σύμπαντος. Αυτή η Αλήθεια είναι πέρα από το νου και τα λόγια, πέρα από τις έννοιες του χρόνου και του χώρου. Στη Βεδάντα περιγράφεται ως Ritam - Υπερβατική Αλήθεια.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 1988
29 Αυγούστου
Όταν ένας κρατούμενος μεταφέρεται από τη μια περιοχή στην άλλη, συνοδεύεται από δύο αστυφύλακες, έτσι δεν είναι; Όταν ο άνθρωπος, που είναι κρατούμενος σε αυτή τη φυλακή, μετακινείται από το ένα μέρος στο άλλο, συνοδεύεται κι αυτός από τον εγωισμό και την προσκόλληση. Όταν κινείστε χωρίς αυτά τα δύο, μπορείτε να είστε σίγουροι ότι είστε ελεύθεροι, απαλλαγμένοι από την ποινή φυλάκισης. Τώρα που αναφέρθηκα στη φυλακή και τη ζωή της φυλακής, επιτρέψτε Μου να σας πω περισσότερα! Όλοι σας εκτίετε ποινή κράτησης σε αυτή τη φυλακή. Δεν έχει νόημα να ελπίζετε σε ανταμοιβή όταν εργάζεστε στη φυλακή· εργάζεστε επειδή έχετε διαταχθεί, και οφείλετε να εργάζεστε και καλά. Δεν μπορείτε να ισχυριστείτε ότι οι ανταμοιβές δεν κατανέμονται δίκαια και δεν έχετε το δικαίωμα να απέχετε από τα καθήκοντα που σας αναλογούν! Αν το κάνετε αυτό, η ποινή σας θα παραταθεί ή θα μεταφερθείτε σε άλλη φυλακή. Από την άλλη πλευρά, αν αποδεχτείτε σιωπηλά την ποινή και συνεχίσετε τη δουλειά σας χωρίς διαμαρτυρίες και δυσφορία, η ποινή σας μειώνεται και σας στέλνουν έξω με ένα πιστοποιητικό που σας εξασφαλίζει μια ευτυχισμένη ζωή, χωρίς ενοχλήσεις!
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 1964
28 Αυγούστου
Ο αναζητητής θα πρέπει να αποκτήσει κυριαρχία επί των αισθήσεων που στρέφονται προς τα έξω. Τότε, ο νους, που είναι βυθισμένος στη συνεχή διαδοχή της σχέσης υποκειμένου-αντικειμένου, πρέπει να ελεγχθεί με τη βοήθεια της ειρήνης και της απάρνησης. Όταν γίνει αυτό, μπορεί κανείς να βιώσει την πραγματική πνευματική ευδαιμονία και να οραματιστεί τον Εαυτό, στην πραγματική του μορφή. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Κρίσνα είπε κάποτε στον Αρτζούνα: «Όσοι φιλοδοξούν να κυριαρχήσουν επί των αισθήσεων τους πρέπει να έχουν απόλυτη πίστη σε Μένα». Οι αισθήσεις είναι πάντα εξωστρεφείς· είναι άπληστες όσον αφορά την επιθυμία τους για επαφές με τον εξωτερικό κόσμο. Επομένως, σέρνουν τον αδαή διαρκώς προς τα εξωτερικά αντικείμενα. Έτσι, ο πνευματικός αναζητητής, προικισμένος με διάκριση και απάρνηση, οφείλει να θέτει εμπόδια στην εξωτερική τους πορεία και να καταστέλλει τις εκρήξεις τους, όπως ακριβώς κάνει ο αμαξάς, που κρατάει το μαστίγιο και τα χαλινάρια, στα αγριεμένα άλογα. Οι ανεξέλεγκτες αισθήσεις προκαλούν μεγάλο κακό. Οι άνθρωποι, που βρίσκονται παγιδευμένοι στην επιρροή τους, δεν μπορούν να ασχοληθούν με τον διαλογισμό ούτε για ένα δευτερόλεπτο!
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 13
27 Αυγούστου
Η πνευματικότητα αντιτίθεται στους τρόπους του κόσμου. Οι κοσμικές δραστηριότητες δεν μπορούν πάντα να αποφεύγονται. Αλλά αν ό,τι γίνεται, γίνεται ως προσφορά για να ευχαριστήσετε τον Θεό, καθαγιάζεται. Ό,τι κι αν επιτυγχάνετε, να το αντιμετωπίζετε ως δώρο Θεού. Τότε θα συνειδητοποιήσετε την αληθινή σας ανθρώπινη φύση.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 9 Ιουλίου 1998
26 Αυγούστου
Οι αισθήσεις δεν μπορούν να κάνουν τίποτα από μόνες τους· δεν είναι ανεξάρτητες. Αν ο νους τεθεί υπό έλεγχο, οι αισθήσεις μπορούν επίσης να ελεγχθούν. Μερικοί άνθρωποι υποβάλλονται σε απλές ασκήσεις ελέγχου των αισθήσεων για να ελέγξουν τον νου! Αγνοούν την πραγματική πειθαρχία που είναι απαραίτητη. Η πραγματική πειθαρχία είναι η απαλοιφή της επιθυμίας. Όσο άγρυπνοι και αν είναι οι φύλακες, ένας έξυπνος ληστής μπορεί ακόμα να κλέψει μέσω εκατό εκπληκτικών τρόπων. Κατά τον ίδιο τρόπο, όσο επιδέξια κι αν προσπαθείτε να ελέγξετε τις αισθήσεις, ο νους θα τις σύρει προς την πλευρά του και θα εκτελεί τις επιθυμίες του μέσω αυτών! Σημειώστε πώς ο σοφός Βισβάμιτρα, παρά τις αυστηρές πειθαρχίες του, λύγισε μπροστά στα τεχνάσματα των ουράνιων νυμφών που έστειλε ο Ίντρα για να τον δελεάσει. Αν μόνο η εξωτερική πόρτα είναι κλειστή και η εσωτερική πόρτα αφήνεται ξεκλείδωτη, η συμφορά είναι βέβαιη! Αν όμως τόσο η εξωτερική όσο και η εσωτερική πόρτα είναι ασφαλισμένες με σύρτη, μπορείτε να κοιμάστε ήσυχοι, γιατί κανένας έξυπνος κλέφτης δεν θα το βρει εύκολο να μπει και να κάνει κακό.
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 13
25 Αυγούστου
Δείτε τη χαρά και τη θλίψη ως δασκάλους θάρρους και ισορροπίας. Η θλίψη είναι μια φιλική υπενθύμιση, ένας καλός υπεύθυνος έργου και ακόμη ένας καλός δάσκαλος, καλύτερος από τη χαρά. Ο Θεός παρέχει τόσο προστασία όσο και τιμωρία· διότι, πώς μπορεί να είναι ο Θεός, αν δεν επιμένει στην τήρηση των κανόνων και την υπακοή; Είστε τόσο μακριά από τον Θεό όσο μακριά εσείς νομίζετε ότι είστε, τόσο κοντά Του όσο κοντά εσείς αισθάνεστε ότι είστε. Λοιπόν, επιτρέψτε Μου να σας πω το εξής. Η απόσταση από Εμένα προς εσάς είναι η ίδια με την απόσταση από εσάς προς Εμένα, έτσι δεν είναι; Αλλά, εσείς παραπονιέστε ότι είμαι μακριά, πολύ μακριά σας, παρόλο που πλησιάζετε όλο και πιο κοντά. Πώς γίνεται αυτό; Είμαι τόσο κοντά σας, όσο κοντά σ’ Εμένα είστε εσείς! Αυτή η εγγύτητα κερδίζεται με την Αφοσίωση, η οποία δεν μπορεί να είναι σταθερή παρά μόνο αφού απαλλαγείτε από το ‘εγώ’ και το ‘δικό μου’.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 1964
24 Αυγούστου
Ενώ κάνετε διαλογισμό, μην επιτρέπετε στον νου σας να περιπλανιέται μακριά από τον στόχο. Κάθε φορά που ξεφεύγει από τον στόχο, πρέπει να τον οδηγείτε πίσω, στη μορφή πάνω στην οποία διαλογίζεστε. Τελικά, αν το επιθυμείτε, μπορείτε να εντάξετε τα πάντα μέσα σ’ αυτή τη μορφή. Στην αρχή, ωστόσο, θα πρέπει να διαλογίζεστε πάνω σε μια μόνο μορφή. Δεν πρέπει από τη μια μέρα στην να αλλάζετε τη μορφή που επιλέγετε για διαλογισμό. Και, επιπλέον, δεν πρέπει να αφήνεστε σε σκέψεις που αφορούν πράγματα που σας είναι δυσάρεστα ή σας προκαλούν πόνο, ή ακόμη κλονίζουν την πίστη σας. Στην περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο, πρέπει σταδιακά να μάθετε να τα καλωσορίζετε ως ωφέλιμα και να ψάχνετε να βρείτε το καλό που υπάρχει μέσα τους και όχι το κακό. Φυσικά, ο νους από μόνος του είναι αδρανής. Ακριβώς όπως το νερό που είναι ύλη αδρανής, αρχίζει να λάμπει, όταν πέσουν πάνω του οι ακτίνες του ήλιου, έτσι και ο αδρανής νους δανείζεται λάμψη από τον Εαυτό και δίνει την εντύπωση ότι είναι πλήρης συνειδητότητας. Στον νου αντανακλάται η διάνοια και δημιουργείται, έτσι, η εντύπωση ότι ο νους είναι ευφυής. Όμως, η αληθινή φύση του νου είναι η άγνοια.
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 13
23 Αυγούστου
Μπορείτε να κατακτήσετε τον στόχο σας μόνο με αυστηρή πνευματική πειθαρχία. Η πνευματική πειθαρχία είναι πιο επίπονη από τη σωματική πειθαρχία· φανταστείτε την τεράστια προσπάθεια που καταβάλλει η κυρία που τρέχει κατά μήκος ενός σύρματος που είναι απλωμένο πάνω από μια σκηνή, κάτω από την τέντα του τσίρκου. Εξάλλου, το κέρδος της είναι μόνο μερικές ρουπίες. Η ίδια σταθερότητα και συστηματική προσπάθεια, που στοχεύει σε μια υψηλότερη ανταμοιβή, μπορεί να σας προικίσει με ψυχική ισορροπία, την οποία μπορείτε να διατηρήσετε κάτω από τις πιο αντίξοες ή τις πιο συναρπαστικές συνθήκες. Τα όργανα της αντίληψης είναι πιο σημαντικά γι’ αυτό το είδος της πνευματικής άσκησης από τα όργανα της δράσης, και η διάνοια είναι πιο σημαντική από όλα τα υπόλοιπα εσωτερικά όργανα που έχουν δοθεί στον άνθρωπο. Αφήστε τη διάνοια να κυριαρχήσει στον νου σας και δεν θα αποτύχετε· θα αποτύχετε μόνο όταν οι αισθήσεις εγκαθιδρύσουν την κυριαρχία τους πάνω στον νου.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 1964
22 Αυγούστου
Όταν διαλογίζεστε εστιασμένοι σε ένα τραπέζι, οι σκέψεις σας επικεντρώνονται στο ξύλο, το μέγεθος, τις διαστάσεις, το στυλ, τον τρόπο κατασκευής κ.λπ. Καμία άλλη σκέψη που αφορά οτιδήποτε άλλο δεν πρέπει να επιτρέπεται. Αν η σκέψη σας τριγυρίζει γύρω από ένα κρεβάτι, η ιδέα του τραπεζιού θολώνει και το κρεβάτι επίσης απεικονίζεται στον νου σας ελλιπώς. Και οι δύο εικόνες είναι ασαφείς. Η κατάσταση του νου πρέπει να είναι μονοσήμαντη. Έτσι και όταν διαλογίζεστε στη μορφή του Κυρίου, ο νους πρέπει να μένει σε κάθε όψη της μορφής και στην ομορφιά και τη λαμπρότητά της, και αυτές οι ιδέες πρέπει να συντονίζονται και να συνδυάζονται σε μια ολοκληρωμένη εικόνα. Αυτός είναι ο τρόπος λειτουργίας του διαλογισμού. Η επίμονη άσκηση αυτού του διαλογισμού θα έχει ως αποτέλεσμα την ανάδυση μιας συγκεκριμένης μορφής. Η ενατένιση αυτής της μορφής, το να την κοιτάζετε και να την βλέπετε για μέρες και μέρες θα σας οδηγήσει τελικά σε ένα στάδιο όπου η μορφή θα εξαφανιστεί και θα ξεχάσετε τον εαυτό σας. Αυτό είναι το στάδιο του υπερσυνειδητού (σαμάντι).
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 13
21 Αυγούστου
Η αληθινή αγάπη είναι έκφραση του Θεού. Όπως η ναυτική πυξίδα, η αγάπη δείχνει πάντα προς τον Θεό, όπου κι αν Αυτός είναι παρών. Όπως το λάδι κάνει μια λάμπα να καίει, η αγάπη φωτίζει την ίδια τη ζωή. Αυτό που ονομάζεται αγάπη στην κοινή κοσμική ζωή δεν είναι καθόλου αληθινή αγάπη. Είναι μόνο κάποια μορφή προσκόλλησης που βασίζεται στις ανθρώπινες σχέσεις στην οικογένεια ή την κοινωνία. Η αληθινή αγάπη είναι αγνή, ανιδιοτελής, απαλλαγμένη από εγωισμό και γεμάτη ευδαιμονία. Μια τέτοια αγάπη μπορεί να αποκτηθεί μόνο μέσω της αγάπης. Όλες οι κοσμικές προσκολλήσεις δεν είναι πραγματική αγάπη, είναι εφήμερες. Η αιώνια, αγνή αγάπη αναδύεται από την καρδιά. Στην πραγματικότητα, υπάρχει πάντα και είναι πανταχού παρούσα. Αλλά πώς γίνεται ο άνθρωπος να μην είναι σε θέση να αναγνωρίσει μια τέτοια πανταχού παρούσα αγάπη; Είναι επειδή η καρδιά του ανθρώπου σήμερα έχει μείνει στεγνή και μολυσμένη. Είναι γεμάτη με κάθε είδους επιθυμίες και δεν έχει χώρο για την αγνή, αμόλυντη αγάπη. Μόνο όταν οι κοσμικές προσκολλήσεις αποβληθούν, θα υπάρξει χώρος για να κατοικήσει και να αναπτυχθεί μέσα της η αληθινή αγάπη.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 27 Ιουλίου 1996
20 Αυγούστου
Krish σημαίνει προσελκύω, έλκω. Ο Krishna έλκει το νου μακριά από τις αισθητηριακές επιθυμίες· αυτός είναι ένας τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η έλξη. Τραβάει τον νου προς Αυτόν και έτσι τον απομακρύνει από οτιδήποτε άλλο, γιατί όλα τα άλλα είναι κατώτερα, λιγότερο πολύτιμα. Ικανοποιεί τη βαθύτερη δίψα του ανθρώπου, για ειρήνη, χαρά και γνώση. Γι’ αυτό ονομάζεται και Μegha-Shyama, που σημαίνει ‘σκούρος-μπλε’, σαν το σύννεφο της βροχής. Η ίδια η θέα του φορτωμένου με βροχή σύννεφου είναι τόσο αναζωογονητική. Έχει τα μάτια, τις παλάμες και τα πέλματα όμοια με τον λωτό· ο λωτός θυμίζει δροσερές, ήρεμες, βαθιές λίμνες με διαυγές νερό, νερό που ξεδιψάει. Όταν ικανοποιείται η δίψα για τον Κρίσνα, επιτυγχάνεται η ύψιστη ευδαιμονία· δεν υπάρχει πλέον ανάγκη, δεν υπάρχει πλέον έλλειψη, ελάττωμα ή πτώση. Η επιθυμία να πίνει κανείς κατώτερα ποτά, που απλώς τροφοδοτούν τη δίψα, εξαφανίζεται όταν γευτεί τη γλύκα του ονόματος και του στοχασμού του Κρίσνα.
- Μπάμπα, από το βιβλίο Sathya Sai Speaks, τόμος 6, κεφ. 24
19 Αυγούστου
Ένα φυτό θα αναπτυχθεί μόνο όταν ποτίζεται τακτικά. Αν έχετε φυτέψει τον σπόρο της αγάπης, θα τον βοηθήσετε ν’ αναπτυχθεί μόνο αν τον ποτίζετε με αγάπη κάθε μέρα. Τότε, το δέντρο της αγάπης θα μεγαλώσει και θα αποδώσει τους καρπούς της αγάπης. Κατά τον ίδιον τρόπο, αν επιθυμείτε να αναπτύξετε την αγάπη σας για τον Θεό, θα πρέπει συνεχώς να εφαρμόζετε στην πράξη την αγάπη σας για τον Θεό.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 1991
18 Αυγούστου
Η αγάπη συνδέεται με την αθανασία. Είναι το νέκταρ της αθανασίας. Δεν υπάρχει τίποτα στον κόσμο που μπορεί να συγκριθεί με αυτήν. Η ίδια η αγάπη ενσαρκώνεται στη γη με ανθρώπινη μορφή για να διδάξει στα ανθρώπινα όντα την αλήθεια γι’ αυτήν τη θεϊκή αγάπη.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 1991
17 Αυγούστου
Ο νους σχεδιάζει και εκτελεί αμέτρητες πράξεις και περιπλανιέται σε τεράστιες περιοχές κι όλα αυτά από τη μια στιγμή στην άλλη! Λειτουργεί με αφάνταστη ταχύτητα. Συλλαμβάνει ένα αντικείμενο και ασχολείται για λίγο με αυτό, αλλά σύντομα το απορρίπτει για ένα άλλο, πιο ελκυστικό, προς το οποίο τρέχει και για το οποίο αρχίζει να ανησυχεί! Ο πνευματικός αναζητητής πρέπει να είναι πάντα προσεκτικός απέναντι σε αυτή την τάση του νου. Όταν ο νους φλερτάρει με διάφορα αντικείμενα, πρέπει να τον επαναφέρει στο σωστό μονοπάτι και στο σωστό αντικείμενο. Αυτή είναι η σωστή πνευματική πρακτική, το μονοπάτι της συγκέντρωσης και του διαλογισμού. Αν, ωστόσο, ο αναζητητής δεν αγωνίζεται για να επιτύχει αυτή τη μονοσήμαντη εστίαση, αλλά αφήνει τον νου ανεξέλεγκτο, ακολουθώντας τις ιδιοτροπίες του από τη μια σκέψη στην άλλη, η διαδικασία αξίζει να ονομάζεται «διαλογισμός της μαϊμούς» –ένας τύπος διαλογισμού που είναι πράγματι πολύ επιβλαβής για την πνευματική πρόοδο!
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 13
16 Αυγούστου
Οι άνθρωποι προσεύχονται στον Σουάμι να τους απαλλάξει απ’ όλες τις δυσκολίες και τις απώλειες. Αυτό είναι ένα εντελώς λάθος είδος προσευχής. Οι δυσκολίες πρέπει να είναι ευπρόσδεκτες και να ξεπερνιούνται. Το Θείο μπορεί να βιωθεί μέσα από τη διαδικασία της επίλυσης των προβλημάτων. Τον χυμό του ζαχαροκάλαμου δεν μπορείτε να τον πάρετε χωρίς να το συνθλίψετε. Χωρίς να κόψετε ένα διαμάντι και να δημιουργήσετε πολλές όψεις, δεν μπορείτε να βελτιώσετε τη λάμψη του. Το σώμα, είναι σαν το στέλεχος του ζαχαροκάλαμου. Μόνο περνώντας από διάφορες δυσκολίες μπορείτε να ζήσετε τη γλυκιά ευδαιμονία της Αυτοπραγμάτωσης. Αυτή η γλυκύτητα είναι η ίδια η Θεότητα.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 1991
15 Αυγούστου
Κρατώντας τη συνείδηση του Εαυτού στο προσκήνιο, μπορείτε να εκτελέσετε οποιαδήποτε πράξη. Θα ενεργείτε με ελευθερία. Δεν υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι ελευθερίας -η ατομική ελευθερία και η πνευματική ελευθερία. Η πνευματικότητα από μόνη της είναι ελευθερία. Οποιαδήποτε συζήτηση για την ελευθερία του ανθρώπου σε αυτόν τον φαινομενικό κόσμο μπορεί να αναφέρεται μόνο σε μια παράλογη ή εγωιστική ελευθερία. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιείται αναφορικά με ορισμένες σχέσεις, όπως η στάση ενός ανθρώπου απέναντι στο παιδί ή τη γυναίκα του. Αλλά η άσκηση της ελευθερίας απέναντί τους με αυταρχικό τρόπο μπορεί να περιγραφεί μόνο ως παρωδία της ελευθερίας. Αποτελεί ένδειξη ανοησίας. Είναι ανάρμοστο για οποιονδήποτε που αυτοαποκαλείται άνθρωπος να συμπεριφέρεται με έναν τέτοιον εγωιστικό τρόπο. Ο άνθρωπος μπορεί να ανυψωθεί σε υψηλότερο επίπεδο μόνο αν εγκαταλείψει μια τέτοια εγωιστική συμπεριφορά. Πρέπει να αναγνωρίσετε ότι οφείλετε να παραχωρήσετε στους άλλους ελευθερία στον ίδιο βαθμό που τη διεκδικείτε για τον εαυτό σας. Η ελευθερία είναι συνεπώς αλληλοεξαρτώμενη και δεν μπορεί να είναι απόλυτη ή απεριόριστη.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 31 Μαΐου 1990
14 Αυγούστου
Μοχθήσατε σκληρά, κερδίσατε χρήματα και τα καταθέσατε σε μια τράπεζα για ασφάλεια και σιγουριά. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα χρήματα αυτά σας ανήκουν, αλλά η τράπεζα δεν θα σας τα δώσει με το απλό αίτημά σας. Υπάρχουν ορισμένοι κανόνες και διαδικασίες για την ανάληψη χρημάτων από την τράπεζα. Μπορείτε να κάνετε ανάληψη χρημάτων μόνο όταν υπογράψετε μια επιταγή και την παραδώσετε στον διευθυντή της τράπεζας. Παρομοίως, έχετε καταθέσει τα ‘χρήματα’ των καλών πράξεων στον Θεό, στον Θεϊκό Τραπεζικό Διευθυντή. Βάλτε την υπογραφή της αγάπης στην επιταγή της θυσίας και παραδώστε την σ’ Αυτόν. Μόνο τότε θα σας παραχωρήσει τον πλούτο της χάρης Του. Αυτό είναι το βασιλικό μονοπάτι για την επίτευξη της ειρήνης και της αγνότητα που οδηγεί τελικά στη Νιρβάνα. Αν και ο Θεός είναι η ενσάρκωση της θυσίας και τα χρήματα σας ανήκουν, υπάρχει μια διαδικασία για να τα αποκτήσετε. Εδώ με τον όρο ‘χρήματα’ δεν εννοούνται τα χαρτονομίσματα. Είναι τα ‘χρήματα’ της χάρης, της σοφίας και της δικαιοσύνης.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 7 Μαΐου 2001
13 Αυγούστου
Οτιδήποτε και αν λέτε δεν πρέπει να ενοχλεί τους άλλους. Θα πρέπει να είναι τόσο αληθινό όσο και ευχάριστο. Δεν μπορείτε πάντα να βοηθάτε, αλλά μπορείτε πάντα να εκφράζεστε με ευγένεια. Ο ιερός λόγος είναι μια εκδήλωση του Θεού. Ο ήχος είναι μορφή του Θεού. Το Θείο εκδηλώνεται με οκτώ μορφές: ήχο, κίνηση και ακινησία, φως, ομιλία, αιώνια ευδαιμονία, υπέρτατο μεγαλείο, ψευδαίσθηση και ευημερία (Shabda Brahmamayi, Characharamayi, Jyothirmayi, Vangmayi, Nityanandamayi, Paratparamayi, Mayamayi, Shreemayi). Υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, μην επιτρέψετε στην ομιλία σας να αμαυρωθεί από σκληρότητα. Μην ταράζεστε ποτέ. Όταν καταλάβετε ότι όλα είναι ένα, δεν θα υπάρχει κανένας λόγος να νιώθετε ταραγμένοι. Όλα τα σώματα μοιάζουν με καθρέφτες, που προβάλλουν, τη δική σας αντανάκλαση σε αυτά. Πώς μπορείτε να θυμώσετε με το ίδιο σας το είδωλο; Να μιλάτε με αγάπη. Ο Θεός είναι αγάπη. Όταν γεμίζετε την καρδιά σας με αγάπη, οι σκέψεις, η οπτική, τα λόγια και οι πράξεις σας θα διαπνέονται από αγάπη!
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 7 Μαΐου 2001
12 Αυγούστου
Μόνο όσοι έχουν έλεγχο του νου τους μπορούν να αποκαλούνται ανθρώπινα όντα. Υπάρχουν πολλοί σε αυτόν τον κόσμο που είναι πολύ μορφωμένοι. Υπάρχουν επίσης πολλοί που έχουν κατακτήσει διάφορες μορφές γνώσης και κατέχουν θέσεις εξουσίας. Αλλά δεν μπορούν να αποκαλούνται ανθρώπινα όντα με την πραγματική έννοια του όρου, αν δεν έχουν τον έλεγχο του νου τους. Όλα τα είδη καλών και κακών σκέψεων εμφανίζονται στο νου. Κρατώντας τον μακριά από όλα όσα είναι κακά, θα πρέπει να είστε δέκτες μόνο όσων είναι θετικά. Ποτέ μην επιτρέπετε στο νου σας να συνδέεται με οτιδήποτε κακό. Θα πρέπει να δίνετε ύψιστη σημασία στο νου. Αλλά πολλοί δεν του δίνουν τη δέουσα σημασία. Αληθινός άνθρωπος είναι αυτός που θεωρεί το νου του ως τη βάση της ζωής του. Αυτός που αφήνει το νου του στις ιδιοτροπίες και τις φαντασιώσεις του θα πρέπει να θεωρείται, στην πραγματικότητα, ένας πίθηκος και όχι ένα ανθρώπινο ον. Θα πρέπει να κάνετε το νου σας το κέντρο της επίγνωσής σας.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 6 Μαΐου 2007
11 Αυγούστου
Όταν ο Λάκσμανα έχασε τις αισθήσεις του στο πεδίο της μάχης, ο Ράμα θρήνησε: «Αν έψαχνα στον κόσμο, μπορεί να έβρισκα μια άλλη γυναίκα σαν τη Σίτα, μια μητέρα σαν την Καουσάλια, αλλά όχι έναν αδελφό σαν τον Λάκσμανα». Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ο Ράμα συγκινήθηκε βαθιά από την αδελφική αγάπη του Λάκσμανα και εξήρε τις ιδιότητές του. Υπάρχουν πολλές οικογένειες στον κόσμο όπου οι γονείς, οι αδελφοί και οι αδελφές έχουν αναδείξει υψηλά ιδανικά. Δεν χρειάζεται να αμφιβάλλετε αν υπάρχουν τέτοια ιδανικά αδέλφια ακόμη και σήμερα. Όντως υπάρχουν. Μπορεί να υφίστανται προσωρινές διαφορές απόψεων, αλλά πάντα αγαπούν ο ένας τον άλλον. Κάθε άνθρωπος πρέπει απαραιτήτως να καταβάλλει προσπάθειες ώστε να πραγματώσει τον Εαυτό, ο οποίος είναι παρών σε όλους. Η γλυκύτητα της εμπειρίας του Εαυτού είναι απαράμιλλη. Στον πνευματικό τομέα, αυτό που πρέπει να επιτύχει κανείς είναι η εμπειρία της πνευματικής ευδαιμονίας. Αυτός που συνειδητοποιεί την εγγενή Θεότητα στον άνθρωπο, είναι ένα αληθινό ανθρώπινο ον. Ο Εαυτός δεν έχει συγκεκριμένη μορφή. Είναι γεμάτος αγάπη και ευδαιμονία. Αυτό πρέπει να συνειδητοποιηθεί και να γίνει βίωμα όλων.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 17 Οκτωβρίου 2003
10 Αυγούστου
Πραγματική Νιρβάνα είναι η αθανασία που επιτυγχάνεται μέσω της απάρνησης (προηγουμένως ο Μπάμπα είχε αναφερθεί στη σχετική βεδική ρήση, ότι «η αθανασία επιτυγχάνεται μέσω της απάρνησης»). Το πρώτο βήμα είναι η ιερή όραση. Θεωρήστε όλα όσα βλέπετε ως Θεϊκά. Αφήστε το βλέμμα σας να διαπνέεται από αγάπη. Ένα βλέμμα γεμάτο αγάπη είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα ενός αληθινού ανθρώπου. Όλοι είναι ένα, αντιμετωπίστε τους πάντες με τον ίδιο τρόπο. Μπορείτε να κατανοήσετε την ενότητα στην ποικιλομορφία μόνο όταν αναπτύξετε ιερή όραση. Η ιερή όραση σάς κάνει να συνειδητοποιήσετε την παρουσία του Θεού σε όλους. Οι Βέδες δηλώνουν: «Η Αλήθεια είναι μία, αλλά οι λόγιοι μιλούν γι’ αυτήν με πολλούς τρόπους». Δείτε τον κόσμο μέσα από από το βλέμμα της αλήθειας. Όλα είναι ένα· στην ουσία τους όλα είναι Θεϊκά. Προκειμένου να επιτύχετε την Ενότητα πρέπει να απαρνηθείτε την πολλαπλότητα. Η Βεδάντα δηλώνει ότι ο Εαυτός είναι η Αρχή που υπόκειται της ποικιλομορφίας. Οι λάμπες είναι πολλές, αλλά το ίδιο ρεύμα ρέει σε όλες. Παρομοίως, ο Εαυτός υπάρχει σε όλους. Η αδυναμία του ανθρώπου να κατανοήσει αυτήν την αρχή της Ενότητας είναι η αιτία της άγνοιάς του. Το αληθινό γνώρισμα της ανθρώπινης φύσης έγκειται στην κατανόηση της Ενότητας που διέπει την πολλαπλότητα.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 7 Μαρτίου 2001
9 Αυγούστου
Στα περσικά, «Ισλάμ» σημαίνει «παράδοση» ή «ειρήνη». Η εσωτερική σημασία αυτού του όρου είναι ότι ο άνθρωπος πρέπει να παραδοθεί στον Θεό και να ζει ειρηνικά με τους συνανθρώπους του. Το ιερό βιβλίο του Ισλάμ, το Κοράνι, περιέχει πολλούς ιερούς κανόνες. Το «Σαλάτ» είναι μια τέτοια εντολή. Επιτάσσει να λατρεύει κανείς τον Θεό με σταθερή πίστη. Μια άλλη εντολή είναι το «Ζακάτ», το οποίο προτρέπει τον πιστό να ασκεί φιλανθρωπία για την ανακούφιση των συνανθρώπων του που βρίσκονται σε ανάγκη ή δυσχέρεια. Στις γραφές της Ινδικής παράδοσης, επίσης, ένα παρόμοιο καθήκον έχει καθοριστεί με το ρητό: «Είναι αξιέπαινο να βοηθάς τους άλλους και αμαρτία να τους βλάπτεις». Ξεχνώντας όμως αυτή τη θεμελιώδη αλήθεια, οι οπαδοί της κάθε πίστης ύψωσαν εμπόδια με βάση τις δογματικές διαφορές που κινούνταν στην πραγματικότητα στο επίπεδο των λεκτικών αντιπαραθέσεων και δεν αφορούσαν θεμελιώδεις αρχές. Σήμερα προκύπτουν ποικίλα είδη διαφορών μεταξύ των θρησκειών. Αυτό δεν είναι κάτι θετικό. Να βασίζετε τη ζωή σας στα θεϊκά καθοριζόμενα ήθη και αλήθειες και να προσπαθείτε να τα προάγετε.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 23 Ιουλίου 1989
8 Αυγούστου
Όλες οι καρδιές είναι ιδιοκτησία Του, όλα υπόκεινται στη δικαιοδοσία Του. Αλλά όπως ακριβώς ο αριστοκράτης επιλέγει να μείνει μόνο στο καλύτερο σημείο, αν και ολόκληρη η περιοχή μπορεί να είναι δική του, έτσι και ο Κύριος θα εγκατασταθεί μόνο σε μια καρδιά αγνή. Ο Κύριος έχει πει: «Όπου οι αφοσιωμένοι μου Με υμνούν, εκεί εγκαθιστώ τον εαυτό Μου, Νάραντα». Πρέπει να σας πω ότι είστε πιο τυχεροί από τους ανθρώπους των προηγούμενων γενεών. Η συσσωρευμένη αρετή πολλών προηγουμένων γεννήσεων πρέπει να σας έχει χαρίσει αυτή την τύχη. Είμαι δικός σας και είναι καθήκον σας τώρα να αναπτύξετε αυτή τη σχέση που έχετε επιτύχει με απολύτως καλή τύχη. Οι μπανάνες και τα μάνγκο φυλάσσονται σε άχυρο ή αποξηραμένο χορτάρι όσο είναι ακόμα άγουρα ή κατά καιρούς διατηρούνται σε κλειστό δωμάτιο, ώστε με τη ζέστη να ωριμάσουν και να γίνουν εύγευστα. Ο διαλογισμός στον Θεό δίνει και σε εσάς τη σωστή θερμοκρασία ώστε να ωριμάσετε και να γίνετε γλυκείς κι ευχάριστοι.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 1960
7 Αυγούστου
Είναι όταν βρίσκεστε σε απελπιστική κατάσταση που επικαλείστε τον Κύριο, ξεχνώντας την υπερηφάνεια και τον εγωισμό σας. Οι Πάνταβας ήταν τόσο γεμάτοι από δυστυχία, με την κοσμική έννοια, που είχαν πάντα μια στάση προσευχής. Αν σας είχα δώσει όλες τις ανέσεις και τις ευκαιρίες, δεν θα είχατε έρθει στο Πουτταπάρτι. Η δυστυχία είναι το δόλωμα με το οποίο βγάζουν τα ψάρια από το νερό. Η Κούντι ζήτησε από τον Κρίσνα να συνεχίσει να δίνει σ’ αυτήν και τους γιους της κάθε είδους δυστυχία, ώστε να τους παρέχει συνεχώς τη Χάρη Του. Ο Τιρουμαλαχάρ ονόμασε αυτή τη στάση προσφορά του Εαυτού· αλλά ο Εαυτός είναι Εκείνος ο ίδιος, οπότε τι σημαίνει να προσφέρετε Εκείνον σ’ Εκείνον; Αυτό που προσφέρετε στα πόδια Του είναι ο εγωισμός σας! Καταθέστε όλη την υπερηφάνεια, όλη τη χωριστότητα, όλη την πλάνη και όλη την προσκόλληση, με τα οποία έχει πολλαπλασιαστεί ο εγωισμός! Αυτή είναι η λατρεία που πρέπει να προσφέρετε! Φέρετε σε Μένα όλο το κακό εντός σας και αφήστε το εδώ. Πάρτε από Μένα αυτό που έχω –την αγάπη.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 1960
6 Αυγούστου
Ο αλλοπρόσαλλος νους περιπλανιέται άσκοπα εδώ και εκεί· με συνεχή όμως πειθαρχία και επίμονη άσκηση, είναι δυνατόν να τον κρατήσετε προσηλωμένο σε ένα σταθερό σημείο. Αυτή η κατάσταση ονομάζεται μονοσήμαντη εστίαση ή συγκέντρωση. Η αδιάκοπη ροή του λαδιού από το ένα δοχείο στο άλλο είναι ένα ωραίο σύμβολο της νοητικής διαδικασίας που ονομάζεται συγκέντρωση. Για τους αρχάριους στην πνευματική άσκηση, η συγκέντρωση φαίνεται να είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς, μετά από κάποια πρόοδο, συνήθως δεν συνεχίζουν την πρακτική. Αντίθετα, την εγκαταλείπουν, παρόλο που δεν έχουν ηρεμία του νου τις ημέρες που απέχουν από την πνευματική άσκηση. Η συγκέντρωση προικίζει τον άνθρωπο με θεϊκή χαρά, υπέρμετρη σοφία, εσωτερική όραση, ενόραση στις βαθύτερες αλήθειες, σαφέστερη κατανόηση και αρμονία με τον Θεό. Αυτή η επιστήμη της πνευματικής άσκησης είναι το μεγαλύτερο απ’ όλα τα θαύματα και των τριών κόσμων!
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 13
5 Αυγούστου
Ο Εαυτός είναι ο ωκεανός, η φύση είναι απλώς ένα κύμα αυτού του αχανούς, αιώνιου και απέραντου ωκεανού, και η ατομική ψυχή είναι απλώς μια μικρή σταγόνα αυτού του κύματος! Δεν μπορείτε να εγκαταλείψετε το κύμα ή τη θάλασσα. Μπορείτε μόνο να συγχωνεύσετε το όνομα και τη μορφή της σταγόνας. Μόλις εισέλθετε στα βάθη της Θάλασσας, όλα είναι ήρεμα, ειρηνικά! Η ταραχή, ο θόρυβος και η σύγχυση υπάρχουν μόνο στα εξωτερικά στρώματα. Έτσι και στα μύχια της καρδιάς, υπάρχει μια δεξαμενή ειρήνης όπου πρέπει να καταφύγετε. Υπάρχουν τρεις τύποι ανθρώπων: οι αδρανείς (ταμασικοί), που είναι σαν σιδερένιες μπάλες, αδιαπέραστοι από κάθε επίδραση· οι δραστήριοι (ρατζασικοί), που είναι σαν το βαμβάκι, απορροφητικοί, αλλά δεν αλλάζουν τη φύση τους· και οι αγνοί (σατβικοί), που λιώνουν όπως λιώνει το βούτυρο στη χαρά ή τη θλίψη των άλλων ή στην αναφορά των θεϊκών έργων του Κυρίου! Οι αγνές ψυχές βουτούν βαθιά στην πηγή της συμπόνοιας.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 1960
4 Αυγούστου
Η άγνοια δεν υφίσταται μόνη της· έχει έναν τέκνο –το εγώ. Αυτός ο δαίμονας έχει δύο παιδιά: την προσκόλληση και την παρόρμηση, με άλλα λόγια το πάθος και την επιθυμία. Το πάθος και η επιθυμία είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους. Όσο το πάθος, τόση και η επιθυμία. Είναι αδέρφια. Μέσω της προσκόλλησης, αποκτά κανείς την αίσθηση του «δικό μου», η οποία προκαλεί την επιθυμία, και οι επιθυμίες γεννούν την ανησυχία. Επομένως, για να εξαλειφθεί το εγώ, πρέπει να εκμηδενιστούν η προσκόλληση και η παρόρμηση. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να φύγει η άγνοια, γιατί μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί να απαλειφθεί το εγώ. Πώς να καταστρέψετε την άγνοια και να αναπτύξετε τη σοφία; Αυτό είναι το ερώτημα! Η απάντηση είναι μέσω του διαλογισμού. Η κυριαρχία επί της άγνοιας, του εγώ, της προσκόλλησης και της παρόρμησης επιφέρει την απελευθέρωση για το άτομο.
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 11
3 Αυγούστου
Όταν φτάνετε σε έναν ιερό τόπο, να φιλοξενείτε μόνο ιερές σκέψεις. Όταν βλέπετε έναν γιατρό, θυμάστε την ασθένειά σας· όταν βλέπετε έναν δικηγόρο, επιθυμείτε να τον συμβουλευτείτε για κάποιο περιουσιακό ή προσωπικό σας πρόβλημα· όταν βλέπετε έναν ναό, θυμάστε τη Δύναμη που ζωογονεί το Σύμπαν. Το ταξίδι σας δεν πρέπει να στοχεύει στη διασκέδαση, αλλά στο να ασκήσετε τη διάκρισή σας. Μη χρησιμοποιείτε τέτοια προσκυνήματα για να κάνετε πικνίκ· μην επιδιώκετε να αγοράσετε σκεύη, ρούχα και σπάνια αντικείμενα στα καταστήματα των πόλεων που επισκέπτεστε· δώστε προσοχή περισσότερο στην ανάγκη να γεμίσετε τον νου σας με ιερές εμπειρίες, πάνω στις οποίες μπορείτε να στοχαστείτε μετά την επιστροφή σας στη γαλήνη του σπιτιού σας. Όταν βρίσκεστε σε έναν ιερό τόπο, να σκέφτεστε τον θεϊκό ένοικο του τόπου. Και πάλι, μην εμπλέκεστε με αρνητικά στοιχεία που μπορεί να υπάρχουν στους τόπους στους οποίους πηγαίνετε. Αναζητήστε τη συντροφιά των ενάρετων και κινηθείτε ανάμεσα στο ιερό και το άγιο. Γι’ αυτό ταξιδέψατε τόσο μακριά.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1962
2 Αυγούστου
Αγνοείτε τον Θεό που είναι ο πυρήνας της ύπαρξής σας, ενώ την ίδια στιγμή Τον αναζητάτε στους άλλους. Αυτή είναι η τραγωδία. Προσβάλλετε τον εαυτό σας νιώθοντας ανήμποροι, αδύναμοι και κατώτεροι. Η δειλία και η αυτοκαταδίκη δεν μπορούν να γίνουν σπίθες της Θεϊκής Φλόγας. Μπορείτε να ανακαλύψετε την Αλήθεια σας με μια μικρή άσκηση διάκρισης. Γεννημένοι μέσα στην πλάνη, αναπνέοντας στην πλάνη, σέρνοντας τους εαυτούς σας μέσα στην πλάνη, αγνοείτε την κληρονομιά σας και αισθάνεστε ανίκανοι να την αποκτήσετε. Είστε απελπισμένοι, δεν βλέπετε κανένα μέσο διαφυγής· κάθε προσπάθεια για την επίτευξη της ειρήνης σάς εμπλέκει περαιτέρω και όλο και πιο σφιχτά στις σπείρες της πλάνης και της ανησυχίας. Όπως τα λουλούδια με τις ποικίλες αποχρώσεις, το καθένα με το δικό του άρωμα, έτσι και οι άνθρωποι ανήκουν όλοι βασικά στο ίδιο γένος του Θεού. Το άρωμα προκύπτει από τη Θεία Ουσία, η οποία είναι ο πραγματικός λόγος ύπαρξης. Ο καθένας πρέπει να συνειδητοποιήσει αυτή την Ουσία και έτσι να τερματίσει τη σειρά των γεννήσεων και των θανάτων.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 1961
1 Αυγούστου
Πρέπει να έχετε ακούσει την ιστορία του Καλιντάσα. Είπε ότι θα επιτύχει την απελευθέρωση «μόλις φύγει», εννοώντας μόλις εξαφανιστεί το εγώ, γιατί τότε θα μπορεί να λάμψει με τη φυσική του λάμψη, ως Θεϊκός Εαυτός. Το εγώ (I στα αγγλικά), όταν διαγράφεται, γίνεται το σύμβολο του σταυρού· θυμηθείτε, αυτό που σταυρώνεται είναι το εγώ. Τότε, η Θεία Φύση εκδηλώνεται ανεμπόδιστα. Το εγώ καταστρέφεται ευκολότερα με την αφοσίωση, εστιάζοντας στο μεγαλείο του Θεού και προσφέροντας υπηρεσία στους άλλους ως παιδιά του Θεού. Μπορείτε να καλέσετε τον Θεό με οποιοδήποτε όνομα, γιατί όλα τα ονόματα είναι δικά Του· επιλέξτε το Όνομα και τη Μορφή που σας ελκύει περισσότερο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχουν επινοηθεί 1000 ονόματα για τις διάφορες μορφές του Θεού· έχετε την ελευθερία και το δικαίωμα να επιλέξετε οποιοδήποτε από τα χίλια.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 25 Μαρτίου 1958