Φεβρουάριος 2017
28 Φεβρουαρίου
Η Θεία Ζωή είναι θεμελιωμένη στην γαλήνια και ήρεμη ιδιότητα (σάτβα γκούνα), την οποία πρέπει να καλλιεργήσετε. Αυτή η ιδιότητα μπορεί ν’ αναπτυχθεί μόνο με την αγνή (σατβική) διατροφή, δηλ. διατροφή που προάγει την υγεία, την δύναμη, την ευεξία, καθώς και την ειλικρίνεια και σοβαρότητα κάθε σας προσπάθειας. Είναι ανώφελο το να μοιράζει κανείς τον χυμό της πνευματικότητας σε άτομα υποσιτισμένα και αδύναμα – πρώτα βοηθήστε τα να γίνουν σωματικά τόσο εύρωστα, ώστε να μπορούν να τρέφουν μέσα τους αταλάντευτη πίστη και αταλάντευτα ιδανικά. Επομένως, πρώτα πρέπει να κατασιγάσετε την σωματική πείνα τους με απλή και αγνή (σατβική) τροφή. Μετά διδάξτε τους την πνευματική άσκηση της επανάληψης του Ονόματος του Θεού, όποιου από τα Ονόματά Του αγαπάτε περισσότερο. Μην παίρνετε στ’ αψήφιστα το Όνομα του Θεού – να το σέβεστε, ακόμα κι’ αν το ακούτε από τα χείλη ενός ζητιάνου που το χρησιμοποιεί μόνο για ν’ αποκτήσει ελεημοσύνες. Έστω και αν το πρόσωπο που το προφέρει δεν είναι ενάρετο, ή ίσως δεν έχει καλές προθέσεις, μην υποτιμήσετε το Θείο Όνομα, διότι η αγνότητά του παραμένει αλώβητη από κάθε κακό. Απλά ευχαριστήστε το άτομο για το ότι σας θύμισε το Όνομα του Κυρίου και συνεχίστε τον δρόμο σας. Και, πάνω απ’ όλα, ποτέ μην περιγελάτε ή αποθαρρύνετε εκείνους που επικαλούνται τον Θεό.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 14 Δεκεμβρίου 1958.
27 Φεβρουαρίου
Για να φτάσετε στον Θεό που κατοικεί μέσα σας, πρέπει πρώτα ν’ αποκτήσετε τα πνευματικά προσόντα για να διασχίσετε τις τέσσερις ακόλουθες πύλες: αυτήν του αυτοελέγχου (σάμα), της αυτοερευνας ή αλλιώς του "γνώθι σαυτόν" (βιτσάρανα), της εσωτερικής ικανοποίησης (τρίπτι) και την συναναστροφή με ευσεβείς και ενάρετους ανθρώπους (σατσάνγκα). Ο αυτοέλεγχος απαιτεί ακλόνητη πίστη στον Θεό και κυριαρχία επάνω στις αισθήσεις και στον νου σας. Όταν κατορθώσετε ν’ αποκτήσετε τον έλεγχο των πέντε αισθήσεών σας (γκνιανέντριγιας), γίνεται πολύ πιο εύκολος ο έλεγχος των πέντε οργάνων δράσης (καρμέντριγιας). Ο αυτοέλεγχος κάνει τον άνθρωπο κύριο τόσο του νου και των αισθήσεων όσο και των οργάνων δράσης. Τότε υπερβαίνει την φύση του ζώου και γίνεται ικανός να προχωρήσει από την ανθρώπινη φύση στην Θεϊκή. Τα πουλιά, τα ζώα και άλλα πλάσματα ασχολούνται μόνο με το πώς θα απολαύσουν εξωτερικά αντικείμενα των αισθήσεων. Μόνον ο άνθρωπος έχει λάβει από τον Θεό το δώρο της ικανότητας να διακρίνει μεταξύ του εφήμερου και του μόνιμου και ν’ αναζητεί αυτό που είναι αιώνιο, ελέγχοντας τις αισθήσεις του και αποβάλλοντας την προσκόλλησή του στο φθαρτό σώμα και στα εφήμερα αντικείμενα του φαινομενικού κόσμου.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 19 Φεβρουαρίου 1987.
26 Φεβρουαρίου
Δεν υπάρχει πνευματική άσκηση σημαντικότερη από το να έχετε τις αισθήσεις σας υπό τον έλεγχό σας. Όλες οι πνευματικές ασκήσεις σας όπως π.χ. η απαγγελία του Ονόματος του Θεού ή οι ασκητικές πειθαρχίες θα είναι ανώφελες και μάταιες, αν οι αισθήσεις σας δεν είναι υπό τον έλεγχό σας. Μπορεί να νομίζετε ότι δεν είναι δυνατό για ένα ανθρώπινο ον να κυριαρχήσει στις αισθήσεις του. Εδώ όμως, έλεγχος δεν σημαίνει απόλυτη διακοπή ή κατάπαυση της χρήσης τους. Να εκπληρώνετε τα καθήκοντά σας σαν οικογενειάρχες, ή φοιτητές, ή επιχειρηματίες – αλλά όποια πράξη κάνετε, να την κάνετε με το συναίσθημα ότι την εκτελείτε για να ευχαριστεί τον Θεό. Εσείς αισθάνεστε ότι η ολοκληρωτική παράδοση στον Θεό είναι κάτι το πολύ δύσκολο, αλλά κατά την άποψή μου, τίποτα δεν είναι ευκολότερο απ’ αυτό. Όταν καλλιεργήσετε το συναίσθημα ότι αυτό είναι κάτι πολύ εύκολο, οι αισθήσεις σας θα ελέγχονται από μόνες τους σαν κάτι το φυσικό. Οι αρχαίοι μύστες και σοφοί είπαν ότι θεία ευδαιμονία είναι το να οραματίζεται κανείς και να βιώνει τον Άτμα, τον Θείο Εαυτό του. Η ορθή χρήση των αισθήσεων θα σας οδηγήσει στην γνώση του Θείου Εαυτού σας.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 15 Φεβρουαρίου 1999.
25 Φεβρουαρίου
Η λέξη ‘Ράτρι’ ή ‘νύχτα’ σημαίνει σκοτάδι. Η λέξη ‘Σίβα’ σημαίνει κάτι το ευοίωνο. Επομένως, η λέξη ‘Σιβαράτρι’ σημαίνει το ευοίωνο στοιχείο που εμπεριέχεται στο σκοτάδι. Σημαίνει την πνευματική σοφία η οποία υπάρχει και μέσα στην άγνοια. Η άγνοια και η πνευματική σοφία δεν είναι χωριστές μεταξύ τους, αλλά στην ουσία, ένα και το αυτό. Είναι οι αντίθετοι πόλοι της ίδιας θεμελιώδους αρχής. Η κατάσταση που υπερβαίνει τόσο την πνευματική σοφία όσο και την άγνοια είναι το Θείο (Πάρατάτβα). Είναι ένα στάδιο που δεν είναι συνδεδεμένο με κάποια άφιξη ή αποχώρηση, ένα στάδιο στο οποίο δεν συμβαίνει γέννηση ή θάνατος. Όσο συμβαίνει γέννηση για το σώμα, αναπόφευκτα θα ακολουθεί ο θάνατος. Όμως, τι είναι αυτό που γεννήθηκε; Είναι ο Άτμα, ο Θείος Εαυτός; Όχι – είναι μόνο το σώμα. Να θυμάστε: εσείς είστε ο αιώνιος, αναλλοίωτος Θείος Εαυτός, ο Άτμα. Το φως έχει αξία μόνο όταν υπάρχει σκοτάδι. Επομένως, όταν περνάτε καταστάσεις δυσκολιών, βασάνων και θλίψεων, ή όποτε αντιμετωπίζετε προβλήματα, να θυμάστε να καλείτε μέσα σας τον Θεό, ο οποίος θα σας χαρίσει πνευματική διαύγεια και φώτιση!
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 17 Φεβρουαρίου 1985.
24 Φεβρουαρίου
Την ημέρα του Σιβαράτρι πρέπει να προσπαθείτε να εδραιώσετε τη φιλία μεταξύ του νου σας και του Θεού. Σκοπός της εορτής Σιβαράτρι είναι να σας θυμίζει ότι ο ίδιος Θεός διαποτίζει τους πάντες και τα πάντα και είναι πανταχού Παρών. Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι ο Σίβα κατοικεί στην κορυφή των Ιμαλαΐων Καϊλάσα. Όμως, πού ακριβώς βρίσκεται η Καϊλάσα; Καϊλάσα είναι η δική σας χαρά και θεία ευδαιμονία. Το νόημα της φράσης είναι ότι ο Σίβα κατοικεί στην Καϊλάσα της αγαλλίασης, δηλ. ότι αν αναπτύξετε μέσα στον νου σας χαρά και αγαλλίαση, τότε ο Σίβα κατοικεί μέσα σας! Ρωτάτε πώς μπορείτε ν’ αποκτήσετε αυτήν την χαρά; Θα την νιώσετε όταν αναπτύξετε αγνότητα, σταθερότητα και ιερότητα. Τότε η καρδιά σας θα γεμίσει από μόνη της εσωτερική ειρήνη και ευδαιμονία και όντως θα γίνει η κατοικία του Σίβα – τότε ο Σίβα θα ζει μέσα στο ιερό της καρδιάς σας, εντός του ναού που είναι το σώμα σας. Δεν έχει νόημα το να θυμάστε το Σιβαράτρι απλώς μία φορά τον χρόνο – κάθε λεπτό, κάθε μέρα, κάθε νύχτα πρέπει να σκέφτεστε τον Θεό και έτσι να εξαγιάζετε τον χρόνο σας, διότι ο Θεός είναι ο ίδιος ο Χρόνος!
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 17 Φεβρουαρίου 1985.
23 Φεβρουαρίου
«Όταν ένα άτομο απαλλαγεί από την πνευματική άγνοια, μπορεί να βιώσει αυτό το άπειρο Φως, αυτήν την πνευματική φλόγα» μας δίδαξαν οι αρχαίοι μύστες και σοφοί. Πού όμως βίωσαν εκείνοι αυτό το Θείο; Δεν το βίωσαν στον εξωτερικό κόσμο γύρω τους. Οι μύστες και σοφοί θεωρούσαν το ανθρώπινο σώμα ένα ιερό, μέσα στο οποίο κατοικεί ο Θεός. Μέσω της πνευματικής διερεύνησης των πέντε ζωτικών αναπνοών και των πέντε περιβλημάτων του ανθρώπινου σώματος, κατόρθωσαν να βιώσουν το Φως του Θεού μέσα στην καρδιά τους. Συνειδητοποίησαν ότι εκείνοι που αγαπούν τον Θεό μπορούν να Τον βρουν πιο κοντά τους απ’ οτιδήποτε άλλο στον κόσμο, ενώ για κείνους που δεν λαχταρούν τον Θεό, Εκείνος είναι πιο μακριά τους κι από το πιο απομακρυσμένο αντικείμενο στον πλανήτη! Να θυμάστε ότι κάθε άτομο είναι ένας σπινθήρας του Θεού. Οπότε, κι εσείς δεν είστε απλώς ένα απειροελάχιστο κλάσμα της Φύσης ή ένας συνδυασμός των πέντε βασικών στοιχείων της δημιουργίας, δηλ. γης, νερού, φωτιάς, αέρα και αιθέρα – είστε αληθώς ένα μέρος (άμσα) του αθάνατου και αιώνιου Οικουμενικού Θείου.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 19 Φεβρουαρίου 1987.
22 Φεβρουαρίου
Μπορεί κανείς να έχει τη θέληση να κάνει κάτι καλό (ίτσα σάκτι). Δεν μπορεί όμως να εκπληρώσει αυτήν την επιθυμία, εάν δεν προχωρήσει με ένα σχέδιο το οποίο να εγγυάται την επιτυχία. Αυτό απαιτεί την δύναμη της δράσης (κρίγια σάκτι), η οποία πρέπει να συνδυαστεί με τη δύναμη και τη διαύγεια της πνευματικής σοφίας (γκνιάνα σάκτι), καθώς και την πίστη στον ανώτερο εαυτό. Όλα αυτά είναι δώρα του Θεού – του Θεού που ενοικεί μέσα στην καρδιά σας. Ο Θεός είναι πανταχού Παρών και τα πάντα Πληρών. Η Μπάγκαβαντ Γκίτα επιβεβαιώνει ότι τα χέρια και τα πόδια Του βρίσκονται παντού, το ίδιο και τα μάτια Του, η κεφαλή Του και το πρόσωπό Του. Ουδείς μπορεί να αρνηθεί τον Θεό, ή να Τον αγνοήσει. Όταν ένας άνθρωπος αρνείται τον Θεό, στην ουσία αρνείται τον εαυτό του. Γι’ αυτό, πρέπει να προάγετε την πίστη στον Θεό, γνωρίζοντας ότι υπάρχει μέσα στους πάντες και τα πάντα. Η πίστη αυτή θα ενσταλάξει μέσα σας ταπεινοφροσύνη, θάρρος και σεβασμό. Οτιδήποτε σχεδιάζει και πραγματοποιεί ένας άνθρωπος πρέπει να το εξαγιάζει θεωρώντας το μια προσφορά, ένα ανάθημα στον Θεό.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 8 Φεβρουαρίου 1987.
21 Φεβρουαρίου
Για να ανατείλει η σοφία των αρχαίων σοφών μας στον νου κάθε ατόμου την στιγμή που την έχει περισσότερο ανάγκη, οι μεγαλύτεροι γύρω του πρέπει να του έχουν μεταδώσει το παράδειγμα της κριτικής σκέψης και της μη-προσκόλλησης. Αν όμως οι μεγαλύτεροι τρέχουν πίσω από τις απολαύσεις των αισθήσεων με πυρετώδη ενθουσιασμό, τότε πώς μπορούμε να κατηγορήσουμε τους νέους για τον εγωισμό και την απληστία τους; Οι μεγαλύτεροι έχουν χρέος να εφαρμόζουν οι ίδιοι τα όσα κηρύττουν. Οφείλουν να δείχνουν πώς η Θεία Ζωή χαρίζει χαρά, σταθερότητα του νου, ικανοποίηση με τα όσα έχει κανείς και πραγματική ευτυχία. Πρέπει να περνούν λίγο χρόνο κάθε μέρα είτε απαγγέλλοντας το Όνομα του Θεού, είτε με διαλογισμό – τότε και τα παιδιά τους θα διαποτιστούν μ’ αυτή τη συνήθεια, αποκτώντας έτσι τον τρόπο να φτάσουν μόνα τους στην εσωτερική ειρήνη. Οι άνθρωποι συνηθίζουν να λένε ότι δεν υπάρχει τίποτε γλυκύτερο από το Όνομα του Θεού, αλλά οι ίδιοι δεν το επαναλαμβάνουν καθόλου! Ο δρόμος προς την Θεία Ζωή έχει καταστραφεί από παραμέληση και κακόβουλη καταστροφή, εκείνοι όμως συμβουλεύουν τα παιδιά τους να πορευθούν πάνω σ’ αυτόν! Δεν είναι βέβαιο ότι τα παιδιά θ’ ανακαλύψουν ότι τα έχουν ξεγελάσει; Στην πραγματικότητα, η ευθύνη οποιουδήποτε ανθρώπου που προτείνει στους άλλους ένα ιδανικό είναι μέγιστη, διότι πρέπει και ο ίδιος να προσπαθεί να το φτάσει ενόσω συμβουλεύει τους άλλους να το υιοθετήσουν.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 14 Δεκεμβρίου 1958.
20 Φεβρουαρίου
Η σημερινή εκπαίδευση δίνει ιδιαίτερη σημασία στην συσσώρευση αποκτημάτων. Όμως, εξίσου αναγκαία είναι και η αποποίησή τους, προσφέροντάς τα στον συνάνθρωπο. Η απάρνηση δεν είναι μία απώλεια – αντιθέτως, είναι άκρως ‘επικερδής’ διότι ασκώντας την, αποκτάτε εσωτερική χαρά! Απάρνηση σημαίνει ότι ελευθερώνεστε, παραδίδεστε στον Θεό, παραδίδεστε στην Αγάπη. Η Αγάπη είναι ο ίδιος ο Θεός. Μπορείτε να την γνωρίσετε και να την βιώσετε μόνον διευρύνοντας την δική σας αγάπη. Όταν οι μαθητές και φοιτητές αποφοιτήσουν από τα σχολεία και τα κολλέγια και γίνουν ενεργά μέλη της οικογένειας, της κοινωνίας, μιας κοινότητας και ενός κράτους, πρέπει ν’ αποτελούν ζωντανά παραδείγματα απλότητας, ταπεινοφροσύνης και προσφοράς βοήθειας και υπηρεσίας. Η ζωή τους πρέπει να έχει σαν ακλόνητη άγκυρα την αρετή και δικαιοσύνη (ντάρμα), καθώς και την πνευματική γνώση (γκνιάνα). Επομένως, τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι γονείς πρέπει να είναι διαποτισμένοι μ’ αυτές τις Ανθρώπινες Αξίες και να τις διδάσκουν στους σπουδαστές τους. Αυτό θα βοηθήσει τους νέους να ζήσουν μια υποδειγματική ζωή, αλλά και να καθοδηγούν άλλους συνανθρώπους τους πώς να κερδίσουν εσωτερική ειρήνη και ηρεμία. Πρέπει να μάθετε, περισσότερο απ’ οτιδήποτε άλλο, πειθαρχία και υπομονή. Η ζωή είναι μία εφαρμογή της πνευματικής άσκησης που λέγεται «δίνω και παίρνω». Να μη αντλείτε χαρά μόνο από το να «παίρνετε». Να «δίνετε» - τότε αποκτάτε το δικαίωμα να «παίρνετε».
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 8 Φεβρουαρίου 1987.
19 Φεβρουαρίου
Ο άνθρωπος πάντα αναζητά την ευτυχία προσπαθώντας να ικανοποιεί τις επιθυμίες του. Αν μία επιθυμία του ικανοποιείται αισθάνεται χαρά, αν όχι, αισθάνεται λύπη και στενοχώρια. Το πρόβλημα όμως είναι ότι κάθε επιθυμία είναι ένα πυροτέχνημα, που καίει με μεγαλύτερη ορμή από το προηγούμενο, ζητώντας περισσότερο καύσιμο! Η μία επιθυμία δημιουργεί δέκα νέες, κι εσείς εξουθενώνεστε με την προσπάθεια να ικανοποιήσετε όλες τις απαιτήσεις των επιθυμιών. Οφείλετε να εγκαταλείψετε αυτό το μονοπάτι των ατελεύτητων επιθυμιών και να στραφείτε στο μονοπάτι της εσωτερικής ικανοποίησης και χαράς. Ο άνθρωπος θλίβεται διότι έχει αναπτύξει προσκόλληση στο μη-πραγματικό. Έχει αναπτύξει μία παράλογη αγάπη για τον πλούτο, ωστόσο είναι πρόθυμος να θυσιάσει τον πλούτο του για να σώσει την ζωή των παιδιών του, διότι η προσκόλληση στα παιδιά του είναι πολύ πιο δυνατή από την προσκόλληση στην περιουσία που έχει συσσωρεύσει! Καμιά φορά πέφτει τόσο χαμηλά ώστε να παραμελήσει τα παιδιά του, όταν πρέπει να επιλέξει μεταξύ της επιβίωσης και του καλού των παιδιών του. Αντίθετα με τα παραπάνω, η θεία ευδαιμονία που νιώθει όταν ζει εστιασμένος στον Θείο Εαυτό του, τον Άτμα, δεν έχει όρια, ούτε υπόκειται σε φθορά – είναι η μόνη πραγματική χαρά.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 14 Δεκεμβρίου 1958.
18 Φεβρουαρίου
Το «εγώ», ή εγωισμός, είναι βαθιά ριζωμένο μέσα σε κάθε άνθρωπο, από τις αναρίθμητες προηγούμενες ζωές του. Αυξάνεται όμως πολύ γρήγορα και σε τούτη την ζωή, αναζητώντας διαρκώς αυτά που ευχαριστούν τις αισθήσεις, καθώς και άφθονα αποκτήματα, επευφημίες, εκτίμηση, κυριαρχία πάνω στους συνανθρώπους του, φήμη και μεγάλο πλούτο. Τον εγωισμό μπορείτε να τον εξαλείψετε μόνο διερευνώντας με ζήλο και αδιάκοπα για να βρείτε την αληθινή Πραγματικότητά σας. Όταν είστε ξύπνιοι, βιώνετε μια ποικιλομορφία σχέσεων: ενδιαφέρεστε για μία πολλαπλότητα ανθρώπων, αποκτημάτων και προβλημάτων. Περνάτε μέσα από φάσεις χαράς και θλίψης, επαίνων και γελοιοποιήσεων, προσβολών και αδικιών. Όταν ονειρεύεστε, ολόκληρος ο έξω κόσμος σβήνει και ο νους αυτοσχεδιάζει. Προβάλλει καταστάσεις ευχαρίστησης και πόνου, βουτάτε βαθιά μέσα στον φόβο, ρίχνεστε μέσα στην απελπισία και την απόγνωση. Όταν κοιμάστε βαθιά, δεν είσαστε πια ούτε εναργείς, ούτε ονειρεύεστε. Είσαστε ολομόναχοι με την Θεϊκή Ψυχή σας (Άτμα), που είναι η πραγματικότητά σας. Ο Άτμα είναι μαζί σας και στις τρεις παραπάνω καταστάσεις, έστω και αν εσείς τον αγνοείτε, ή ίσως και να τον αρνείστε. Αυτός ο Άτμα είναι η Αλήθεια, Αυτός ο Άτμα είστε Εσείς!
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 2 Ιανουαρίου 1987.
17 Φεβρουαρίου
Το Θείο είναι εγγενές και ενυπάρχον μέσα σε κάθε έμβιο ον, η δε διαδικασία της υπενθύμισης τούτου στον άνθρωπο άρχισε από την ανατολή της ιστορίας της ανθρωπότητας. Αυτό που χρειάζεται να κάνετε για να ζήσετε μία Θεία Ζωή, είναι να απομακρύνετε το πέπλο που, όμοιο με ομίχλη, σας κρύβει την Αλήθεια κάνοντάς σας να νομίζετε ότι είστε κάτι το διαφορετικό: κάτι κατώτερο, εφήμερο, υλικό, στιγμιαίο και παροδικό. Εγώ όμως σας λέγω ότι είστε άγιοι, ιεροί, αγνοί και αποτελείτε μέρος της αιωνιότητας. Αλλά, αυτά τα γνωρίσματα ακτινοβολούν μέσα από τον καθένα σας ανάλογα με το πνευματικό του επίπεδο, ακριβώς όπως κάθε λαμπτήρας δίνει φως ανάλογο με την ισχύ (βαττ) του. Δεν υπάρχει γήινο ον που να μην στηρίζεται από το Υπέρτατο και Απόλυτο Θείο, δεν υπάρχει όνομα που να μην αποτελεί ένδειξη της ύπαρξης του Οικουμενικού Θεού. Όλα τα δημιουργήματα είναι διαποτισμένα απ’ αυτήν την Θεία Αρχή, όλα τα ονόματα είναι ιδιώματα της δόξας και του μεγαλείου Του. Η Θεία Ζωή είναι θεμελιωμένη στην γαλήνια και αρμονική ιδιότητα (σάτβα γκούνα).
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 14 Δεκεμβρίου 1958.
16 Φεβρουαρίου
Η δραστηριότητα βρίσκει την εκπλήρωσή της όταν ανατέλλει η σοφία. Η αγιασμένη δράση είναι το μονοπάτι που σας οδηγεί στην απόκτηση της πνευματικής σοφίας. Κάθε αξιόλογη δραστηριότητα πρέπει να έχει σαν αποτέλεσμα τον εξαγνισμό του νου. Συνεπώς, κανένας άνθρωπος, ούτε ένας αναχωρητής, ούτε ένας μοναχός, δεν μπορεί ν’ αποφύγει την ενασχόληση με καλές πράξεις. Αυτές οι πράξεις πρέπει να πηγάζουν αυθόρμητα από μέσα σας και δεν πρέπει ν’ αφήνουν στον νου σας ούτε ίχνος υπεροψίας, ούτε και οποιαδήποτε προσκόλληση στο αποτέλεσμα της πράξης. Αλλά ούτε και η ίδια η πράξη να σας οδηγεί στο να λαχταράτε να ισχυριστείτε ότι εσείς ήσασταν ο πράττων – η μόνη πηγή χαράς σας πρέπει να είναι η απάρνηση της πράξης. Η Μπάγκαβαντ Γκίτα συνιστά την «αδράνεια μέσα στην δράση» και μας διαβεβαιώνει ότι αυτή η «αδράνεια» είναι η πιο εποικοδομητική «δράση», η οποία και ανταμείβει τα μέγιστα εκείνους που αγωνίζονται να φθάσουν στην υπέρτατη εσωτερική ειρήνη. Αυτή η στάση ζωής αποκαλείται «μη-προσκόλληση στην δράση» (κάρμα-σανυάσα). Η δράση γενικά, ή ειδικά μία συγκεκριμένη δραστηριότητα, συνήθως είναι συνδεδεμένες μόνο με το σώμα, αλλά ο νους συμμετέχει κι αυτός στην ενασχόληση με τα εγκόσμια. Μόνο ο Θείος Εαυτός μέσα σας παραμένει ένας ανεπηρέαστος μάρτυρας των πράξεων. Οπότε, το μυστικό της «αδράνειας μέσα στην δράση» βρίσκεται στο να καταφεύγετε στον Θείο Εαυτό σας, στον Άτμα, και στο να αναγνωρίζετε ότι η θεμελιώδης ουσία κάθε ζωντανού πλάσματος είναι ο Θείος Εαυτός μέσα του.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 2 Ιανουαρίου 1987.
15 Φεβρουαρίου
Κατά το ταξίδι της ζωής τους επάνω στην γη, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ένα μέρος της περιουσίας τους για τις δαπάνες τους και όταν τις καλύψουν, παραδίδουν το υπόλοιπο στην διαχείριση ενός έμπιστου φίλου τους κι εφεξής κοιμούνται ήσυχοι. Αλλά, εκτός από τον υλικό πλούτο, κάθε άνθρωπος από την στιγμή της γέννησής του, φέρνει μαζί του και τον πλούτο της αγάπης. Όμως, σε τούτο το πεδίο δράσης (κάρμακσέτρα) που είναι ο επίγειος κόσμος, το να διασφαλίσει κανείς τον πλούτο της αγάπης (πρέμα) είναι κάτι το δύσκολο. Γι’ αυτό, ο καθένας πρέπει να αναζητήσει έναν πιστό φίλο. Σήμερα, ο μόνος αληθινός φίλος είναι ο Θεός. Όταν παραδώσετε τον πλούτο της αγάπης σας στον Θεό, θα είναι πια εύκολο να συνεχίσετε την ζωή σας με αίσθημα ασφάλειας και εσωτερικής ειρήνης.
Δεν υπάρχει μεγαλύτερος διδάσκαλος από την καρδιά σας. Ο χρόνος είναι ο καλύτερος σύμβουλος. Ο κόσμος όλος είναι μια αγία γραφή. Ο Θεός είναι ο καλύτερος φίλος σας. Με σταθερή και ακλόνητη πίστη στα τέσσερα παραπάνω, να ζείτε την ζωή σας ευτυχισμένοι.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 17 Ιουλίου 1997
14 Φεβρουαρίου
Ολόκληρος ο κόσμος και τα αντικείμενα μέσα σ’ αυτόν είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους με τον δεσμό της αγάπης. Η αγάπη είναι ο δεσμός που δένει στερεά ολόκληρη την ανθρωπότητα. Δίχως αγάπη, ο κόσμος δεν μπορεί να υπάρξει. Η αγάπη είναι ο ίδιος ο Θεός, ο οποίος κατοικεί μέσα στην καρδιά του κάθε ανθρώπου. Η αγάπη είναι φυσική ιδιοκτησία του καθενός - είναι καρπός του δέντρου της ζωής. Όμως, προτού μπορέσετε ν’ απολαύσετε κάθε εύγευστο καρπό, πρέπει να υπερνικήσετε ορισμένα εμπόδια. Πρώτον, πρέπει ν’ αφαιρέσετε τη φλούδα που καλύπτει τη σάρκα του και να πετάξετε το κουκούτσι. Παρομοίως, το φρούτο της αγάπης καλύπτεται κι αυτό από μια παχιά φλούδα: την φλούδα του εγωισμού. Πρέπει λοιπόν ν’ απαλλάξετε το φρούτο της αγάπης από την φλούδα του «εγώ» και «δικό μου». Τότε θα μπορέσετε να γευθείτε το γλυκό αυτό φρούτο και τον θρεπτικό χυμό του. Μετά, γεμάτοι αγνή αγάπη, πρέπει να εδραιώσετε την ενότητά σας με τον Θεό. Διότι, η οδός της αγάπης είναι η οδός που σας οδηγεί απευθείας στην πραγμάτωση του Θεού. Τα ιερά κείμενα των Βεδών περιγράφουν τον Θεό ως την «Υπέρτατη Γλυκιά Ουσία». Να προσπαθείτε λοιπόν, σ’ αυτό το ταξίδι της ζωής, να προοδεύσετε από το «εγώ» στο «εμείς» και τελικά στο «Εκείνος»!
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 17 Ιουλίου 1997.
13 Φεβρουαρίου
Τους αρχαίους χρόνους, οι σοφοί και οι άγιοι θυσίαζαν τα πάντα για να προάγουν το καλό της ανθρωπότητας. Ακόμα και οι νέοι εκείνων των χρόνων ακολουθούσαν το παράδειγμά τους κι έκαναν το ίδιο. Ο κόσμος τους θυμάται ακόμα και σήμερα λόγω αυτού του πνεύματος ανιδιοτελούς αυτοθυσίας που τους διέκρινε. Δυστυχώς όμως, στις μέρες μας οι νέοι εξελίσσονται σε άτομα απίστευτα άπληστα και τελείως εγωιστικά, που τρέφουν μέσα τους συναισθήματα μίσους και ζήλιας. Ενώ οι συνομήλικοί τους την αρχαία εποχή ζούσαν μία ζωή διαποτισμένη από την αυτοθυσία (τγιάγκα) και τον έλεγχο των αισθήσεων (γιόγκα), οι σημερινοί νέοι επιθυμούν η ζωή τους να είναι γεμάτη εγκόσμιες χαρές και απολαύσεις (μπόγκα), πράγμα που αναπόφευκτα θα τους οδηγήσει σε ασθένειες κάθε λογής (ρόγκα). Όσο ο άνθρωπος πολλαπλασιάζει τις επιθυμίες του χωρίς σταματημό, θα συνεχίσει να είναι φτωχός. Την ευημερία θα την επιτύχει όταν κυριαρχήσει στις επιθυμίες του. Η απληστία κάνει τον άνθρωπο δυστυχισμένο και δύσθυμο. Μόνον όταν κατορθώσει ν’ αποβάλει την πλεονεξία του και την φιλαργυρία του θα μπορέσει να ζήσει μια ζωή ευχάριστη και γεμάτη εσωτερική ειρήνη.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 17 Ιουλίου 1997.
12 Φεβρουαρίου
Οι γραφές έχουν διακηρύξει ότι είναι δύσκολο να ενσαρκωθεί κανείς με ανθρώπινο σώμα, διότι η ζωή με την μορφή του ανθρώπου είναι η ανώτατη μορφή ζωής μέσα στην δημιουργία. Έχοντας προικισθεί με όλα αυτά τα δώρα, αν οι άνθρωποι στερούνται πνευματικής γνώσης (γκνιάνα), δεν είναι καλύτεροι από ένα ζώο. Διότι, αυτό που ξεχωρίζει τον άνθρωπο από τα άλλα έμβια όντα είναι η πνευματική γνώση. Δυστυχώς όμως, μολονότι έχουν ένα ανθρώπινο σώμα που διαθέτει αγιασμένες και ιερές ιδιότητες, οι άνθρωποι ακολουθούν στην ζωή τους λανθασμένους δρόμους, κάνουν άδικες και κακές πράξεις, υποβιβάζοντας κι εξευτελίζοντας έτσι την πολύτιμη κληρονομιά που τους χάρισε ο Θεός. Ο άνθρωπος, που όφειλε να αφιερώνει την ζωή του στην επιδίωξη της εγγύτητας με το Θείο, δηλ. στο εσωτερικό, πνευματικό μονοπάτι (νίβριττι μάργκα) και να βιώνει την θεία ευδαιμονία που αυτό χαρίζει, αφήνει τον εαυτό του να γίνει υπόδουλος των αισθήσεών του και σπαταλά την ζωή του κυνηγώντας τα υλικά πράγματα, δηλ. ακολουθώντας το εξωτερικό, υλιστικό μονοπάτι (πράβριττι μάργκα). Όλες του οι προσπάθειες κατευθύνονται προς την καλλιέργεια αισθησιακών απολαύσεων, αντί να έχουν σαν στόχο τους το να συνειδητοποιήσουν και να πραγματώσουν τη δύναμη του Θείου Πνεύματος που ενοικεί μέσα τους. Αυτή η διαρκής απασχόληση με τα εγκόσμια και η απορρόφηση απ’ αυτά, είναι η ρίζα όλων των συναισθημάτων ανασφάλειας και δυστυχίας που νιώθει ο άνθρωπος.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 19 Ιανουαρίου 1989.
11 Φεβρουαρίου
Ποια είναι η βασική αιτία της δυσαρέσκειας, της έλλειψης ικανοποίησης από τον εαυτό σας; Είναι ο φθόνος – αυτή είναι η μάστιγα που πολιορκεί και βασανίζει τον άνθρωπο από καταβολής χρόνου. Μόνο όταν ξεριζώσετε τον φθόνο από την καρδιά σας, θα νιώσετε ικανοποίηση από τον εαυτό σας. Το ευχαριστημένο και ικανοποιημένο άτομο απολαμβάνει εσωτερική ειρήνη. Πώς γεννιέται ο φθόνος; Γεννιέται όταν κανείς συγκρίνει τον εαυτό του μ’ εκείνους που είναι σε καλύτερη μοίρα απ’ ό,τι ο ίδιος, που επιτυγχάνουν καλύτερους βαθμούς στις σπουδές τους, ή που είναι πιο όμορφοι. Επομένως, ο φθόνος γεννιέται όταν υποφέρετε από την συνειδητοποίηση ότι είστε κατώτεροι από κάποιους άλλους – βασικά δεν είναι παρά μία δυσαρέσκεια σχετικά με τα όσα σας λείπουν. Για ν’ απαλλαγείτε απ’ αυτήν την κακή και βλαβερή ιδιότητα χαρακτήρα, πρέπει να στρέφετε το βλέμμα σας σ’ εκείνους που βρίσκονται σε χειρότερη μοίρα από σας. Τότε, με την πάροδο του χρόνου θ’ αναπτύξετε ένα αίσθημα γαλήνης και ηρεμίας τόσο απέναντι σ’ εκείνους που είναι σε καλύτερη κατάσταση, όσο και σ’ εκείνους που είναι σε χειρότερη κατάσταση από σας. Αυτή η γαλήνη και ηρεμία είναι μία θεία ιδιότητα χαρακτήρα! Δεν βλέπω τίποτε το κακό στο να φιλοδοξείτε να φτάσετε σε υψηλότερα αξιώματα. Δεν πρέπει όμως να αισθάνεστε φθόνο για εκείνους που ήδη τα έχουν. Το να τρέφει κανείς μέσα του τέτοια συναισθήματα είναι έγκλημα!
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 19 Ιανουαρίου 1989.
10 Φεβρουαρίου
Η πρώτη ιδιότητα χαρακτήρα που πρέπει να καλλιεργήσετε είναι η ευγνωμοσύνη στον Θεό. Οι άνθρωποι είναι ευγνώμονες στους συνανθρώπους τους ακόμα και για μικρές πράξεις βοήθειας και εξυπηρέτησης. Επομένως, δεν είναι ανάγκη να είναι ευγνώμονες στον Κύριο τον Θεό που τους έχει εξασφαλίσει τόσα οφέλη ζωτικής σημασίας μέσω της Φύσης και των πέντε στοιχείων της; Ο αέρας που αναπνέετε, το νερό που πίνετε και η γη επάνω στην οποία περπατάτε, είναι όλα τους δώρα του Θεού. Πόσο ευγνώμονες είστε στον ήλιο που σας παρέχει φως που δεν μπορεί να συγκριθεί με όλους τους ηλεκτρικούς λαμπτήρες του πλανήτη; Ή μήπως μπορούν όλες οι αντλίες του κόσμου να σας δώσουν την ίδια ποσότητα νερού που σας χαρίζει μία και μόνη νεροποντή; Μπορούν όλοι οι ανεμιστήρες του κόσμου να σας χαρίσουν την ίδια δροσιά που απολαμβάνετε όταν φυσά ο αέρας; Δυστυχώς όμως ο άνθρωπος, δίχως την παραμικρή ευγνωμοσύνη γι’ αυτά τα δώρα του Κυρίου του Θεού, κυνηγά τα τετριμμένα και ασήμαντα και αφήνει την ζωή του να πηγαίνει χαμένη. Οι μεγάλοι σοφοί της ιστορίας μας, οι οποίοι πρόσφεραν την λατρεία τους στον Θεό με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, θεωρούσαν την αφοσίωση ένα μέσο έκφρασης της ευγνωμοσύνης του ανθρώπου στην Θεία Πρόνοια.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1987.
9 Φεβρουαρίου
Σε οποιονδήποτε τομέα, οποιονδήποτε χρόνο και οποιονδήποτε τόπο, για ένα άτομο προικισμένο με τις 6 πολύτιμες ιδιότητες του ζήλου, του θάρρους, της καρτερίας, της ευφυΐας, της ικανότητας και της γενναιότητας, η επιτυχία των προσπαθειών του είναι βέβαιη. Αυτές οι ιδιότητες θα συμβάλλουν στο να είστε καλά από κάθε άποψη. Ωστόσο, οι ιδιότητες αυτές αποτελούν επίσης προκλήσεις που από καιρό σε καιρό θα σας φέρνουν αντιμέτωπους με διάφορες δυσκολίες. Αυτές πρέπει να τις αντιμετωπίσετε. Ακριβώς όπως ένας σπουδαστής για να πάρει το πτυχίο του πρέπει να περάσει διάφορα διαγωνίσματα και εξετάσεις, και αυτές οι ιδιότητες δεν είναι απαλλαγμένες από διάφορες δοκιμασίες υπό μορφήν απωλειών, ζημιών, προβλημάτων, θλίψεων, βασάνων, ακόμα και συκοφαντίας. Εσείς όμως πρέπει να θεωρείτε τέτοιες δοκιμασίες απλώς σαν σκαλοπάτια που οδηγούν στα μεγάλα επιτεύγματά σας. Ο άνθρωπος πρέπει να υπερνικά αυτά τα προβλήματα με θάρρος και αυτοπεποίθηση και να προχωρά εμπρός. Όταν αντιμετωπίζετε τις δυσκολίες με θάρρος, είναι βέβαιο ότι θα επιτύχετε.
- Ομιλία που δόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1997.
8 Φεβρουαρίου
Καθαρίστε την καρδιά σας με το νερό της αγάπης και τα απορρυπαντικά της προσευχής, της συντριβής και της μεταμέλειας, έτσι ώστε οι κηλίδες των επιθυμιών και πόθων να φύγουν ολότελα από μέσα της. Τότε, ο Θεός θα την γεμίσει πλουσιοπάροχα με την άπειρη χάρη Του. Διότι, αν λαχταράτε βαθιά να πλησιάσετε τον Θεό, πρέπει να αποβάλετε την προσκόλληση στον εξωτερικό κόσμο και στο σώμα. Είναι ανώφελο το να προσπαθείτε να έχετε το ένα πόδι σας σε μία βάρκα και το άλλο σε μία άλλη. Μπορεί να ζείτε εδώ στο Πρασάντι Νίλαγιαμ πάνω από 20 χρόνια, αλλά αν νοιάζεστε και ανησυχείτε περισσότερο για τις σωματικές ανάγκες σας, όλες οι πνευματικές σας προσπάθειες είναι πράγματι μάταιες –δεν θα έχετε κάνει την παραμικρή πνευματική πρόοδο. Η φλόγα της κάμφορας που προσφέρεται με κυκλικές κινήσεις στο τέλος των δοξαστικών ύμνων (μπάτζανς), δεν έχει άλλον σκοπό από το να σας υπενθυμίζει ότι όσα λαχταρούν τόσο έντονα οι αισθήσεις σας πρέπει να καούν ολότελα, δίχως ν’ αφήσουν ίχνος πίσω τους. Τότε πρέπει να προσφέρετε τον εξαγνισμένο εαυτό σας στον Θεό, για να συγχωνευθείτε μ’ Εκείνον και την δόξα Του.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 1966.
7 Φεβρουαρίου
Σήμερα οι άνθρωποι συμπεριφέρονται με τρόπο που δείχνει ότι δεν κατανοούν καθόλου την ανάγκη να έχουν εμπιστοσύνη στον Θείο Εαυτό τους, που στην καθημερινή γλώσσα ονομάζουμε αυτοπεποίθηση. Δίχως αυτοπεποίθηση ο άνθρωπος δεν θα μπορέσει να επιτύχει πολλά, έστω και αν έχει πίστη και αφοσίωση στον Θεό. Από την άλλη πλευρά, ενώ μπορεί να έχει αυτοπεποίθηση, ούτε κι αυτό θα τον βοηθήσει εάν παράλληλα δεν έχει αφοσίωση και πίστη. Η αφοσίωση και η αυτοπεποίθηση είναι σαν τον αρνητικό και θετικό πόλο – ο συνδυασμός αυτών των δύο είναι που θα σας βοηθήσει να εκπληρώνετε τις αγνές και αγιασμένες σκέψεις σας. Γι’ αυτό, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε, είναι να αυξήσετε και να ενδυναμώσετε την πίστη στον Θείο Εαυτό σας. Αυτή η αυτοπεποίθηση είναι σαν το θεμέλιο ενός κτιρίου. Επάνω σ’ αυτό, κτίστε τους τοίχους της εσωτερικής ικανοποίησης και προσθέστε την στέγη της αυτοθυσίας. Μέσα στην έπαυλη που θα έχετε κτίσει μ’ αυτόν τον τρόπο, πρέπει να φθάσετε στην αυτοπραγμάτωση.
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1977», Κεφ. 10.
6 Φεβρουαρίου
Μόνο όταν η ιερότητα του σώματος ενώνεται με την ιερότητα του νου, μπορεί να γεννηθεί μέσα στον άνθρωπο θεϊκή δύναμη. Με την βοήθεια του σώματός σας, οφείλετε να αναλαμβάνετε την εκτέλεση αγνών και αγιασμένων καθηκόντων – γι’ αυτό σας έχει δοθεί το σώμα. Με την βοήθεια του νου πρέπει να καλλιεργείτε θετικές, καλές σκέψεις. Αυτό το σώμα σας το έχει δώσει ο Θεός για να βοηθάτε τους συνανθρώπους σας – αυτός είναι ο σκοπός του. Με την βοήθειά του πρέπει να γίνετε ικανοί να προσφέρετε θετικές υπηρεσίες και βοήθεια στην κοινωνία. Οποιαδήποτε εργασία αναλαμβάνετε, πρέπει να την διεκπεραιώνετε με αίσθημα αφιέρωσης στον Θεό και με σκοπό να Τον ευαρεστήσετε. Ο Χάνουμαν έτρεφε μέσα του τέτοιες ιερές σκέψεις και πάντα αφιέρωνε κάθε πράξη του στον Κύριο τον Θεό. Το σώμα σας είναι σαν το εξωτερικό περίβλημα ενός καλωδίου και ο νους σας σαν το χάλκινο σύρμα στο εσωτερικό του. Ακριβώς όπως αυτά τα δύο ενωμένα κάνουν το καλώδιο να λειτουργεί, μόνο όταν ο νους ενωθεί με το σώμα μπορεί να ρέει μέσα σας η δύναμη του Θεού.
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1977», Κεφ. 10.
5 Φεβρουαρίου
Τρεις είναι οι κατηγορίες των αγγελιοφόρων: η πρώτη είναι εκείνοι που παίρνουν τις εντολές του Κυρίου του Θεού, δεν Τον υπακούν και στρέφονται σε πράξεις που είναι αντίθετες προς τις επιθυμίες Του. Στην δεύτερη κατηγορία ανήκουν εκείνοι που παίρνουν τις εντολές του Κυρίου κατά γράμμα και τις ακολουθούν δίχως ούτε να προσθέσουν, ούτε να αφαιρέσουν κάτι απ’ αυτές. Τα αποτελέσματα αυτής της εργασίας τους είναι αποδεκτά από τον Κύριο. Η τρίτη κατηγορία είναι εκείνοι που λαμβάνουν τις επιθυμίες του Κυρίου τους και εκτελούν το έργο που τους ανέθεσε με τρόπο ώστε οι επιθυμίες Του να εκπληρωθούν πλήρως και πάση θυσία. Αυτοί φέρνουν πίσω στον Κύριό τους το μήνυμα της νίκης. Υπόδειγμα αυτής της τρίτης κατηγορίας είναι ο Χάνουμαν. Αυτό οφείλεται στο ότι ο Χάνουμαν είχε κάθε του στιγμή τον νου του εστιασμένο στον Ράμα και καθώς γνώριζε πολύ καλά την θεϊκή δύναμη του Ράμα, πάντα ακολουθούσε πιστά τα βήματά Του. Με άλλα λόγια, η αφοσίωση και η πίστη του Χάνουμαν τον βοήθησε τα μέγιστα ν’ αναγνωρίζει κάθε στιγμή τις επιθυμίες του Κυρίου του.
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1977,» Κεφ. 10.
4 Φεβρουαρίου
Ο τρόπος που κάνει μία εργασία ένας πνευματικός ή σοφός άνθρωπος, μπορεί να φαίνεται ακριβώς ίδιος με τον τρόπο που την κάνει ένας συνηθισμένος, καθημερινός άνθρωπος. Όμως, μολονότι εξωτερικά η εργασία τους μπορεί να φαίνεται ίδια, το αποτέλεσμα για τον καθένα από τους δύο θα είναι διαφορετικό. Η εργασία που κάνει ένας άνθρωπος στερημένος πνευματικής σοφίας συνοδεύεται πάντα από το συναίσθημα ότι εκείνος είναι ο πράττων και ότι την κάνει για το προσωπικό, ιδιοτελές όφελός του. Αυτός ο τρόπος εργασίας είναι ανάμικτος με εγωισμό. Επίσης, το αίσθημα του ιδιοτελούς οφέλους θα οδηγήσει σε προβλήματα και θλίψεις. Αντιθέτως, ο τρόπος που κάνει μία εργασία ένας πνευματικά ώριμος άνθρωπος, συνοδεύεται πάντα από το συναίσθημα ταύτισης με τον Θεό: έχει επίγνωση ότι την κάνει για λογαριασμό και εν ονόματι του Θεού. Πιστεύει ότι, στην πραγματικότητα, ο Θεός είναι Εκείνος που εκτελεί την εργασία και ότι ο ίδιος δεν είναι παρά ένα όργανό Του. Αυτή η νοοτροπία πάντα θα αποφέρει ένα καλό αποτέλεσμα και θα χαρίζει ικανοποίηση σε όλους.
- Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1977», Κεφ. 10.
3 Φεβρουαρίου
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας βασιλιάς που πάντοτε έθετε στους σοφούς που επισκέπτονταν το παλάτι του τα ακόλουθα τρία ερωτήματα: «Ποιος άνθρωπος είναι καλύτερος απ’ όλους τους συνανθρώπους του;» «Ποια χρονική στιγμή είναι η πιο ευλογημένη;» «Ποια πράξη ωφελεί τον άνθρωπο περισσότερο;» Ωστόσο, για πολύν καιρό δεν μπορούσε να λάβει ικανοποιητικές απαντήσεις. Τελικά, έγινε εισβολή στο βασίλειό του κι αναγκάστηκε να δραπετεύσει στην ζούγκλα για να σωθεί. Εκεί όμως τον αιχμαλώτισαν κάποιοι άγριοι που αποφάσισαν να τον προσφέρουν ως ανθρωποθυσία στην θεά της φυλής τους. Απ’ αυτήν την κρίσιμη κατάσταση τον έσωσε ένας ασκητής που τον πήρε στο ερημητήριό του. Εκεί, μαζί με τους μαθητές του τον φρόντισαν με αμέριστη αγάπη ώσπου να ξαναβρεί την υγεία και την ευτυχία του. Μέσα σ’ αυτό το γεμάτο αγάπη και γαλήνη περιβάλλον, ο βασιλιάς ανακάλυψε τις απαντήσεις στα τρία ερωτήματά του: ο καλύτερος απ’ όλους τους ανθρώπους είναι αυτός που έχει μέσα του συμπόνια. Ο πιο ευλογημένος χρόνος είναι το παρόν. Η βέλτιστη και πιο ωφέλιμη πράξη είναι το ν’ ανακουφίσει κανείς τον πόνο και την θλίψη του συνανθρώπου του. Γι’ αυτό σας συμβουλεύω: ποτέ μην αναβάλλετε για μια μελλοντική ημερομηνία αυτό που μπορείτε να κάνετε σήμερα, τώρα, τούτη ακριβώς την στιγμή!
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου 1966.
2 Φεβρουαρίου
Ενσαρκώσεις της Αγάπης του Θεού! Μόνη η εργασία φέρνει στην επιφάνεια την αληθινή δύναμη ενός ανθρώπου και δείχνει στους άλλους τι είναι ικανός να επιτύχει. Ακριβώς όπως ένας καθρέφτης μάς δείχνει το πρόσωπό μας, κατά τον ίδιο τρόπο και ο τρόπος με τον οποίο εργάζεστε περιγράφει τις αληθινές ιδιότητες του χαρακτήρα σας με την ακρίβεια ενός βαρομέτρου! Αυτό το ‘εργασιακό βαρόμετρο’ έχει την ικανότητα να εκτιμά τον εσωτερικό χαρακτήρα σας και την νοητική σας κατάσταση και θα φέρει αλάνθαστα στο φως το είδος των ιδιοτήτων σας (νωθρών-ταμασικών, επιθετικών-ρατζασικών ή ήρεμων-σατβικών). Μερικοί άνθρωποι φαίνονται εξωτερικά πολύ γαλήνιοι και ευγενείς, δηλ. σατβικοί, αλλά όταν αναλαμβάνουν την διεκπεραίωση κάποιας εργασίας, ενδέχεται να διαπιστώσουμε ότι πίσω από τον μανδύα της γαλήνιας-σατβικής ιδιότητας κρύβεται ένα ποσοστό σκληρότητας και τραχύτητας. Άλλοι άνθρωποι πάλι, μοιάζουν πολύ απότομοι και σκληροί στην ομιλία τους, αλλά όταν αναλαμβάνουν την εκπλήρωση κάποιας εργασίας, γίνονται τρυφεροί και ευγενείς. Συνεπώς, ποτέ να μην κρίνετε τους άλλους μόνο από την εξωτερική τους εμφάνιση ή από τα λόγια τους -στην πραγματικότητα κανένα ‘τεστ’ ιδιοτήτων χαρακτήρα ενός ανθρώπου δεν είναι αυστηρότερο και ακριβέστερο από την εξέταση του τρόπου εργασίας τους.
- Μπάμπα, από το βιβλίο SummerShowers 1977, Κεφ. 10.
1 Φεβρουαρίου
Η ζωή είναι σαν μία σειρά σκαλοπατιών που οδηγεί στον Θεό. Το πόδι σας ανεβαίνει στο πρώτο σκαλοπάτι την στιγμή που γεννιέστε. Κάθε μέρα της ζωής σας αποτελεί κι ένα σκαλοπάτι που έχετε χρέος ν’ ανεβείτε. Επομένως, να είστε σταθεροί, άγρυπνοι, σοβαροί και ειλικρινείς στις προσπάθειές σας. Να μην μετράτε τα σκαλοπάτια που έχετε ακόμα εμπρός σας, ούτε να ενθουσιάζεστε για τον αριθμό των σκαλοπατιών που έχετε ήδη ανέβει. Ένα βήμα τη φορά, που το ανεβήκατε με τον σωστό τρόπο, είναι επαρκής επιτυχία για να είστε ικανοποιημένοι και να αντλείτε θάρρος ν’ ανεβείτε το επόμενο. Φροντίστε να μην γλιστράτε προς τα κάτω από το σκαλοπάτι που ήδη έχετε ανέβει. Κάθε σκαλοπάτι είναι μία νίκη που πρέπει να σας κάνει ν’ αγαλλιάζετε, ενώ κάθε μέρα χαμένη είναι μία ήττα για την οποία πρέπει να ντρέπεστε. ‘Αργά και σταθερά’ – αυτό το ρητό πρέπει να σας οδηγεί! Να τηρείτε ένα τακτικό και σταθερό ωράριο για την πνευματική άσκηση της επανάληψης του Ονόματος του Θεού και του διαλογισμού. Ακριβώς όπως ο γιατρός σάς γράφει μία σταθερά καθορισμένη ποσότητα ενός φαρμάκου και σας προειδοποιεί ότι αν πάρετε λιγότερη δεν θα έχει αποτέλεσμα και αν πάρετε περισσότερη θα σας βλάψει, έτσι επίσης πρέπει να ρυθμίσετε ισορροπημένα και τις πνευματικές ασκήσεις σας: ούτε να υπερβάλλετε, αλλά και ούτε να τις κάνετε πρόχειρα και δίχως την προσοχή που απαιτείται.
- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 17 Μαρτίου 1961.