Φεβρουάριος 2015
28 Φεβρουαρίου
Όταν βρέχει, ο ουρανός, συνδεόμενος με τις άπειρες σταγόνες βροχής, γίνεται ένα με τη γη. Είναι πραγματικά μια πανέμορφη εικόνα, πηγή έμπνευσης. Μια εικόνα με την οποία η ίδια η δημιουργία σας διδάσκει να γίνετε ένα με τον Δημιουργό. Διδαχθείτε τρία μαθήματα απ’ αυτήν: την παροδικότητα των δημιουργημάτων, τον ρόλο σας ως υπηρέτη, και τον ρόλο του Θεού ως Κυρίου. Το παιχνίδι που ονομάζεται ζωή παίζεται με αυτά: την ακατάπαυστη διαδικασία της δημιουργίας, τα δημιουργήματα και τον Δημιουργό. Να χαίρεστε για το ότι ο Θεός σας δίνει διαρκώς νέους τρόπους να Τον υπηρετείτε, να αγαλλιάζετε και να νιώθετε ευγνωμοσύνη για τις νέες ευκαιρίες που σας δίδονται. Αυτή η νοοτροπία ζωής θα σας δώσει απύθμενη χαρά. Το να ζείτε μια ζωή διαποτισμένη μ’ αυτή τη χαρά αποτελεί όντως θεία ευδαιμονία. Την κάθε σας πράξη από την ανατολή ως τη δύση του ηλίου πρέπει να την καθαγιάζετε, σαν να ήταν προσφορά στον Θεό. Όπως φροντίζετε να κόβετε μόνο φρέσκα λουλούδια και να τα διατηρείτε δροσερά, έτσι επίσης πρέπει να καταβάλλετε αδιάκοπη και επίμονη προσπάθεια να κάνετε πράξεις αγνές, που κοσμούν τον άνθρωπο.Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη» (‘Prema Vahini’), Κεφ.1
27 Φεβρουαρίου
Συχνά κάνετε το μεγάλο λάθος να ταυτίζεστε με το σώμα σας. Συσσωρεύετε ποικιλία αντικειμένων για τη συντήρηση και την άνεσή του. Ακόμα κι όταν εξασθενήσει κι αρχίσει να καταβάλλεται από τον χρόνο, κάνετε το παν για να το αναζωογονήσετε. Αλλά για πόσον καιρό μπορείτε ν’ αναβάλλετε τον θάνατο; Όταν φθάσει το ένταλμά του, κάθε άνθρωπος αναχωρεί. Μπροστά στον θάνατο, η κοινωνική θέση, τα πλούτη, η αλαζονεία και η δύναμη, τα πάντα χάνονται. Αναγνωρίζοντας αυτήν την αλήθεια, πρέπει να καταβάλλετε κάθε προσπάθεια, μέρα και νύχτα, με αγνό σώμα, νου και πνεύμα, να πραγματώσετε τον ανώτερο Εαυτό σας, υπηρετώντας όλες τις υπάρξεις. Να συντηρείτε το σώμα σας αποκλειστικά ως όχημα γι’ αυτή την υπηρεσία. Αλλά, να θυμάστε πάντα, ότι δεν είστε αυτό το σώμα, δεν είναι δυνατόν αυτό το σαρκίο να είστε εσείς! Μέχρι όμως να συμβεί αυτή η συνειδητοποίηση του σκοπού για τον οποίο σας έχει δοθεί το ανθρώπινο σώμα, είναι καθήκον σας να το προσέχετε άγρυπνα και να το προφυλάσσετε από βλάβες και αναπηρίες. Όπως τα μάλλινα ρούχα σας βοηθούν ν’ αντέχετε τη δριμύτητα του κρύου, αλλά παύετε να τα φοράτε το καλοκαίρι, έτσι και το υλικό σώμα παύει να είναι απαραίτητο όταν οι σφοδροί άνεμοι της υλικής ζωής παύουν να σας επηρεάζουν. Τότε αποκτάτε συνείδηση του άυλου σώματός σας.Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη» (Prema Vahini), Κεφ.1
26 Φεβρουαρίου
Όταν ακολουθείτε στη ζωή σας την οδό της αρετής (Ντάρμα), θα μπ ορέσετε να λάβετε πολλά περισσότερα οφέλη απ’ όσα προσδοκάτε. Αντιθέτως, αν στη ζωή σας ακολουθείτε έναν δρόμο διαφορετικό από την αρετή, θ’ ανακαλύψετε ότι ακόμα κι αν έχετε χίλιες επιθυμίες, δεν εκπληρώνεται ούτε μία. Αυτός που καταπατά την αρετή, θα έρθει μία μέρα η σειρά του να καταπατηθεί απ’ αυτήν, ενώ αυτός που προστατεύει την αρετή, η ίδια η αρετή θα τον προστατεύσει. Έτσι, είτε τιμωρία είτε προστασία αντιμετωπίσει στη ζωή του, αυτή μόνο από την αρετή μπορεί να προκύψει. Μόνο εφαρμόζοντας στη ζωή σας την αρετή μπορείτε ν’ αποκτήσετε ευημερία. Πρέπει να ακολουθείτε έστω και σε μικρό βαθμό, την οδό ζωής που ακολούθησε ο Νταρμαράτζα. Αφιερώστε χρόνο για να κατανοήσετε τους Βέδες και τις ιερές γραφές της ινδικής θρησκευτικής παράδοσης και το βαθύ και ιερό εσωτερικό τους νόημα. Θα δείτε ότι αυτά δεν αφήνουν χώρο για σκληρές και κακόβουλες σκέψεις, και δείχνουν στον μελετητή τους ότι είναι δυνατόν στον καθένα να ζει μια ενάρετη κι ευτυχισμένη ζωή.Μπάμπα, από το βιβλίο «pSummer Showersp», Τόμος 1974, Μέρος 1οp, Κεφ.13
25 Φεβρουαρίου
Η διάρκεια παραμονής του ανθρώπου πάνω στη γη είναι μικρή. Αν όμως χρησιμοποιήσει ακόμα και αυτόν τον λίγο χρόνο του με σύνεση, θα μπορέσει ν’ αποκτήσει τη θεία ευδαιμονία. Δύο άνθρωποι, με την ίδια εξωτερική εμφάνιση, φαινομενικά φτιαγμένοι από το ίδιο καλούπι, μεγαλώνουν υπό τις ίδιες συνθήκες, αλλά ενώ ο ένας εξελίσσεται σε σωστό άγγελο, ο άλλος παραμένει στο ζωώδες επίπεδο της φύσης του. Ποιος είναι ο λόγος γι’ αυτή την εκ διαμέτρου αντίθετη εξέλιξη; Είναι οι συνήθειες, η συμπεριφορά που διαμορφώνεται απ’ αυτές και ο χαρακτήρας στον οποίο αποκρυσταλλώνεται αυτή η συμπεριφορά. Οι άνθρωποι είναι καθαρά δημιούργημα του χαρακτήρα τους. Για τον παρατηρητή που δεν βλέπει πέρα από την επιφάνεια, η ζωή εμφανίζεται σαν ένας ατέλειωτος κύκλος δραστηριοτήτων, όπως η κατανάλωση τροφής και ποτού, ο μόχθος, ο ύπνος κλπ. Όμως, αληθινά σας λέω, η ζωή έχει μια πολύ μεγαλύτερη και βαθύτερη έννοια. Η ζωή είναι μία λατρευτική τελετουργία (γιάγκνα), μια θυσία. Η κάθε πράξη, ακόμα και η πιο μικρή, είναι μια προσφορά, ένα ανάθημα στον Θεό. Αν ο άνθρωπος γεμίζει την ημέρα του με τέτοιες πράξεις αυτο-παράδοσης, τι άλλο μπορεί να είναι ο ύπνος του εκτός από ολοκληρωτική βύθιση στη φύση του Θεού (σαμάντι), δηλαδή πραγματική ευδαιμονία;Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη» («Prema Vahini»), Κεφ. 1.
24 Φεβρουαρίου
Πρέπει να κατανοήσετε τη σημασία των όρων ‘θάνατος’ και ‘αθανασία’ χωρίς να σας μείνει η παραμικρή αμφιβολία. Εσείς θεωρείτε ότι ‘θάνατος’ είναι η απώλεια κάθε μορφής δύναμης του σώματος pμε άλλα λόγια, ότι ‘θάνατος’ είναι η αποχώρηση της ζωοποιού δύναμης από το σώμα, και ότι αν η ζωοποιός δύναμη παραμένει για πάντα στο σώμα, αυτό είναι ‘αθανασία’. Αυτή όμως δεν είναι η ορθή εξήγηση. Πραγματική ‘αθανασία’ είναι το να επιτύχετε την απόλυτη ταύτιση με τον Θεό και να λησμονήσετε τελείως την ύπαρξη του σώματός σας. Αν, αντιθέτως, κάθε σας στιγμή είστε ολοκληρωτικά βυθισμένοι μόνο σε σκέψεις για το σώμα και τις ανέσεις του και λησμονείτε την ύπαρξη του Θείου Εαυτού μέσα σας (Άτμα), αυτό είναι ο ‘θάνατος’. Μόνο όταν κατορθώσετε να αναγνωρίσετε σαφέστατα την παραπάνω σχέση μεταξύ γέννησης και θανάτου, θα βλαστήσει μέσα σας η ιερή επιθυμία να κερδίσετε την ‘αθανασία’. Για το σώμα βέβαια, υπάρχει γέννηση και θάνατος, για τον Θείο Εαυτό σας (Άτμα) όμως, δεν υπάρχει ούτε γέννηση, ούτε θάνατος. Το δε πραγματικό νόημα της επίτευξης της ‘αθανασίας’, είναι το να κατορθώσετε να κατανοήσετε την αιωνιότητα του Θείου Εαυτού σας (Άτμα).Μπάμπα, από το βιβλίο «pSummer Showers in Brindavanp», Τόμος 1974, Μέρος 2οp, Κεφ.13
23 Φεβρουαρίου
Αν ο νους σας εντρυφά στα υλικά πράγματα, σε άσκοπες παρατηρήσεις και κριτική του εξωτερικού κόσμου, πώς μπορεί να εκπαιδευτεί, ώστε να γίνει σταθερός; Θέστε στον εαυτό σας το εξής ερώτημα: «Οι μεγάλοι άγιοι και σοφοί ήταν επίσης άνθρωποι σαν κι εμένα. Εφόσον αυτοί μπόρεσαν να φτάσουν στην τελειότητα, μπορώ κι εγώ, ακολουθώντας τη μέθοδό τους. Τι κερδίζω με το να σπαταλώ τον χρόνο μου ανακαλύπτοντας ελαττώματα στους άλλους;» Επομένως, η πρώτη πνευματική άσκηση είναι η έρευνα για τα δικά σας λάθη και αδυναμίες, και η προσπάθεια να τα διορθώσετε και να γίνετε τέλειοι. Ο αδιάκοπος μόχθος κάθε μέρας που περνά, δικαιώνεται μόνο εφόσον κάνει τις τελευταίες ημέρες της ζωής σας γλυκές κι ευχάριστες. Κάθε μέρα όμως έχει και το βράδυ της. Αν περάσετε την ημέρα σας κάνοντας καλές πράξεις, η νύχτα θα σας ευλογήσει με ύπνο βαθύ, δυναμωτικό και αναζωογονητικό, για τον οποίο λέγεται ότι μοιάζει με το «σαμάντι», την ένωση με την Υπέρτατη Ψυχή!Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη» (Prema Vahini), Κεφ. 1
22 Φεβρουαρίου
Στην σημερινή Εποχή Κάλι βλέπουμε να υπάρχει πολύ μίσος μεταξύ αδελφών. Όταν όμως δεν υπάρχει ενότητα μέσα στην οικογένεια, πώς είναι δυνατόν να εδραιώσουμε την ενότητα μεταξύ όλων των ανθρώπων σ’ αυτόν τον κόσμο; Σε πολλές ομιλίες από του βήματος, οι ομιλητές προσφωνούν τους ακροατές ως ‘αδελφοί και αδελφές μου’. Πρέπει όμως να αναρωτηθείτε, ακούγοντας ή λέγοντας οι ίδιοι αυτά τα λόγια, αν βγαίνουν από τα βάθη της καρδιάς σας, ή αν απλώς τα διαβάζετε από ένα χαρτί. Αν αληθινά εννοείτε τα λόγια ‘αδελφοί και αδελφές μου’ από τα βάθη της καρδιάς σας, είναι απολύτως βέβαιο ότι θα κερδίσετε τη χάρη του Θεού και τα λόγια σας θα έχουν θετικές συνέπειες. Ποτέ να μην ανησυχείτε ή να φοβάστε ότι πρέπει να μοιράσετε την περιουσία που κληρονομήσατε από τους προγόνους σας, ή να μοιραστείτε τον πλούτο σας μ’ εκείνους που αποκαλείτε ‘αδέλφια’. Αυτό που είναι αναγκαίο αλλά και αρκετό, είναι το να συνειδητοποιήσετε και να αποδεχθείτε ότι υπάρχει κάτι κοινό μέσα στον καθένα σας, που είναι ο Ένας και Μοναδικός Θεός, ο οποίος είναι το θεμέλιο για την αδελφοσύνη μεταξύ όλων των ανθρώπων.Μπάμπα p, pαπό το βιβλίο p«Summer Showers in Brindavan 1974»,pΚεφp. 13
21 Φεβρουαρίου
Το λιοντάρι, παρόλο που είναι βασιλιάς του δάσους, όταν περπατά ανάμεσα στα δέντρα στρέφει κάθε λίγο το κεφάλι του πίσω, επειδή φοβάται μήπως κάποιος το καταδιώκει. Τόσο ο φόβος στον νου σας όσο και η βία στην καρδιά σας, αποσπούν την προσοχή σας και στρεβλώνουν την όρασή σας. Γι’ αυτό να επαγρυπνείτε! Πρέπει να ασκηθείτε στο να βλέπετε τα πάντα αμερόληπτα. Όλη τη δημιουργία πρέπει να τη βλέπετε με την ίδια θετική προδιάθεση. Πρέπει να βλέπετε όλους ως ισάξιους και να τρέφετε γι’ αυτούς την ίδια αγάπη και πίστη που έχετε για τον εαυτό σας. Διότι, δεν υπάρχει τίποτα, μα τίποτα, φύσει κακό σ` αυτή τη δημιουργία, ούτε ένα ιώτα! Το κακό σας φαίνεται έτσι, μόνο λόγω της ελαττωματικής σας όρασης. Βλέπετε τη δημιουργία ανάλογα με το χρώμα των γυαλιών που φοράτε. Αυτή όμως δεν αλλάζει pπαραμένει αιώνια αγνή και αγιασμένη. Συνεπώς, πρέπει πρωτίστως να καλλιεργήσετε τη σταθερή προσήλωση, την εστίαση σε οτιδήποτε κάνετε. Η αμερόληπτη όραση είναι θετική, ευοίωνη όραση.Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη» (Prema Vahini), Κεφ. 1
20 Φεβρουαρίου
Η ευτυχία γενικά σχετίζεται με σωματικές ανέσεις, γι’ αυτό και είναι παροδική. Μια τέτοια εφήμερη ευχαρίστηση τη νιώθετε για λίγες στιγμές, αλλά πολύ γρήγορα σας βυθίζει σε μεγάλη θλίψη. Αντιθέτως, η ευδαιμονία που αποκτάτε μέσω της ψυχής σας, ή του Θείου Εαυτού σας (Άτμα) είναι μόνιμη, αγνή και απαλλαγμένη από το εγώ. Γι’ αυτό, η πνευματική εκπαίδευση (pBrahma Vidyap) τονίζει ότι η αγάπη πρέπει να καλλιεργείται χάριν της ίδιας της αγάπης και μόνο. Δεν πρέπει να εκφράζετε αγάπη απλώς για να αποκομίσετε υλικά οφέλη. Ούτε να δίνετε την αγάπη σας πλουσιοπάροχα εποφθαλμιώντας κάτι το εφήμερο, διότι τότε η αγάπη αυτή θα διαρκέσει πολύ λίγο. Ο Θείος Εαυτός σας συμβολίζει την Αιώνια Αλήθεια και είναι μόνιμος. Συνεπώς, η αγάπη η προσηλωμένη στον Θείο Εαυτό θα είναι κι αυτή αληθινή και μόνιμη. Αυτή η άπειρη αγάπη και η αιώνια αλήθεια υπάρχει μέσα σε κάθε άτομο (pjpīpvap). Αν εστιασθείτε στο να αναπτύξετε μέσα σας την αγάπη και την αλήθεια, μόνο χάριν της ίδιας της αγάπης και της αλήθειας, θα βιώσετε υπέρτατη ευδαιμονία. Γι` αυτό οι Ουπανισάντ αποκαλούν την ανιδιοτελή αγάπη «Αλήθεια των αληθειών (pSatyasya satyamp)».Μπάμπαp, pαπό το βιβλίοp «Summer Showers in Brindavan 1974»,pΚεφp.1
19 Φεβρουαρίου
Βιβλία για την εκπαίδευση του νου υπάρχουν άφθονα και σε πολύ προσιτές τιμές. Όμως η σοφία που περιέχουν οι στοίβες βιβλίων γύρω σας δεν μπορεί να βγει από το χοντρό τους δέσιμο και να σας φωτίσει. Διότι, όπως τα βουνά της λαγνείας, του θυμού, του φθόνου και του εγωισμού μέσα σας, κρύβουν τον Θεό, έτσι και οι σωροί βιβλίων κρύβουν τον ήλιο της σοφίας. Παρόλο που η συνήθεια της ανάγνωσης βιβλίων έχει εξαπλωθεί σε κάθε γωνιά της γης, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η καλλιέργεια και η σοφία των ανθρώπων έχουν αυξηθεί. Δυστυχώς, ο άνθρωπος δεν έχει ακόμα απομακρυνθεί πολύ από τον πίθηκο! Ένα ελκυστικό εξώφυλλο, ένας εντυπωσιακός τίτλος, μερικές περίτεχνες εικόνες και κάποια παροδική, επιπόλαια ευχαρίστηση, αρκούν για να ικανοποιήσουν τον αναγνώστη της εποχής μας. Διάβασμα κάθε είδους βιβλίων χωρίς σκοπό και διάκριση επιτείνει την ήδη υπάρχουσα σύγχυση μέσα σας και δεν θα σας χαρίσει γαλήνη. Γι` αυτό να ασκείτε τη διάκρισή σας, να επιλέγετε να διαβάζετε βίους αγίων και σοφών, καθώς και βιβλία που θα σας βοηθήσουν στον στοχασμό του Θεού. Κυρίως δε να εφαρμόζετε αυτά που διαβάζετε. Μόνον τότε θα βιώσετε την Αλήθεια και θα απολαύσετε παντοτινή ευδαιμονία.Μπάμπα, από το βιβλίο ‘Αγάπη’, κεφ 1
18 Φεβρουαρίου
Στον σημερινό κόσμο, ακούμε πολλούς ανθρώπους να λένε ότι δεν πιστεύουν στον Θεό. Όμως, μόνο αυτός που δεν πιστεύει στον εαυτό του δεν θα πιστεύει στον Θεό. Διότι αληθώς κανείς, μα κανείς, δεν μπορεί να ζήσει ούτε μια στιγμή, δίχως πίστη στον Θεό -απλώς είναι αδύνατον! Ρωτάτε γιατί; Να μην έχετε την εντύπωση ότι ο Θεός υπάρχει σε κάποιο μέρος, έχει μια ορισμένη μορφή, ανώτερες δυνάμεις, κλπ. Αυτό που υπάρχει μέσα στην καρδιά του καθενός σας, ως καθαρή σκέψη και ως υπέρτατη συνειδητότητα, αληθώς είναι ο Θεός! Αυτό το αγιασμένο, ιερό κομμάτι της καρδιάς του ανθρώπου υπάρχει σε κάθε πλάσμα μέσα στο σύμπαν. Δεν υπάρχει κανένας που να μην έχει μια τέτοια ιερή καρδιά. Συνεπώς, ο Θεός υπάρχει μέσα σας, και δεν χρειάζεται να τον αναζητείτε αλλού. Εφόσον λοιπόν αυτή η ιερή πλευρά της καρδιάς ενυπάρχει στον κάθε άνθρωπο, πρέπει να πιστεύετε ακλόνητα ότι και ο Θεός ενυπάρχει μέσα στον καθένα ανά πάσα στιγμή.Μπάμπαp, pαπό τοp «Summer Showers in Brindavan 1973», pΚεφp. 3.pΟμιλία που δόθηκε στις p22 Mpαΐου p1973
17 Φεβρουαρίου
Η λέξη «Ράτρι» σημαίνει νύχτα, που υποδηλώνει ύπαρξη σκότους. Η λέξη «Σίβα» σημαίνει «το ευοίωνο». Η λέξη «Σιβαράτρι» υποδηλώνει το ευοίωνο στοιχείο που ενυπάρχει στο σκοτάδι. Αναφέρεται στη σοφία που υπάρχει, ακόμη και εν μέσω της άγνοιας. Διότι, η σοφία και η άγνοια δεν είναι δύο διαφορετικά πράγματα pουσιαστικά είναι το ίδιο πράγμα, οι αντίθετοι πόλοι της ίδιας υποκείμενης αρχής. Η κατάσταση που υπερβαίνει τόσο τη σοφία όσο και την άγνοια είναι ο Θεός. Η σημερινή εορτή του ‘Σιβαράτρι’ είναι μια ημέρα όπου ο άνθρωπος προσπαθεί να καθιερώσει και να εδραιώσει τη φιλία μεταξύ του νου του και του Θεού και ο εορτασμός αυτός υπενθυμίζει σε κάθε άνθρωπο το γεγονός ότι ο Θεός είναι «πανταχού Παρών και τα πάντα Πληρών». Ο θρύλος θέλει τον Σίβα να κατοικεί στην κορυφή του όρους Καϊλάς (της οροσειράς των Ιμαλαΐων). Αλλά πού βρίσκεται πραγματικά το Καϊλάς; ‘Καϊλάς’ είναι ο νους σας, όταν είναι γεμάτος χαρά και ευδαιμονία! Αυτό σημαίνει ότι όταν αναπτύξετε την αγνότητα, τη σταθερότητα και την ιερότητα μέσα από την καρδιά σας, αυτή η καρδιά θα γεμίσει γαλήνη και θεία ευδαιμονία και τότε η ίδια η καρδιά σας θα είναι τελικά το Καϊλάς.Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 17 Φεβρουαρίου 1985
16 Φεβρουαρίου
Όταν φυλάμε πολύτιμα πράγματα σε ένα χρηματοκιβώτιο, το κλειδώνουμε και έχουμε πάντα μαζί μας το κλειδί για ασφάλεια. Αν χάσουμε το κλειδί ή αν ξεχάσουμε που το έχουμε φυλάξει, δεν θα μπορέσουμε να βρούμε τα πολύτιμα πράγματά μας, τη στιγμή που τα χρειαζόμαστε πιο πολύ. Παρομοίως, σ` αυτό το ανθρώπινο σώμα χρειαζόμαστε ένα κλειδί για ν’ αποκτήσουμε τον θησαυρό της γνώσης και της ευδαιμονίας. Ο Σάνκαρα αναφέρεται σ` αυτό ως το κλειδί της αφοσίωσης στον Θεό. Όταν χρησιμοποιήσετε το κλειδί της αφοσίωσης και το στρέψετε στην πλευρά της μη-προσκόλλησης, θ’ ανοίξετε εύκολα την πόρτα της γνώσης και της ευδαιμονίας. Όμως, αν το στρέψετε σε λάθος κατεύθυνση, προς την προσκόλληση, δεν θα μπορέσετε ν’ ανοίξετε το θησαυροφυλάκιο. Συνεπώς, είτε για μη-προσκόλληση είτε για προσκόλληση, αυτό το κλειδί της αφοσίωσης είναι πολύ σημαντικό, και πρέπει να το προστατεύετε. Θα μπορέσετε να έχετε αυτή την αφοσίωση μόνο όταν έχετε πίστη στον Θεό.Μπάμπα, από το βιβλίο Summer Showers in Brindavan 1973, pκεφp.3, 22-5-1973
15 Φεβρουαρίου
Κανένας άνθρωπος και καμιά αρνητική ιδιότητα σ’ αυτόν τον πλανήτη δεν είναι αδιόρθωτα. Δεν μεταμορφώθηκε ο ληστής Ανγκουλιμάλα σ’ έναν καλοκάγαθο άνθρωπο με τη βοήθεια του Βούδδα; Ο κλέφτης Ρατνάκαρα δεν έγινε αργότερα ο σοφός Βαλμίκι; Με συνειδητή προσπάθεια, οι κακές συνήθειες μπορούν να αλλάξουν και ο χαρακτήρας να εξευγενιστεί. Οι άνθρωποι πάντοτε έχουν μέσα τους, στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους, την ικανότητα να αντιμάχονται τις αρνητικές ροπές τους και να αλλάζουν τις κακές συνήθειες τους. Με ανιδιοτελή υπηρεσία, απάρνηση, αφοσίωση, προσευχή και έλεγχο της συμπεριφοράς, οι παλιές συνήθειες που καθηλώνουν τους ανθρώπους στη γη μπορούν να εξουδετερωθούν και ν’ αντικατασταθούν από νέες που θα τους οδηγήσουν στην ατραπό του Θεού. Σκοπός όλης της πνευματικής βιβλιογραφίας, των ποιημάτων, των επών και των βιβλίων, είναι η διεξοδική ανάλυση της φύσης του νου, των ιδιοτροπιών και μορφών του, και η χορήγηση οδηγιών για την αναμόρφωσή του. Συνειδητοποιείστε όμως ότι η απλή ανάγνωση των βιβλίων δεν εξασφαλίζει τον εξαγνισμό του νου και την ορθή διάκριση. Αυτά που βλέπετε, ακούτε ή διαβάζετε πρέπει να τα εφαρμόζετε στην καθημερινή ζωή σας.Μπάμπα, από το βιβλίο ‘Αγάπη’, κεφ. 1
14 Φεβρουαρίου
Για να μπορέσετε να βιώσετε τη θεία γνώση και ευδαιμονία, πρέπει να προστατεύετε το σώμα, τον νου και τη ζωή σας. Σας δίνω το εξής παράδειγμα: Φυλάτε στα σπίτια σας πολύτιμα κοσμήματα μέσα σ’ ένα σχετικά φτηνό χρηματοκιβώτιο, για να τα προστατεύσετε. Αυτό το σιδερένιο χρηματοκιβώτιο δεν έχει καμιά αξία συγκρινόμενο με τα κοσμήματα, είναι όμως ικανοποιητικό για να τα προστατεύει. Παρομοίως, το σώμα μας είναι σαν ένα χρηματοκιβώτιο δίχως αξία. Σ’ αυτό το άνευ αξίας και φθαρτό σώμα, ο Θεός έχει διαφυλάξει για να τα προστατεύσει, ανεκτίμητα πράγματα, όπως η γνώση και η ευδαιμονία. Όλοι καταλαβαίνουμε ότι τα πολύτιμα κοσμήματα δεν μπορούν να είναι προστατευμένα μέσα σ’ ένα πολύτιμο χρυσό κιβώτιο, καθώς το ίδιο το κιβώτιο μαζί με τα κοσμήματα μπορεί να κλαπεί μέσα σε μια στιγμή. Γι` αυτό είναι φυσικό να προστατεύουμε τα πολύτιμα τιμαλφή μέσα σ’ ένα άνευ αξίας κιβώτιο, το οποίο δεν τραβάει την προσοχή. Συνεπώς, για να φτάσετε στο βασίλειο της γνώσης και της ευδαιμονίας, είναι απαραίτητο να φροντίζετε την καλή κατάσταση του εξωτερικού περιβλήματος ή ‘χρηματοκιβωτίου’, δηλαδή του σώματος, του νου και της ζωής σας.Μπάμπα, από το βιβλίο pSummer Showers in Brindavanp 1973, κεφ. 3, Ομιλία που δόθηκε στις 22/5/1973
13 Φεβρουαρίου
Ο Βούδας, ο Ιησούς Χρηστός, ο Σάνκαρα και πολλοί μεγάλοι άγιοι και πιστοί του Θεού χαίρουν μεγάλης εκτίμησης στις μνήμες των ανθρώπων ακόμα και σήμερα. Ποιά ιδιότητα όμως τους έκανε αλησμόνητους για πάντα; Ο χαρακτήρας τους. Οι ιδιότητες που πλάθουν αψεγάδιαστο χαρακτήρα είναι: Η αγάπη, η υπομονή, η ανεκτικότητα, η σταθερότητα και η φιλανθρωπία. Αυτές πρέπει να γίνουν σεβαστές. Ο χαρακτήρας είναι το άρωμα του άνθους της ζωής, δίνει αξία στην ζωή. Οι εκατοντάδες μικρές πράξεις που κάνετε κάθε μέρα, υλοποιούνται σε συνήθειες. Αυτές οι συνήθειες διαμορφώνουν τη διάνοια και διαπλάθουν τη νοοτροπία σας και την ίδια τη ζωή σας. Ό,τι υφαίνετε στην φαντασία σας, ό,τι αναζητείτε στα ιδανικά σας, και ό,τι ποθείτε στις προσδοκίες σας, αφήνουν ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα στον νου σας. Οι ποιητές, ζωγράφοι, οι καλλιτέχνες και οι επιστήμονες μπορεί να είναι μεγάλοι και τρανοί pκαθένας στο πεδίο του pαλλά, χωρίς χαρακτήρα δεν μπορούν να έχουν θέση στην κοινωνία.Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη» (‘Prema Vahini’), Κεφ. 1
12 Φεβρουαρίου
Όπως όλα τα αντικείμενα και όλοι οι άνθρωποι, έτσι και οι τελετουργίες και οι λοιπές δραστηριότητες είναι παροδικές, υπόκεινται κι αυτές στη φθορά και στην εξαφάνιση. Στην καλύτερη περίπτωση μπορούν να συμβάλουν στον εξαγνισμό του νου. Η δράση δεν μπορεί να λυτρώσει τον άνθρωπο από τη θεμελιώδη άγνοια ούτε να του χαρίσει την επίγνωση της πραγματικότητας που είναι ο Θεός. Συνειδητοποιείστε αυτόν τον περιορισμό, για να μπορέσετε να κερδίσετε το δικαίωμα της διερεύνησης του μυστηρίου του Θεού, που είναι η πηγή και ο πυρήνας του σύμπαντος. Αυτός που αφιερώνει τη ζωή του στο να κερδίσει τη γνώση του Θείου Εαυτού, πρέπει να έχει ιερές αρετές και καλό χαρακτήρα. Ο ακέραιος χαρακτήρας είναι δύναμη. Καμιά γνώση δεν είναι ανώτερη από τον ενάρετο χαρακτήρα. Για εκείνον που έχει αφιερώσει τη ζωή του στην απόκτηση ανώτερης γνώσης, ο αδιάλειπτα καλός χαρακτήρας είναι πάντοτε απαραίτητο εφόδιο. Κάθε θρησκεία υπογραμμίζει την ίδια ανάγκη, ότι ο ενάρετος χαρακτήρας είναι το βασικό θεμέλιο της πνευματικής ζωής. Εκείνοι που ζουν σύμφωνα με αυτές τις αρχές, δεν θα πάθουν ποτέ κακό pθα είναι πάντα προικισμένοι με ιερή αξία.Μπάμπα, από το βιβλίο pSutra Vahinip, κεφ.1
11 Φεβρουαρίου
Μέσα σε κάθε άνθρωπο υπάρχει κάποιο κατάλοιπο ζωώδους φύσης, και αυτή η φύση πρέπει να εξευγενιστεί και να μεταμορφωθεί. Αυτός που μπορεί να μεταμορφώσει αυτή τη ζωώδη φύση του ανθρώπου είναι ο Θεός. Για ένα ζώο, η ανθρώπινη φύση είναι απρόσιτος στόχος, αλλά για τον άνθρωπο ο Θεός είναι προσιτός στόχος. Όταν σ’ ένα χορτοφάγο ζώο δείξετε γρασίδι, έλκεται αμέσως, το πλησιάζει και εκδηλώνει την ευχαρίστησή του κουνώντας την ουρά του. Το ίδιο ζώο αν πάρετε ένα ραβδί για να το χτυπήσετε, θα τρέξει μακριά. Οι άνθρωποι σήμερα έλκονται και πλησιάζουν ακόμα πιο κοντά όταν βλέπουν πλούτο, αλλά αν κάποιος είναι θυμωμένος και τους φωνάζει, μένουν μακριά του. Αυτό όμως δεν είναι εκδήλωση ζωώδους φύσης; Ως άνθρωποι, ποτέ να μην φοβάστε κανέναν, ούτε όμως ποτέ να προκαλείτε φόβο στους άλλους. Το ‘Μπάτζα Γκοβίνταμ’ του Σάνκαρα σάς παροτρύνει να ελέγξετε τη ζωώδη φύση σας και να πλησιάσετε τον Θεό. Για να το επιτύχετε αυτό, να ψάλλετε καθημερινά το όλο Αγάπη Όνομα του Θεού, και να αυξάνετε την πίστη και την εμπιστοσύνη σας σ’ Εκείνον.p Μπάμπαp, Summer Showers in Brindavan 1973, pΚεφp 3p
10 Φεβρουαρίου
Κατά τη ροή των δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής μας μπορεί άθελά μας να σκοτώσουμε μερικά μικρά πλάσματα και έντομα. Με αυτούς ή άλλους τρόπους μπορεί να διαπράττουμε αμαρτίες, είτε σκοπίμως είτε άθελά μας. Για την εξάλειψη αυτών των αμαρτιών, οι γραφές έχουν καθορίσει πέντε είδη ιεροτελεστιών: Τη μελέτη ιερών βιβλίων και γραφών, την τυπική λατρεία και εξύμνηση, τις τελετουργίες για τους εκλιπόντες προγόνους, την προσφορά φιλοξενίας σε επισκέπτες προσκεκλημένους ή μη, την προσφορά τροφής σε ζώα, πουλιά, έντομα, ακόμα και τη φροντίδα των άγριων ζώων. Όταν ασχολείστε με τέτοιες υπηρεσίες, και μέσω αυτών εκπληρώνετε τις απαιτήσεις των παραπάνω ιεροτελεστιών, μπορείτε να εξιλεωθείτε για τις διάφορες μικρές αμαρτίες που ίσως έχετε διαπράξει.Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 7 Ιουλίου 1985
9 Φεβρουαρίου
Ο έλεγχος του νου, η συγκράτηση των αισθήσεων, η υπέρβαση των εγκόσμιων δυαδικοτήτων, η μακροθυμία, η ακλόνητη πίστη και η αταραξία είναι οι θεμελιώδεις αρετές που πρέπει να υπάρχουν σε έναν πραγματικό πνευματικό αναζητητή. Επιπλέον, πρέπει να υπάρχει έντονη λαχτάρα για απελευθέρωση. Αυτή η λαχτάρα δεν μπορεί να προέλθει από τα πλούτη ή τη μόρφωση, ούτε από την ευημερία, τους απογόνους, τις λατρευτικές τελετουργίες ή τις πράξεις φιλανθρωπίας. Η απελευθέρωση μπορεί να προέλθει μόνο από την κατάκτηση της άγνοιας. Μπορεί κάποιος να έχει γνώση όλων των ιερών γραφών, καθώς και όλων των ερμηνευτικών αποδόσεων που έχουν γραφτεί από ειδικούς, ή να έχει εκτελέσει όλους τους τρόπους λατρείας και θρησκευτικών τελετών που περιγράφονται στις γραφές. Αλλά όλα αυτά δεν μπορούν να του απονείμουν το δώρο της Απελευθέρωσης. Ακόμα κι αν έχει κανείς όλα τα απαιτούμενα υλικά για μαγείρεμα, αν δεν υπάρχει φωτιά, πως μπορεί να μαγειρέψει το φαγητό; Μόνο η Αυτογνωσία μπορεί να χαρίσει τη Λύτρωση.Μπάμπα, Sutra Vahini, Ch 1
8 Φεβρουαρίου
Έχοντας εργαστεί πολύ σκληρά στη ζωή σας για την εκτέλεση των εγκόσμιων καθηκόντων σας, ήρθατε στο Πρασάντι Νίλαγιαμ αναζητώντας ανάπαυση για το σώμα και γαλήνη για τον νου. Θα σας φαινόταν λοιπόν παράξενο αν σας ζητούσαν να κάνετε κι εδώ κάποια εργασία. Τον παλιό καιρό, ο πνευματικός δάσκαλος (γκούρου) συγκέντρωνε τους μαθητές του στο δάσος και τους έδινε διάφορα είδη εργασίας, μερικές φορές για 10 έως 12 χρόνια συνεχώς. Αυτό το έκανε έχοντας έναν σκοπό, που δεν είναι άλλος από τον εξαγνισμό της καρδιάς. Ένας σημαντικός σκοπός της ανιδιοτελούς εργασίας είναι ο εξαγνισμός της καρδιάς. Μόλις εξαγνιστεί η καρδιά, είναι κανείς έτοιμος να δεχθεί τις διδασκαλίες του Δασκάλου. Γι’ αυτό και τον παλιό καιρό οι μαθητές πρόσφεραν τα πρώτα χρόνια εργασία, ώστε σταδιακά να εξαγνιστούν. Μόνο όταν ο Δάσκαλος έμενε ικανοποιημένος από την πνευματική ωριμότητα του μαθητή, άρχιζε τη διδασκαλία της Υπέρτατης Γνώσης του Θεού.Μπάμπα, Divine Discourse, 7Jul 1985
7 Φεβρουαρίου
Οι γραφές έχουν προορισμό το να εξασφαλίζουν την ειρήνη και την ευημερία του κόσμου, καθώς και την πνευματική τελειότητα της ανθρωπότητας. Σας οδηγούν στην πραγμάτωση του Θείου Εαυτού σας. Γι’ αυτό πρέπει να έχετε πίστη στις ιερές γραφές και στους πνευματικούς διδασκάλους (γκουρού). Οι πραγματικοί πνευματικοί διδάσκαλοι έχουν καθήκον να οδηγούν τους ανθρώπους στη γνώση του ενός Θείου Εαυτού (Άτμα) που ενυπάρχει σε κάθε πλάσμα. Η διάνοιά σας πρέπει να είναι θεμελιωμένη στον Θείο Εαυτό και να αντλεί έμπνευση από αυτόν κάθε σας στιγμή και σε όλες τις περιστάσεις. Πρέπει να είστε απόλυτα αφοσιωμένοι μόνο στον Θεό και όλες σας οι πράξεις πρέπει να έχουν ως μόνο σκοπό το να ευαρεστείται ο Θεός. Πρέπει να δράττε με την ανεπιφύλακτη πίστη ότι όλα τα πλάσματα είναι όψεις και απειροελάχιστα μέρη του Θεού, συνεπώς να τα θεωρείτε όλα ίσα. Για να μπορείτε να το βιώνετε αυτό, η ιδιότητα της γαλήνης και της αταραξίας είναι θησαυρός.Μπάμπα, pSutra Vahini, Ch 1
6 Φεβρουαρίου
Ακόμη και ο Σρι Ράμα, που είχε ιδρύσει το ιδεώδες βασίλειο (Ράμα Ράτζυα) σε μια ιστορική περίοδο, ήρθε η στιγμή να εγκαταλείψει τον γήινο κόσμο, να πεθάνει. Καθένας και κάθε τι έρχεται η ημέρα που θα πεθάνει pτίποτε δεν πρόκειται να παραμείνει μόνιμα σ’ αυτόν τον κόσμο. Ακόμα και το ‘Ράμα Ράτζυα’, το ιδεώδες βασίλειο του Σρι Ράμα, έφθασε κάποτε η στιγμή που έπρεπε να πάψει να υπάρχει και να δώσει τη θέση του σε κάτι άλλο. Τα πάντα αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου, τίποτε δεν παραμένει αμετάβλητο. Πολλοί άνθρωποι υπήρξαν ηγεμόνες σ` αυτή τη χώρα, μπόρεσε όμως κάποιος απ’ αυτούς να πάρει μαζί του έστω κι ένα μικρό κομμάτι της γης της αποχωρώντας; Το μόνο πράγμα που μπορείτε να πάρετε μαζί σας και το οποίο οφείλετε να πάρετε, είναι η χάρη του Θεού! Γι’ αυτό, ένα καλό όνομα είναι το μόνο που πρέπει να φιλοδοξείτε να κερδίσετε κατά τη διάρκεια της ζωής σας. Έχετε χρέος να κάνετε πάντα το καλό, κερδίζοντας έτσι ένα καλό όνομα, δηλαδή να ζείτε μια ενάρετη ζωή κάνοντας καλό στους συνανθρώπους σας. Αυτό είναι το ιδανικό που πρέπει να κληροδοτήσετε στον υπόλοιπο κόσμο.Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers», Τόμος 1977, Κεφ. 8
5 Φεβρουαρίου
Υιοθετώντας την ανεκτικότητα και την καρτερία σαν στάση ζωής, θα αρνείστε να στενοχωρηθείτε ή να πονέσετε όταν αντιμετωπίζετε μια θλίψη, απώλεια ή την αγνωμοσύνη και τη μοχθηρία από συνανθρώπους σας. Αντιθέτως, πρέπει να παραμένετε ήρεμοι, γαλήνιοι και να υπομένετε όλα αυτά τα χτυπήματα υπομονετικά pακόμα και με χαρά! pχωρίς ίχνος αντεκδίκησης, διότι αυτά είναι αποτελέσματα δικών σας παλαιών πράξεων. Η φυσιολογική αντίδραση των ανθρώπων όταν κάποιος τους βλάπτει, ή τους πληγώνει, είναι να τον πληγώνουν και αυτοί σαν εκδίκηση, δηλ. να επιστρέφουν τη βλάβη και τις μοχθηρίες σ’ εκείνους που τους έβλαψαν και τους πλήγωσαν. Αυτά είναι χαρακτηριστικά της εγκόσμιας, εξωτερικής οδού ζωής. Αυτοί όμως που αναζητούν την εσωτερική οδό ζωής, αυτήν της εξιδανίκευσης και του εξαγνισμού, πρέπει να απέχουν από τέτοιες αντιδράσεις. Διότι, αν επιλέξετε να βλάψετε τους άλλους για το κακό που σας έκαναν, απλώς προσθέτετε βάρος στο δικό σας καρμικό φορτίο! Το να ανταποδίδετε το κακό με κακό, μπορεί μεν να σας χαρίζει άμεση ανακούφιση και ικανοποίηση, αλλά ποτέ δεν θα ελαφρύνει το φορτίο του δικού σας κάρμα. Συνεπώς, η ανεκτικότητα απαιτεί να κάνετε καλό ακόμα και σ’ εκείνους που σας βλάπτουν.Μπάμπα, Sutra Vahini, Ch 1
4 Φεβρουαρίου
Μια φυσαλίδα γεννιέται από το νερό, αποτελείται από νερό και τελικά συγχωνεύεται με το νερό και παύει να υπάρχει. Ο άνθρωπος είναι σαν μια φυσαλίδα και ο Θεός είναι σαν την πηγή του νερού. Ο άνθρωπος γεννιέται από τον Θεό, είναι δημιουργημένος «κατ’ εικόνα και ομοίωσιν» του Θεού και τελικά ενώνεται μ’ Εκείνον. Αυτή είναι η απλή και στοιχειώδης αλήθεια. Κάθε άνθρωπος έχει τρεις πλευρές: Την πνευματική, την υλική και μια τρίτη πλευρά που είναι κάτι που έχει σχέση με την καθημερινή ζωή. Αυτές οι τρεις πλευρές του μοιάζουν με τις καταστάσεις του βαθύ ύπνου, της εγρήγορσης και του ονείρου. Όπως τα κύματα της θάλασσας έχουν δημιουργηθεί από το νερό και εμπεριέχονται σ’ αυτό, έτσι και η εγκόσμια ζωή εμπεριέχεται στην πνευματική ζωή. Η γλυκιά ομορφιά και η δροσιά είναι ιδιότητες του νερού. Αυτές τις ιδιότητες τις παρατηρούμε επίσης στα κύματα και στον αφρό της θάλασσας. Παρομοίως, οι τρεις ιδιότητες του Θεού: Ύπαρξη, Συνειδητότητα και Ευδαιμονία, είναι ιδιότητες που μπορούν να παρατηρηθούν και σ’ έναν άνθρωπο. Μέσω του ανθρώπου, εκδηλώνονται στην καθημερινή ζωή και φωτίζουν την πνευματική πλευρά που ενυπάρχει σε κάθε άνθρωπο.Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers», Τόμος 1977, Κεφ. 8
3 Φεβρουαρίου
Τα πουλιά, τα ζώα και τα δέντρα προσφέρουν υπηρεσία στον άνθρωπο χωρίς να ζητούν καμιά ανταμοιβή. Οι άνθρωποι όμως, ζητούν βοήθεια από τους συνανθρώπους τους: συγγενείς, γονείς, δασκάλους, ακόμα και από τον Θεό, ανταποδίδοντας όμως μόνο αγνωμοσύνη και αδικίες. Διαφημίζουν στους γύρω τους την δήθεν αφοσίωσή τους στην αλήθεια, την αρετή, την ειρήνη και τη μη-βία pαρετές που πηγάζουν από την ανιδιοτελή αγάπη pαλλά το κάνουν μόνο για επίδειξη, δεν προσπαθούν να ζουν σύμφωνα μ’ αυτές. Λαχταρούν τον σεβασμό, τη συμπάθεια και την τρυφερότητα των άλλων, αλλά είναι απρόθυμοι να τα ανταποδώσουν. Όλο το ενδιαφέρον και η φροντίδα τους είναι επικεντρωμένα στη συνειδητότητα σώματος-νου, παραβλέποντας και αδιαφορώντας για το γεγονός ότι ακόμα και μια ζωή εκατό ετών αναπόφευκτα θα τελειώσει στο νεκροταφείο. Για να λυτρωθούν οι άνθρωποι από το εγώ τους, πρέπει να μάθουν ν’ αναγνωρίζουν τον Έναν Θεό που προσωρινά υποδύεται διάφορες μορφές και ονόματα για να μας παραπλανεί μέσω της φαινομενικής ποικιλομορφίας. Ο πραγματικός σκοπός της εκπαίδευσης είναι να εξουδετερώσει αυτή τη λανθασμένη άποψη και να βοηθήσει τους νέους να φθάσουν στην επίγνωση της ενότητας όλων μέσα στον Έναν Θεό.Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 5 Δεκεμβρίου 1985
2 Φεβρουαρίου
Όταν κάποιοι φίλοι ή συγγενείς σάς προσφέρουν ένα δώρο που δεν σας αρέσει, το δέχεστε με χαρά μόνο και μόνο επειδή η αποδοχή σας τους ευχαριστεί. Όταν όμως το δώρο σάς αρέσει, η ανταπόκρισή σας είναι εγκάρδια. Το θεωρείτε πολύτιμο σαν θησαυρό και σας γεμίζει ευχαρίστηση. Να ξέρετε ότι και ο Θεός ανταποκρίνεται με τον ίδιο τρόπο σ’ αυτά που Του προσφέρει ο πιστός. Όταν η προσφορά σας δεν είναι αγνή, ίσως τη δεχτεί απλώς για να ικανοποιήσει την επιθυμία του πιστού να Του προσφέρει κάτι. Όταν όμως ευαρεστείται από την προσφορά σας λόγω της αγνότητας και της ειλικρίνειάς της, την καλωσορίζει και η χαρά Του μεταφράζεται σε άφθονη χάρη για τον προσφέροντα. Συνεπώς, ο πιστός οφείλει να ανακαλύψει και να αποφασίσει τι ακριβώς θα προσφέρει στον Θεό που να Τον ευαρεστεί – τότε θα λάβει την ευλογία της Χάρης Του. Γι’ αυτό, χρησιμοποιείτε πάντα τη διάκρισή σας, προετοιμάζετε τον εσωτερικό αγρό της καρδιάς σας και φυτεύετε μέσα του υγιείς, γερούς και γόνιμους σπόρους, ώστε να μπορέσετε να δρέψετε την άφθονη συγκομιδή της χάρης Του.Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 5 Δεκεμβρίου 1985
1 Φεβρουαρίου
Το φυσικό σας σώμα πρέπει να βρίσκεται πάντοτε μόνο ανάμεσα σε ευλαβείς συναναστροφές και το λεπτοφυές σώμα σας, δηλαδή οι σκέψεις και τα αισθήματά σας, πρέπει να είναι πάντοτε βυθισμένο στον στοχασμό της δόξας και του μεγαλείου του Θεού. Αυτό είναι το σημάδι του αληθινού πιστού. Ο φωνακλάς και υβριστής που ζαλίζει όποιον συναντήσει με τα προβλήματα και τις ανησυχίες του, εκλιπαρώντας έμμεσα συμμετοχή και συμπαράσταση, είναι πιστός μόνο κατ’ όνομα. Αληθώς, είναι μεγάλη ευθύνη το να πορεύεστε επάνω στην οδό που οδηγεί στον Θεό! Σ’ ένα τέτοιο ιερό ταξίδι δεν υπάρχει ούτε ολίσθημα προς τα πίσω, ούτε σταμάτημα μεσοστρατίς, ούτε βραδύ και συρτό βήμα, αλλά ούτε και παράπλευρο μονοπάτι. Ποτέ μην αρνηθείτε με τα λόγια σας αυτό που απολαύσατε μέσα στην καρδιά σας, ποτέ μην γίνετε ψευδομάρτυρες εμπειριών που βιώσατε σεις οι ίδιοι. Αγωνιστείτε να γίνετε αληθινοί πιστοί, με ακλόνητη πίστη, και με στάση ζωής που να αποτελεί πλήρη αυτοπαράδοση στον Θεό. Αυτή η στάση ζωής μπορεί να προέλθει από τη σταθερή, ειλικρινή και αδιάκοπη ενθύμηση του Ονόματος του Θεού, τόσο αδιάκοπη όσο και η αναπνοή σας!Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 28 Δεκεμβρίου 1960