Δεκέμβριος 2014
31 Δεκεμβρίου
Εάν ένας άνθρωπος συμπεριφέρεται σαν ανθρώπινο ον είναι προς τιμήν του, αλλά βαθιά αξιέπαινο είναι το να συμπεριφέρεται σαν τον Θεό, που στην πραγματικότητα είναι! Όμως, το να συμπεριφέρεται σαν δαίμονας ή άγριο θηρίο είναι από πάσης απόψεως αξιοκατάκριτο, χυδαίο και ποταπό! Διότι, τα ανθρώπινα όντα είχαν αρχικά τη μορφή ζωής των ανόργανων ορυκτών, αργότερα ανελίχθηκαν στη μορφή ζωής του φυτικού βασιλείου. Με την πάροδο δισ. αιώνων, η ανέλιξή τους έφθασε στο επίπεδο των ζώων και τελικά ανήλθε στο επίπεδο του ανθρώπινου όντος. Αυτή η ανέλιξη από το ένα επίπεδο στο άλλο έχει αναγνωρισθεί τόσο από την επιστήμη όσο και από πνευματικές εμπειρίες. Τώρα, δυστυχώς, γεννιέστε σαν άνθρωποι και πεθαίνετε πάλι σαν άνθρωποι – ανέλιξη μηδέν! Αλλοίμονο όμως είναι ακόμα χειρότερη ντροπή και εξευτελισμός εάν ένας άνθρωπος κατρακυλά πίσω στην κατάσταση ενός άγριου θηρίου ή ενός κτηνανθρώπου. Άξιος επαίνου είναι μόνο εάν κατορθώσει να ανέλθει στο επίπεδο του Θείου, διότι αυτή είναι η εκπλήρωση του πεπρωμένου του! Γι’ αυτό πάρτε ήδη από σήμερα την ακλόνητη απόφαση να αποφεύγετε κάθε επαφή με βλαβερά ελαττώματα και συνήθειες, αναπτύξτε άρρηκτους δεσμούς με τις αρετές και τις ανθρώπινες αξίες και μετατρέψτε την καρδιά σας σε Αγία Τράπεζα για τη μορφή του Θεού που σας είναι περισσότερο αγαπητή.Μπάμπα, από το βιβλίο «Μπαγκαβάτα Βαχίνι», Κεφ. 1, «Ο Μπαγκαβάτα».
30 Δεκεμβρίου
Η φύση του ανθρώπινου όντος είναι η Αγάπη (Πρέμα). Στερημένοι Αγάπης, δεν μπορείτε να επιβιώσετε ούτε για μια στιγμή είναι η ίδια η πνοή της ζωής σας! Όταν εξαφανιστούν τα έξι δεινά ελαττώματα, στα οποία είχατε μείνει προσκολλημένοι επί τόσα χρόνια, η Αγάπη θα είναι ο μόνος κάτοικος της καρδιάς σας. Η αγάπη σας όμως, πρέπει να βρει ένα αντικείμενο, έναν αγαπημένο, δεν μπορεί να μείνει μόνη της. Γι’ αυτό, στρέψτε την καρδιά σας γεμάτη αγάπη προς τον γλυκύτατο ‘Καλό Ποιμένα’, τον Κύριο τον Θεό, ο οποίος είναι η Ενσάρκωση της Αγάπης, της αγνότητας, της αλληλοβοήθειας, της αυτοθυσίας και της ανιδιοτέλειας. Τότε, δεν θα υπάρχει μέσα στην καρδιά σας χώρος για ν’ αναπτυχθεί καμία άλλη προσκόλληση. Κάνετε αυτή σας την αγάπη για τον Θεό να γίνεται, βήμα προς βήμα, ολοένα βαθύτερη, αγνότερη, πλουσιότερη σε αυταπάρνηση, έως ότου, τελικά, να μην υπάρχει πια ανάγκη για άλλες σκέψεις και η ατομική καρδιά να συγχωνευθεί με την Οικουμενική. Όταν ο Κύριος ο Θεός εισέλθει στην καρδιά του ανθρώπου, οι δαίμονες δεν έχουν πια θέση μέσα της. Το σκοτάδι και το φως δεν συνυπάρχουν το Φως εξουδετερώνει κάθε ίχνος σκότους.Μπάμπα, από το βιβλίο «Μπαγκαβάτα Βαχίνι», Κεφ. 1, «Ο Μπαγκαβάτα».
29 Δεκεμβρίου
Οτιδήποτε σας συμβαίνει στη ζωή, καλό ή κακό, πρέπει όλοι σας να το εκλαμβάνετε σαν ένα δώρο του Θεού. Τόσο τη χαρά όσο και τον πόνο της θλίψης, πρέπει να τα αντιμετωπίζετε σαν θεϊκά δώρα. Τότε θα βιώσετε μεγάλη εσωτερική ικανοποίηση. Στην καθημερινή σας ζωή έχετε την τάση να θεωρείτε τις ήττες, τις απώλειες ή τις θλίψεις συμφορές. Τίποτε όμως δεν συμβαίνει χωρίς κάποια αιτία. Η αιτία για να τρώτε είναι η πείνα. Η αιτία για να πίνετε είναι η δίψα. Κατά τον ίδιο τρόπο, μέσα από τις δυσκολίες και τα προβλήματα έρχεται η χαρά και η ευτυχία. Αν θέλετε να απολαύσετε παντοτινή ευτυχία, πρέπει να ανακαλύψετε την πηγή κάθε ευτυχίας. Η πηγή αυτή είναι η Αγάπη (Πρέμα). Δεν υπάρχει τίποτα ανώτερο, τίποτε πιο μεγαλειώδες σ’ αυτόν τον κόσμο από την Αγάπη. Καθετί έχει ένα τίμημα. Το τίμημα που πρέπει να καταβάλετε για να βιώνετε διαρκή ευτυχία, είναι η Αγάπη, η Θεία Αγάπη. Ο μεγαλύτερος πλούτος, το πολυτιμότερο αγαθό για τον άνθρωπο είναι η Αγάπη. Όλοι σας πρέπει να αναζητάτε ν’ αποκτήσετε τον πλούτο της Αγάπης. Μόνο έχοντας αυτόν τον πλούτο μπορεί ο καθένας σας να βιώνει παντοτινή χαρά και ευδαιμονία.Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε την Πρωτοχρονιά του 1998.
28 Δεκεμβρίου
Μια καθαρή και αγνή καρδιά είναι η καταλληλότερη Αγία Τράπεζα, ο καταλληλότερος τρόπος λατρείας για τον Θεό. Σ’ αυτόν τον ευωδιαστό κήπο θα εγκατασταθεί ο Θεός και την ίδια αυτή στιγμή, θα συμβεί ένα ακόμα γεγονός: η ομάδα των έξι δεινών ελαττωμάτων που είχαν μολύνει την καρδιά, θα αποχωρήσει στη στιγμή, χωρίς ούτε έναν αποχαιρετισμό ή εντυπωσιακές ανακοινώσεις. Όταν αυτά τα δεινά ελαττώματα εξαφανιστούν, η κακόβουλη ακολουθία των αρνητικών τάσεων και χυδαίων συμπεριφορών που σαν παράσιτα τρέφονται απ’ αυτά τα ελαττώματα, θα εγκαταλείψουν τον παρασιτικό εναγκαλισμό τους και θα εξαφανιστούν χωρίς ίχνη! Τότε, ο άνθρωπος θα λάμψει με το έμφυτο μεγαλείο του της Αλήθειας (Σάτυα) και Αγάπης (Πρέμα) και θ’ αγωνιστεί χωρίς εμπόδια και αναχαιτίσεις να βιώσει τον Θείο Εαυτό μέσα του, στο δε τέλος της ζωής του θα επιτύχει την ένωση με το Οικουμενικό και Αιώνιο. Απογυμνωμένος πλέον ο νους από τα δίχτυα της άγνοιας ή της ψευδαίσθησης (μάγια), θα αποδυναμωθεί και θ’ αποσυρθεί. Το επί μακρόν κρυμμένο μυστικό θα αποκαλυφθεί.Μπάμπα, Μπαγκαβάτα Βαχίνι, κεφ. 1, `Ο Μπαγκαβάτα`
27 Δεκεμβρίου
Το να ακούει κανείς αναφορές στις πνευματικές εμπειρίες ενός ομιλητή που έχει βιώσει την έκσταση του γνήσιου βιώματος του Θείου, είναι αληθινή ευλογία. Το πρόσωπο του ομιλητή θα λάμπει από χαρά, τα μάτια του θα δακρύζουν από αγαλλίαση μόλις στοχάζεται τη δόξα του Θεού. Όταν λοιπόν τον ακούτε, θα μεταδοθεί εύκολα και σε σας αυτή η πνευματική αγαλλίαση που χαρίζει η Θειότητα, καθώς κι από τα δικά σας μάτια θ’ αναβλύζουν δάκρυα! Όταν χαμογελά ένα βρέφος, όλοι ολόγυρά του χαμογελούν κι αυτοί. Παρομοίως, τα λόγια εκείνων οι οποίοι έχουν εμποτιστεί από την αφοσίωση στον Θεό, θα εμποτίσουν και τις καρδιές εκείνων που τους ακούν. Μέσω αυτής της διαδικασίας της ακρόασης, μια καρδιά βαρυμένη από εγκόσμιους ρύπους θα μεταμορφωθεί σε μία αγνή και φωτισμένη καρδιά που ακτινοβολεί γνήσιο φως και αγάπη. Για τις δυσάρεστες οσμές των επιδιώξεων των αισθήσεων, ο ενθουσιασμός για την ακρόαση ιστοριών για τη δόξα του Θεού είναι ένα ανεκτίμητο ‘απολυμαντικό’, εκτός του ότι και ο ενθουσιασμός αυτός καθαυτός είναι γεμάτος γλυκιά πνευματική ευωδία. Έτσι, αυτή η ακρόαση θα εξαγνίσει μια για πάντα την καρδιά σας.Μπάμπα, Μπαγκαβάτα Βαχίνι, κεφ. 1, `Ο Μπαγκαβάτα`
26 Δεκεμβρίου
Ενσαρκώσεις της θείας Αγάπης! Να τηρείτε ακλόνητα την πίστη και τις παραδόσεις σας. Όπου κι αν ζείτε, μην αφήνετε χώρο για θρησκευτικές ή οποιεσδήποτε άλλες διαφορές. Όταν εξετάσετε τη βασική αιτία των διαφορών ή συγκρούσεων, θα διαπιστώσετε ότι η πραγματική αιτία τους είναι πάντα ένας εγωιστικός νους ο οποίος, κρυμμένος κάτω από τη μάσκα της θρησκείας ή όποιας άλλης αιτίας, υποκινεί συγκρούσεις μεταξύ των ανθρώπων. Αν επιθυμείτε ειλικρινά να συμβάλετε στο να εξασφαλισθεί γνήσια ειρήνη στον κόσμο, πρέπει στην κοινότητα όπου ζείτε να δίνετε πρώτιστη προτεραιότητα στην ηθική. Να τρέφετε καλά, θετικά αισθήματα προς όλους, θεωρώντας τα στις καθημερινές επαφές σας σημαντικότερα από τα θρησκευτικά σας πιστεύω. Ο αμοιβαίος σεβασμός, η αταραξία του νου και η ανεκτικότητα είναι οι θεμελιώδεις ιδιότητες χαρακτήρα, απαραίτητες για κάθε άνθρωπο. Μόνο όποιος έχει αυτές τις τρεις ιδιότητες μπορεί να θεωρείται αληθινός άνθρωπος. Συνεπώς, όλοι σας πρέπει να καλλιεργήσετε επιμελώς μέσα σας αυτές τις ιερές ιδιότητες χαρακτήρα. Εφαρμόζοντάς τις στην καθημερινή ζωή σας, εγκαταλείψτε κάθε είδους διαφορές μεταξύ σας. Τότε θα αναπτυχθεί και θα ανθίσει μέσα σας η αγάπη για όλους τους συνανθρώπους σας. Και όταν αυτή σας η αγάπη αυξηθεί, θ’ αποκτήσετε άμεσα την ενόραση του Θεού.Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 25 Δεκεμβρίου 1990.
25 Δεκεμβρίου
Δύο χιλιάδες χρόνια πριν, όταν η στενόμυαλη αλαζονεία και η βαθιά άγνοια υποβίβαζαν και ντρόπιαζαν το ανθρώπινο γένος, ήρθε στη γη ο Ιησούς ως η ενσάρκωση της αγάπης και της συμπόνιας χαρίζοντας μέσω της ζωής του το ζωντανό παράδειγμα για τα ύψιστα ιδεώδη της ανθρώπινης ύπαρξης. Οφείλετε να μελετάτε με προσοχή τα διδάγματα που ανέπτυξε στα διάφορα στάδια της ζωής Του. Το πρώτο απ’ αυτά ήταν: «Είμαι ο Αγγελιοφόρος του Θεού». Ναι αληθώς ήταν, και ο καθένας σας έχει χρέος να αποδεχθεί αυτόν τον ρόλο και να ζει σαν ένα ζωντανό παράδειγμα θεϊκής αγάπης και φιλανθρωπίας. Ο Ιησούς γνώριζε ότι τα πάντα ανεξαιρέτως είναι Θέλημα Θεού. Γι’ αυτό, ακόμα και επάνω στον σταυρό, παρόλο το φρικτό του μαρτύριο, δεν έτρεφε αρνητικά αισθήματα για κανέναν, αντιθέτως παρότρυνε αυτούς που ήταν κοντά του να βλέπουν όλους σαν εργαλεία της Βούλησης του Θεού: «Όλοι είναι Ένα, γι’ αυτό να φέρεστε το ίδιο στον καθένα». Ζητώ από σας τούτη την ιερή ημέρα να εφαρμόζετε αυτή τη στάση ζωής καθημερινά! Τη σελήνη μπορείτε να τη δείτε και να τη βιώσετε μόνο μέσω του σεληνόφωτος που απλώνει, λαμπρύνοντας τα πάντα γύρω της. Παρομοίως, τον Θεό, που είναι Αγάπη, μπορείτε να Τον νιώσετε και να Τον πραγματώσετε μόνο δίνοντας παντού ολόγυρά σας αγάπη. Η αγάπη είναι ο ίδιος ο Θεός, να ζείτε με αγάπη! Αυτό είναι το Μήνυμα που σας δίνω τούτη την άγια ημέρα της Γέννησης του Ιησού Χριστού.Μπάμπα, 24 Δεκεμβρίου 1980
24 Δεκεμβρίου
Ο Ιησούς θυσίασε τη ζωή Του και έχυσε το αίμα Του για να ενσταλάξει αγάπη και συμπόνια στην καρδιά των ανθρώπων, έτσι ώστε να είστε ευτυχισμένοι όταν οι συνάνθρωποί σας είναι ευτυχισμένοι, και να συμμερίζεστε και να απαλύνετε τη θλίψη τους όταν είναι δυστυχισμένοι. Γι’ αυτό ζητώ από όλους σας σήμερα, για να τιμήσετε τούτη την ιερή και αγιασμένη ημέρα της Γέννησης του Ιησού Χριστού, να εξαλείψετε από τον νου σας δύο πολύ κακές ιδιότητες: τον αυτοέπαινο και τα πονηρά και κακόβουλα κουτσομπολιά πετάξτε τα! Στη θέση τους υιοθετήστε μία ευεργετική για σας συνήθεια: τη συνήθεια της ολόθερμης βοήθειας και υπηρεσίας σε αναξιοπαθούντες και δυστυχισμένους. Αν σπαταλάτε όλο τον διαθέσιμο χρόνο σας και την ενέργειά σας για να αποκτάτε εγκόσμιες ανέσεις και να απολαμβάνετε τα όσα προσφέρουν οι αισθήσεις, κυριολεκτικά ντροπιάζετε την ανθρώπινη ύπαρξή σας. Ούτε να περνάτε τη ζωή σας απλώς απολαμβάνοντας την τροφή σας να τρώτε ίσα-ίσα όσο χρειάζεται για να ζήσετε. Να φροντίζετε και να συντηρείτε το σώμα σας σαν έναν ναό, μέσα στον οποίο κατοικεί ο ίδιος ο Θεός! Να το διατηρείτε καθαρό, υγιές και ακτινοβόλο, καλλιεργώντας μέσα σας τη συμπόνια και την αγάπη για τους συνανθρώπους σας. Μην το υποβιβάζετε και το ντροπιάζετε χρησιμοποιώντας το για ποταπούς, τετριμμένους και ανίερους σκοπούς. Κάντε να πηγάζουν από μέσα σας μόνο αγιασμένες σκέψεις, γλυκά λόγια και ωφέλιμες πράξεις. Όπου κι αν ζείτε, πάρτε αυτή την ακλόνητη απόφαση σήμερα!Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 25 Δεκεμβρίου 1976
23 Δεκεμβρίου
Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι οι ενσαρκώσεις του Θεού λαμβάνουν χώρα μόνο για την τιμωρία των κακών και την προστασία των δικαίων και ενάρετων. Αυτά όμως είναι μόνο μία όψη του θεϊκού έργου Του. Το να χαρίσει εσωτερική γαλήνη, αγαλλίαση και αίσθημα εκπλήρωσης της ζωής τους στους αναζητητές που έχουν κάνει μακροχρόνιες πνευματικές προσπάθειες – είναι επίσης μέρος του έργου Του. Ο Αβατάρ ή Ενσάρκωση του Θείου είναι μόνο η συγκεκριμενοποίηση της ανταπόκρισης στην ένθερμη ικεσία των πνευματικών αναζητητών. Είναι η γλυκύτητα της αφοσίωσης αυτών των ευλαβών και θεοσεβούμενων πιστών που έχει πάρει σάρκα και οστά. Ακριβώς για χάρη αυτών των πιστών και αναζητητών Του προσλαμβάνει μορφή το άμορφο Θείο. Το σώμα της αγελάδας παράγει γάλα για να επιβιώσει το μοσχαράκι της το μοσχαράκι είναι ο κύριος ωφελούμενος απ’ αυτό. Όμως, όπως γνωρίζετε, και πολλοί άλλοι ωφελούνται απ’ αυτό το γάλα. Παρομοίως, μολονότι οι πιστοί Του αποτελούν την πρωταρχική αιτία, και η προσφορά χαράς και πνευματικής στήριξής τους τον πρωταρχικό σκοπό της ενσάρκωσης ενός Αβατάρ, υπάρχουν και άλλα συναφή οφέλη, όπως η ενίσχυση και προώθηση της αρετής και του δικαίου, η καταστολή του κακού και η μεταμόρφωση, διόρθωση ή, στην περίπτωση μη ανταπόκρισής τους, η εξουδετέρωση των κακών.Μπάμπα, Μπαγκαβάτα Βαχίνι, Κεφ. 1, «Ο Μπαγκαβάτα»
22 Δεκεμβρίου
Δεν υπάρχει κανόνας ότι οι ενσαρκώσεις του Θεού πρέπει υποχρεωτικά να λαμβάνουν χώρα μόνο στη γη και μόνο με ανθρώπινη μορφή. Ο Παντοδύναμος και Παντογνώστης Θεός μπορεί να επιλέξει οποιοδήποτε τόπο, οποιαδήποτε μορφή. Όποιος τόπος, όποια μορφή προάγει τον σκοπό της εκπλήρωσης της ένθερμης προσευχής των πιστών, αυτός ο τόπος και αυτή η μορφή επιλέγονται από τη Θεία Βούληση. Ο Θεός είναι υπεράνω και πέραν των ορίων του χρόνου και του χώρου. Είναι υπεράνω και πέραν όλων των χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων, και κανείς κατάλογος απ’ αυτά, όσο και λεπτομερής, δεν μπορεί να Τον περιγράψει ολοκληρωτικά. Για τον Θεό όλα τα πλάσματα είναι ίσα. Η διαφορά ανάμεσα στον άνθρωπο, τα ζώα, τα πουλιά, τα σκουλήκια, τα έντομα, ακόμη και ενός αγίου, δεν είναι παρά διαφορά ως προς το ‘σκεύος,’ την περιβολή (Upadhi). Ο ένας και μοναδικός Θεός ενεργοποιεί κάθε ‘σκεύος’, και προκαλεί τις πολυποίκιλες συνέπειες αυτής της Βούλησής Του. Ο Θεός εκτιμά στον άνθρωπο τη συνειδητοποίηση της ενότητας των πάντων ως το θεμελιώδες κίνητρο για κάθε μορφής δράση του. Δεν εκτιμά τη μονότονη και μηχανική δράση που γίνεται χωρίς κριτική εξέταση των αναγκών της, διότι η δράση πρέπει να ποικίλει έτσι ώστε να εξυπηρετεί τις ανάγκες της κάθε περίστασης.Μπάμπα, Μπαγκαβάτα Βαχίνι, Κεφ. 1, «Ο Μπαγκαβάτα»
21 Δεκεμβρίου
Το σημάδι ενός πραγματικά καλού ανθρώπου είναι το να αγαλλιάζει δοξολογώντας και εξυμνώντας τον Θεό. Να αποφεύγετε την συντροφιά εκείνων που αρέσκονται σε συζητήσεις γύρω από τις απολαύσεις που προσφέρουν οι αισθήσεις ή σε δραστηριότητες επικεντρωμένες σ’ αυτές. Επιλέξτε να περνάτε τον χρόνο σας «με τη συντροφιά το Θεού» και να ασχολείστε με δραστηριότητες που Τον ευαρεστούν. Μόνο όσοι ζουν σύμφωνα με τα παραπάνω είναι «Μπαγκαβάτα», δηλαδή άνθρωποι που ανήκουν στον Θεό! Το να διαβάζετε και να απολαμβάνετε τις ιστορίες της δόξας του Θεού σε κάποιο αγιασμένο μέρος όπως ένας ναός, μία αίθουσα προσευχής, το ερημητήριο ενός αγίου ανθρώπου, ή συναναστρεφόμενοι ενάρετους και καλούς ανθρώπους, είναι πηγή μεγάλης έμπνευσης και αγαλλίασης. Μπορείτε να προσεγγίσετε θεοσεβείς ερημίτες ή άλλους και ευλαβείς ανθρώπους, να τους υπηρετείτε και να ακούτε τους λόγους τους για τη δόξα του Θεού. Η προτίμηση γι’ αυτά είναι αποτέλεσμα των προσπαθειών που κάνατε και της αρετής που συσσωρεύσατε σε πολλές προηγούμενες ζωές. Στην αρχή η ακρόαση είναι αρκετή. Αργότερα, οι ιστορίες για τη δόξα και το μεγαλείο του Θεού θα αφυπνίσουν μέσα σας το ενδιαφέρον για μελέτη σχετικά με τη φύση και τα χαρακτηριστικά του Θεού, και ο καθένας σας θ’ αναζητήσει και θα βρει για τον εαυτό του την οδό που θα τον οδηγήσει στην Αυτοπραγμάτωση.Μπάμπα, Μπαγκαβάτα Βαχίνι, Κεφ. 1, «Ο Μπαγκαβάτα»
20 Δεκεμβρίου
Το νεογέννητο δεν γνωρίζει τη γεύση του γάλακτος. Πίνοντάς το όμως καθημερινά, αναπτύσσει μια βαθιά προσκόλληση σ` αυτό, τόσο δυνατή, ώστε όταν αργότερα πρέπει πια να σταματήσει να πίνει γάλα και να του το αντικαταστήσουν με ρύζι, αρχίζει να διαμαρτύρεται. Αλλά η μητέρα του δεν απελπίζεται: πείθει το μικρό της να τρώει μικρές ποσότητες βρασμένου ρυζιού καθημερινά, κι έτσι σιγά-σιγά αρχίζει να του αρέσει το ρύζι και ξεχνά το γάλα. Το γάλα, μολονότι ήταν κάποτε η φυσική του τροφή, αντικαθίσταται από το ρύζι μέσω αυτής της καθημερινής νέας πρακτικής σε τέτοιον βαθμό, που αν δεν το ταΐσουν ρύζι έστω και για μια ημέρα, στενοχωριέται! Κατά τον ίδιο τρόπο, μολονότι τις απολαύσεις των αισθήσεων τις θεωρείτε αρχικά κάτι το φυσικό, σιγά-σιγά μέσω της τακτικής νέας συνήθειας του να ακούτε τις ομιλίες των σοφών, αρχίζετε να συνειδητοποιείτε την ευδαιμονία που σας χαρίζει το να ακούτε ξανά και να ανακαλείτε στη μνήμη σας ιστορίες για το μεγαλείο και τη δόξα του Θεού. Έτσι, μετά από λίγο καιρό, η συντροφιά με τους εγκλωβισμένους στα εγκόσμια, οι οποίοι φλυαρούν διαρκώς για αντικείμενα των αισθήσεων δεν θα σας ελκύει πλέον. Η συναναστροφή μ’ εκείνους που αγαλλιάζουν ακούγοντας για την αγάπη του Θεού θα σας φαίνεται πιο γλυκιά, πράγμα που σηματοδοτεί και για σας τους ίδιους την απαρχή της βιωματικής σας εμπειρίας του Θεού.Μπάμπα, Bhagavatha Vahini, Ch 1, “The Bhagavatha”
19 Δεκεμβρίου
Οι άνθρωποι έλκονται από τα αντικείμενα των αισθήσεων, επειδή είναι θύματα των ενστίκτων τους. Τα ένστικτα έρχονται μαζί με το σώμα, δεν αποκτώνται από κάποια εκπαίδευση. Το βρέφος ψάχνει αυτόματα τη θηλή της μητέρας του για το γάλα, δεν χρειάζεται γι` αυτό καμία εκπαίδευση. Όμως, για να περπατήσει και να μιλήσει είναι αναγκαία κάποια εκπαίδευση, διότι αυτές οι πράξεις δεν είναι αυτόματες, αλλά παροτρύνονται από το κοινωνικό περιβάλλον μέσω παραδειγμάτων και μίμησης. Ωστόσο, η εκπαίδευση είναι σημαντική ακόμα και για την ορθή επιδίωξη των αισθησιακών απολαύσεων, διότι η αχαλίνωτη και ανεκπαίδευτη αναζήτησή τους προάγει τον θυμό, το μίσος, τον φθόνο, την κακία και την υπεροψία. Για να εκπαιδεύσετε τις αισθήσεις να μένουν μέσα σε ηθικώς αποδεκτά πλαίσια και για να τις έχετε υπό τον έλεγχό σας, είναι σημαντικές ορισμένες πνευματικές ασκήσεις όπως η επανάληψη του Ονόματος του Θεού, ο διαλογισμός, οι νηστείες, η προσευχή στην αρχή και στο τέλος της ημέρας κ.λπ. Όταν σας ζητηθεί να κάνετε μια τέτοια πνευματική πράξη, δεν αισθάνεσθε καμία εσωτερική παρότρυνση γι’ αυτό. Ωστόσο, δεν πρέπει να απελπίζεστε. Κανείς δεν έχει προτίμηση για τέτοιες πνευματικές πειθαρχίες ευθύς εξ αρχής, και μόνο η συνεχής άσκηση δημιουργεί τον ενθουσιασμό και τον ζήλο γι’ αυτές.Μπάμπα, Bhagavatha Vahini, Ch 1, “The Bhagavatha”
18 Δεκεμβρίου
Η πεμπτουσία των ιερών κειμένων είναι η εξής: Συνειδητοποιήστε ότι τη θεία γνώση δεν μπορείτε να την κερδίσετε ούτε συσσωρεύοντας πλούτο, ούτε και χαρίζοντας όλο σας τον πλούτο σας στους φτωχούς. Ούτε μπορείτε να την κατακτήσετε μελετώντας ιερά βιβλία, ή αποκτώντας εξουσία και δύναμη, ή πτυχία και διπλώματα ή εκτελώντας λατρευτικές τελετουργίες. Το σώμα σας είναι σαν μια μυρμηγκοφωλιά, με τον νου σαν ένα κοίλωμα στο κέντρο του. Ο νους έχει κρυμμένο μέσα του το φίδι που ονομάζεται άγνοια. Αυτό το φίδι δεν μπορείτε να το σκοτώσετε μέσα από τη δράση που αποβλέπει στους καρπούς της (Κάμγια Κάρμα). Το μόνο όπλο που μπορεί να το σκοτώσει είναι η πνευματική σοφία, η θεία γνώση (γκνιάνα). Οι γραφές δηλώνουν κατηγορηματικά ότι «Μόνο αυτός που έχει αταλάντευτη πίστη μπορεί με βεβαιότητα ν’ αποκτήσει τη θεία γνώση» (Shraddhavan labhathe jnanam).Μπάμπα, από το βιβλίο Sutra Vahini, που περιέχει ρήσεις σχετικά με το Θείο.
17 Δεκεμβρίου
Πρέπει να μάθετε ότι δεν υπάρχει τέλος στις Ενσαρκώσεις του Θεού. Έχει ήδη έρθει στη γη προσλαμβάνοντας ανθρώπινη μορφή αναρίθμητες φορές. Μερικές φορές έρχεται αποκαλύπτοντάς μας μόνο μία όψη της δόξας Του, άλλοτε φανερώνοντάς μας μεγαλύτερο μέρος του μεγαλείου Του, άλλοτε για να επιτελέσει ένα συγκεκριμένο θεϊκό έργο Του, άλλοτε για να μεταμορφώσει μια ολόκληρη ιστορική περίοδο ή μια ολόκληρη ήπειρο. Ο Θεός είναι σαν το ηλεκτρικό ρεύμα που διοχετεύεται σε πολλές διαφορετικές συσκευές, καθιστώντας έτσι δυνατές πολλές διαφορετικές λειτουργίες. Οι μύστες-σοφοί Τον βλέπουν μόνο σαν ενιαίο ηλεκτρισμό. Οι πνευματικά αδαείς βλέπουν μόνο τις ξεχωριστές συσκευές. Το ιερό κείμενο Μπαγκαβάτα μας αφηγείται ιστορίες για μία από τις πολλές ενσαρκώσεις του Θεού, που μεταμορφώνουν και εξυψώνουν την ανθρώπινη ψυχή. Το κύριο θέμα της Μπαγκαβάταείναι το ‘θεατρικό έργο’ που έπαιξε ο Αβατάρ σ’ εκείνη την ενσάρκωσή Του και οι ρόλοι που υποδύθηκαν οι διάφοροι πιστοί που είλκυσε κοντά Του. Όποιος ακούει αυτές τις ιστορίες με πίστη και αγάπη, έρχεται ακόμα πλησιέστερα στην πραγμάτωση του Θεού. Πολλοί μύστες-σοφοί υπήρξαν μάρτυρες τούτου, γι’ αυτό εξύμνησαν την Μπαγκαβάτα από τα βάθη της καρδιάς τους, συμβάλλοντας έτσι στο να διατηρηθεί για τις επόμενες γενεές.Μπάμπα, `Μπαγκαβάτα Βαχίνι`, Κεφ. 1: `Ο Μπαγκαβάτα`
16 Δεκεμβρίου
Το ΟΜ είναι το σύνολο και η πεμπτουσία όλων των διδασκαλιών των ιερών γραφών. Οι Βέδες διδάσκουν: «Η μονοσύλλαβη λέξη ΟΜ είναι το Μπράμα, το Θείο!» Το ΟΜ είναι συνδυασμός τριών ήχων: Α,U και Μ. Πρέπει να το απαγγέλλετε δυναμώνοντας βαθμιαία τη φωνή και όσο το δυνατόν πιο αργά, και σταδιακά να χαμηλώνετε πάλι τη φωνή σας μέχρις ότου μείνει μόνο η ηχώ της σιωπής στα βάθη της καρδιάς σας. Μην το απαγγέλλετε σε δύο στάδια, ισχυριζόμενοι ότι η αναπνοή σας δεν κρατάει τόσο. Να επιμένετε μέχρις ότου φθάσετε στο σημείο να δονείστε κι’ εσείς από την άνοδο του ήχου, τη βαθμιαία ελάττωσή του και τη σιωπηλή τελική φάση του. Αυτοί οι τρεις ήχοι συμβολίζουν το στάδιο της εγρήγορσης, της ονειρικής κατάστασης και του βαθύ ύπνου αντίστοιχα, ενώ η τελική φάση της σιωπής αντιστοιχεί στην τέταρτη κατάσταση της απόλυτης γαλήνης και ευδαιμονίας που είναι υπεράνω και πέραν αυτών των τριών. Τα τρία γράμματα αντιστοιχούν επίσης στο πνευματικό άνθισμα της εσωτερικής σας φύσης, την ωρίμανσή της σε εύγευστο καρπό και την πλήρωση του εαυτού σας με τον γλυκό χυμό της θεϊκής σας ουσίας, ενώ η φάση της σιωπής αντιστοιχεί στην τελική σας λύτρωση.Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 9 Ιουνίου 1970
15 Δεκεμβρίου
Το να προσπαθήσετε να πραγματώσετε τον Θεό είναι κάτι που αντιμετωπίζετε με φόβο και δέος, πιστεύοντας ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατο. Ωστόσο, είναι πολύ απλό! Αυτή ακριβώς η απλότητά του σας κάνει να φοβάστε μήπως εμπεριέχει κάποια κρυμμένη παγίδα. Ο φόβος σας όμως, οφείλεται στο ότι δεν έχετε μάθει να εκτιμάτε τα απλά πράγματα και τις απλές συνήθειες. Π.χ. δεν υπάρχει τίποτα τόσο απλό, όσο το να λέτε την αλήθεια. Και όμως, πόσοι τηρούν απαρέγκλιτα αυτή την απλή συνήθεια στη ζωή τους! Αν διακινδυνεύσετε το να μπείτε στο χώρο του ψέματος, θα πρέπει να επινοείτε συνεχώς νέα ψέματα και να κρατάτε στη μνήμη σας ‘αρχείο’ με όλα τα ψέματα που έχετε πει αλλά και με όλα τα άτομα στα οποία τα έχετε αραδιάσει! Και κάτι ακόμα: σήμερα κάθε σπουδαστής έχει ένα ρολόι στον καρπό του χεριού του και όλοι σας το κοιτάτε τουλάχιστον εκατό φορές την ημέρα. Διδαχθείτε λοιπόν ένα πολύτιμο μάθημα ζωής από το ρολόι: όταν κοιτάτε το ρολόι να θυμάστε τα πέντε γράμματα της Αγγλικής λέξης ‘ρολόι = watch’ που σαν ρήμα σημαίνει επίσης ‘προσέχετε’. Κάθε γράμμα αυτής της λέξης σας δίνει ένα εξαιρετικό μάθημα: Το W σας λέει: ‘προσέχετε τα λόγια σας (Words)’. Το A σας προειδοποιεί ‘προσέχετε τις πράξεις σας (Actions)’. Το T σας θυμίζει ‘προσέχετε τις σκέψεις σας (Thoughts)’. Το C σας συμβουλεύει ‘προσέχετε τον χαρακτήρα σας (Character)’. Και το H ορίζει ‘προσέχετε την καρδιά σας (Heart), δηλ. το αν τα συναισθήματά σας είναι αγνά. Οπότε, κάθε φορά που κοιτάτε το ρολόι σας, να ενστερνίζεστε αυτό το πολύτιμο δίδαγμα που σας δίνει!Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 13 Μαΐου 1970
14 Δεκεμβρίου
Μην προσκολλάστε υπερβολικά στα του κόσμου ούτε να εμπλέκεστε υπερβολικά στα γρανάζια του. Πάντοτε να έχετε τα συναισθήματά σας υπό τον έλεγχό σας. Τα κύματα ταράζουν μόνο τα ανώτερα στρώματα της θάλασσας, κάτω στα βάθη επικρατεί γαλήνη. Έτσι κι εσείς: όταν επικεντρώνεστε στα βάθη του εαυτού σας, είστε ήρεμοι και ελεύθεροι από τις αναταραχές των κυμάτων του εξωτερικού κόσμου. Να ξέρετε ότι τα περισσότερα πράγματα δεν έχουν μόνιμη αξία, συνεπώς να τα αφήνετε στην άκρη και να μένετε προσηλωμένοι μόνο στα ουσιώδη. Να χρησιμοποιείτε την κριτική ικανότητά σας για να εξετάζετε και να ξεχωρίζετε τα σκουπίδια από τους θησαυρούς. Η επανάληψη του ΟΜ και ο στοχασμός στη βαθιά σημασία του θα σας βοηθήσουν να γαληνέψετε τα τρικυμιώδη κύματα της καθημερινότητας. Το ιερό κείμενο Μπάγκαβαντ Γκίτα μας διαβεβαιώνει ότι όταν ο ετοιμοθάνατος προφέρει το ΟΜ με την τελευταία του πνοή, θα φτάσει στον Θεό. Για να μπορέσετε όμως να το προφέρετε τότε, πρέπει να έχετε στον νου και στη γλώσσα σας τη γλυκιά και βαρυσήμαντη αυτή έννοια ολόκληρη την παρούσα ζωή σας, ήδη από σήμερα. Τότε το τελευταίο ΟΜ που θα βγει από τα χείλη σας θα είναι μια προσφορά που συγχωνεύεται μ’ Εκείνον!Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 9 Ιουνίου 1970
13 Δεκεμβρίου
Στις μέρες μας οι άνθρωποι έχουν λησμονήσει την αληθινή τους φύση και πιστεύουν ότι είναι μόνο το σώμα, οι αισθήσεις κ.ο.κ. Έτσι, όταν αυτά τα όργανα ποθούν υλικές απολαύσεις, οι άνθρωποι πείθουν τον εαυτό τους ότι οι ίδιοι τις ποθούν! Υπό την επήρεια λοιπόν αυτής της πλάνης, προσπαθούν να ικανοποιήσουν αυτούς τους πόθους. Αυταπατώνται δηλαδή με τη σκέψη ότι μπορούν να εξασφαλίσουν την ευδαιμονία (Άναντα) ικανοποιώντας τις επιθυμίες του σώματος και των αισθήσεων. Δυστυχώς όμως, αντί της ευδαιμονίας βιώνουν μόνο απογοητεύσεις, ήττες και συμφορές και δρέπουν τη δυαδικότητα της εφήμερης απόλαυσης με την επίγευση του πόνου. Μολονότι ο εξωτερικός, υλικός κόσμος φαίνεται πραγματικός, ο άνθρωπος πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι αυτό είναι πλάνη. Συνεπώς, πρέπει να εγκαταλείψει την επιθυμία να αποκομίζει απολαύσεις από τα υλικά πράγματα γύρω του που έχουν ελκυστική εμφάνιση και τον γοητεύουν. Αυτή η άγνοια (α-γκνιάνα) μπορεί να εξαλειφθεί μόνο όταν γνωρίσει τον Θείο Εαυτό του (Άτμα). Διότι, όταν εξαφανιστεί αυτή η άγνοια, εξαφανίζονται μαζί της και οι θλίψεις που του προκαλεί η ζωή του μέσα στον υλικό κόσμο των συνεχώς εναλλασσόμενων ευχάριστων και δυσάρεστων αλλαγών.Μπάμπα, από το βιβλίο Sutra Vahini
12 Δεκεμβρίου
Οι θλίψεις σας καταβάλλουν επειδή νιώθετε ότι αξίζετε χαρές και δεν τις έχετε αποκτήσει. Υπάρχει όμως ένας αμερόληπτος διανομέας χαράς και θλίψης ο οποίος σας δίνει αυτό χρειάζεστε αντί γι’ αυτό που εσείς επιθυμείτε. Μπορεί να χρειάζεστε το τονωτικό μιας τραγωδίας ή συμφοράς στη ζωή σας, διότι αυτή θα σας ανοίξει τα μάτια και θα σας οδηγήσει στην οδό της πνευματικής αφύπνισης. Ο ευσπλαχνικός Παντογνώστης Θεός γνωρίζει τι είναι το βέλτιστο για σας. Γι’ αυτό, όσο ανέφικτο κι αν σας φαίνεται, να καλωσορίζετε τις τραγωδίες της ζωής και να μάχεστε για να μείνετε όρθιοι μέσα απ’ αυτές, θωρακισμένοι με την αήττητη πανοπλία της ενθύμησης του Θεού. Όπως όλα τα ποτάμια κυλούν με ορμή προς τη θάλασσα, αφήνετε κι εσείς οτιδήποτε αρνητικό ή επικίνδυνο φαντάζεστε ότι μπορεί να σας συμβεί, να ‘κυλά με ορμή’ προς τον Θεό. Διότι, το ‘θεατρικό έργο’ της ζωής σας είναι δικό Του, η πλοκή είναι γραμμένη από Εκείνον και ο ρόλος σας είναι το δώρο Του. Αυτός καθορίζει τις ενδυμασίες και τα σκηνικά, τις χειρονομίες, το ύφος σας και τον τόνο της φωνής σας, καθώς την είσοδο και την έξοδό σας. Το δικό σας καθήκον είναι να παίζετε καλά τον ρόλο σας και όταν πέσει η αυλαία να λάβετε την επιδοκιμασία και τους επαίνους Του. Με την αποτελεσματικότητα και τον ενθουσιασμό σας κερδίστε το δικαίωμα να σας αναθέτει ολοένα ανώτερους ρόλους αυτό είναι το νόημα και ο σκοπός της ανθρώπινης ζωής.Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 9 Ιουνίου 1970
11 Δεκεμβρίου
«Έχε Mε αδιάλειπτα στη μνήμη σου», είπε στον Αρτζούνα ο Σρι Κρίσνα! Στην καθημερινή σας ζωή, μην ξεχωρίζετε μία σας πράξη ως σημαντική, επειδή π.χ. συμμετέχετε στην ψαλμωδία δοξαστικών ύμνων (μπάτζαν), ενώ μία άλλη ως ρουτίνα, επειδή απλώς γευματίζετε και μία τρίτη ευλαβική, επειδή παρακολουθείτε τη θεία λειτουργία όλες σας οι πράξεις ανεξαιρέτως αποτελούν μία προσφορά σας, ένα ανάθημα στον Θεό. Την τροφή που τρώτε σας τη δίνει ο Θεός, τη χωνεύει δε επίσης ο Θεός, εφοδιάζοντάς σας έτσι με την αναγκαία δύναμη και ενέργεια για να κάνετε το έργο Του. Κάθε στιγμή της ζωής σας είναι αξιόλογη, διότι ο Θεός σας τη δίνει, ο Θεός την χρησιμοποιεί για το έργο Του επιλέγοντάς σας για όργανό Του, ο Θεός τη γεμίζει, ο Θεός τη διαμορφώνει και ο Θεός τελικά της χαρίζει την εκπλήρωσή της. Όταν η κάθε σας αναπνοή είναι διαποτισμένη από τον Θεό, μπορείτε να επιτύχετε τον ύψιστο στόχο, δηλ. τη συγχώνευση μαζί Του. Έχετε αυτήν την δύναμη μέσα σας ο Θεός δεν μπορεί να κερδηθεί από τους αδύναμους. Η ενθύμησή Του, δηλ. ο στοχασμός του, μπορεί να εδραιωθεί μόνιμα μέσα σας μόνο όταν ελευθερωθείτε από τις χειροπέδες της μνησικακίας και του φθόνου. Μην έχετε μέσα σας ούτε ίχνος υπεροψίας ή φθόνου, κακεντρέχειας ή μίσους, εγωισμού ή έπαρσης – διότι ο Θεός επιλέγει σαν μόνιμη κατοικία Του μόνο την καρδιά που ο πιστός διατηρεί επιμελώς καθαρή και αγνή.Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 9 Ιουνίου 1970
10 Δεκεμβρίου
Ο Θεός προσλαμβάνει πολλές μορφές, υποδύεται ανθρώπινους ρόλους και εκτελεί πολλές δραστηριότητες. Το όνομα «Μπαγκαβάτα» δίδεται στις περιγραφές των βιωμάτων εκείνων των ατόμων που Τον συνειδητοποίησαν ως Θεό σε μία απ’ αυτές τις ανθρώπινες μορφές και δράσεις Του, και εκείνων που ευλογήθηκαν με τη Χάρη Του και επιλέχθηκαν ως όργανά Του για την εκπλήρωση κάποιου έργου Του. Το μεγαλειώδες έπος Μπαγκαβάτα είναι μια πανάκεια που θεραπεύει κάθε ασθένεια, σωματική, ψυχική ή πνευματική. Ως «Μπαγκαβάτα» όμως χαρακτηρίζουμε και εκείνους τους ανθρώπους που είναι ολόψυχα αφοσιωμένοι στον Θεό, εκείνους που αναζητούν τη γειτνίαση μαζί Του, κυριολεκτικά τη συντροφιά Του! Το να συναναστρέφεστε τέτοιους βαθιά αφοσιωμένους πιστούς, δηλ. τέτοιους Μπαγκαβάτας, καλλιεργεί και δυναμώνει και τη δική σας αφοσίωση. Αν όμως δεν σας ελκύουν και δεν σας ευφραίνουν οι σκέψεις για τον Θεό, δεν θα αποκομίσετε χαρά από τη συναναστροφή με Μπαγκαβάτας. Για να γεννήσει μέσα σας την έλξη για τέτοιες άγιες σκέψεις, το έπος Μπαγκαβάτα αφηγείται στον ειλικρινή πνευματικό αναζητητή ιστορίες από τον βίο και την επίγεια δράση διαφόρων ενσαρκώσεων του Θεού. Έτσι ο αναζητητής θα μπορέσει ν’ αναπτύξει τη λαχτάρα να βιώσει την έκσταση και το ρίγος της εγγύτητας με τον Θεό σε όλα τα επίπεδα της συνειδητότητάς του. Μόνο όποιος έχει αυτή την αστείρευτη λαχτάρα μπορεί να χαρακτηρισθεί αληθινός Μπαγκαβάτα.Μπάμπα, από το βιβλίο «Μπαγκαβάτα Βάχινι», Κεφ.1
9 Δεκεμβρίου
Να έχετε πάντοτε το Όνομα του Θεού σαν άγιο φως στον νου και στη γλώσσα σας. Αυτό θα ελέγχει και θα χαλιναγωγεί τις ιδιοτροπίες και τις παρεκτροπές του νου σας. Όταν η λυχνία είναι αναμμένη, το σκοτάδι δεν απλώνει τις νοσηρές αναθυμιάσεις του τριγύρω σας. Όταν κάποιος προφέρει με την τελευταία του πνοή τη λέξη που συμβολίζει τον Θεό, δηλαδή το ΟΜ, εγκαταλείποντας το φυσικό πεδίο θα φθάσει σ’ Εκείνον. Όμως, για να είναι η τελευταία σας λέξη το ΟΜ, πρέπει να το έχετε στον νου και στη γλώσσα σας όλη τη διάρκεια της παρούσας ζωής σας, σαν τα λουλούδια που ανθίζουν συνέχεια επάνω στο αναρριχητικό φυτό της ζωής. Το ιερό κείμενο Μπάγκαβαντ Γκίτα μας παροτρύνει να διαλογιζόμαστε ακατάπαυστα μέσω μιας σύντομης αλλά βαρυσήμαντης οδηγίας του Σρι Κρίσνα στον Αρτζούνα: «Έχε διαρκώς στη μνήμη σου Εμένα και πολέμα!» Το νόημά της για σας είναι ότι πρέπει να πολεμάτε στη μάχη της ζωής, συνειδητοποιώντας κάθε σας στιγμή ότι ηνίοχος του άρματός σας είναι ο ίδιος ο Θεός. Αυτή δε η οδηγία δεν προοριζόταν μόνο για τον Αρτζούνα -είναι μια αιώνια εντολή προς όλη την ανθρωπότητα.Μπάμπα, 9 Ιουνίου 1970
8 Δεκεμβρίου
Η Καϊβάλια Ουπανισάντ μας διδάσκει: «Ούτε με έργα, ούτε με ανθρώπινες δυνάμεις, ούτε με πλούτη -μόνο με την αυτοθυσία μπορείτε να κερδίσετε την αθανασία.» Ως ‘έργα’ η Ουπανισάντ αναφέρει διάφορες μορφές τελετουργικής λατρείας, όπως π.χ. ιεροτελεστίες, λειτουργίες για εκπλήρωση ενός τάματος, αλλά και φιλανθρωπίες, δωρεές, προσκυνήματα σε ιερούς τόπους κ.λπ. Μέσω τέτοιων πράξεων όμως, ο άνθρωπος δεν μπορεί να λυτρώσει τη ζωή του, δηλαδή, δεν μπορεί να ελευθερωθεί από το πέπλο της πνευματικής άγνοιας που τον σκεπάζει. Με τον όρο ‘ανθρώπινες δυνάμεις’ το ιερό κείμενο εννοεί την απόκτηση θέσεων εξουσίας και κύρους, την απόκτηση δεξιοτήτων και ευφυΐας μέσω των οποίων μπορεί κανείς να χειραγωγεί άτομα και καταστάσεις, εννοεί επίσης την απόκτηση φήμης επώνυμου ατόμου, υπεροχής, προσωπικής γοητείας, υγείας και ευτυχίας ή και την απόκτηση μεγάλης οικογένειας με πολλά παιδιά – ωστόσο, όλα αυτά δεν μπορούν να χαρίσουν στον άνθρωπο τη λύτρωση. Όλα τα ανωτέρω ‘έργα’ καθώς και τα όσα αποκτώνται με ‘ανθρώπινες δυνάμεις’ μπορούν να επιτευχθούν μόνο όταν διαθέτει κανείς τον πλούτο και τα υλικά μέσα για να τα πραγματοποιήσει. Αλλά η Καϊβάλια Ουπανισάντ μας διευκρινίζει ότι η πνευματική σοφία δεν έχει σχέση με τον πλούτο. Συνεπώς, η λύτρωση δεν μπορεί να κερδηθεί ούτε μέσω του πλούτου. Μόνο η αυτοθυσία μπορεί να μας την χαρίσει.Μπάμπα, από το βιβλίο Sutra Vahini
7 Δεκεμβρίου
Το τμήμα των Βεδών που αναφέρεται στις διάφορες μορφές δράσης του ανθρώπου ως μορφές της πνευματικής οδού, γνωστό ωςKarma Kanda, προδιαγράφει επακριβώς και τους τρόπους που πρέπει να προσφέρεται στον Θεό η τελετουργική λατρεία (yaga), τονίζοντας ότι σκοπός της είναι να εξαγιάζει την καθημερινότητα του ατόμου και να το οδηγεί στην εκπλήρωση της γέννησής του ως άνθρωπος. Διδάσκει ακόμη ότι η έμπρακτη απάρνηση και αφιέρωση που ο άνθρωπος ασκεί μέσω της λατρευτικής τελετουργίας, προάγει τόσο την εγκόσμια ευτυχία του, όσο και την πνευματική πρόοδό του. Ότι καλλιεργεί την φιλανθρωπία και την κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη. Ότι αυτές οι λατρευτικές τελετουργίες ευνοούν και τις κλιματικές δυνάμεις της φύσης κι έτσι φέρνουν την πολυπόθητη βροχή, η οποία βοηθά την ανάπτυξη των καλλιεργειών με αποτέλεσμα αφθονότερη τροφή για ανθρώπους και ζώα. Ωστόσο τονίζει επίσης ότι η δραστηριότητα που είναι αποκομμένη από πνευματικούς σκοπούς και στερείται ευλάβειας και ταπεινοφροσύνης, οδηγεί μόνο σε έπαρση και αυταρχικότητα, συνεπώς κάνει τον άνθρωπο αλαζόνα και σκληρό. Γι’ αυτό, οι αρχαίοι μύστες-σοφοί της Ινδίας όρισαν ότι όλες οι δραστηριότητες πρέπει να γίνομβρίου νται σαν να ήταν ιεροτελεστίες, σαν προσφορές εις δόξαν του Θεού, σε μια ατμόσφαιρα ευγνωμοσύνης και ευσέβειας, ταπεινοφροσύνης και αγιότητας. Ότι ο ιδανικός στόχος κάθε μορφής δράσης είναι να προάγει την ευτυχία και την ειρήνη όλων των ανθρώπων.Μπάμπα, 3 Δεκεμβρίου 1970
6 Δεκεμβρίου
Για να διακρίνει κανείς το καλό από το κακό πρέπει να προστρέξει στις ιερές γραφές για να τις συμβουλευθεί. Οι Βέδες εκπηγάζουν από τον ίδιο τον Θεό, και τις έλαβαν ‘δια της ακοής’ οι αρχαίοι μύστες-σοφοί που ήταν εναρμονισμένοι πνευματικά με τη φωνή του Θεού και οι οποίοι με τη σειρά τους τις δίδαξαν στους μαθητές τους. Αυτή η διαδικασία της μετάδοσης των ιερών διδασκαλιών των Βεδών και της σοφίας που διατηρείται άσβεστη σ’ αυτές, έχει συνεχιστεί δια μέσου αμέτρητων γενεών από τους πνευματικούς διδασκάλους (Γκούρου) και κατόπιν από τους μαθητές τους μέχρι σήμερα. Οι Ουπανισάδες, τα Μπράμα Σούτρας και η Μπάγκαβαντ Γκίτα περιέχουν την πεμπτουσία των Βεδών. Γι αυτό και χαρακτηρίζονται ως ‘τα τρία θεμελιώδη κείμενα’ της πνευματικότητας. Μόνο η απόκτηση της ανώτερης γνώσης μπορεί να βοηθήσει τον άνθρωπο να εκπληρώσει τον θεμελιώδη σκοπό της ζωής του, διότι τον κάνει να συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι το αδρανές σώμα, αλλά ενσάρκωση του Θείου ως ‘Ύπαρξη-Συνειδητότητα-Ευδαιμονία’ (Sat-Chit-Ananda). Όταν αυτή η αλήθεια ανατείλει μέσα του και του γίνει βιωματική εμπειρία, η ομίχλη της πνευματικής του άγνοιας διαλύεται, και φθάνει στη λύτρωση ήδη σε τούτη τη ζωή.Μπάμπα, από το βιβλίο Sutra Vahini
5 Δεκεμβρίου
Οι διαμάχες μεταξύ ατόμων που αποδέχονται την ύπαρξη του Θεού και ατόμων που Tον απαρνούνται, εκείνων που διακηρύσσουν ότι ο Θεός υπάρχει στον τάδε ή στον δείνα ιερό τόπο και εκείνων που διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει πουθενά, δεν τελειώνουν ποτέ συνεχίζονται από την απαρχή της ιστορίας του ανθρώπου. Αναλογιστείτε πόσο περιττό είναι να ξυπνήσετε έναν άνθρωπο που είναι ήδη ξύπνιος και πόσο εύκολο είναι να ξυπνήσετε κάποιον που κοιμάται. Όμως, όσο κι αν προσπαθήσετε, δεν μπορείτε να ξυπνήσετε αυτόν που δεν θέλει με τίποτα να ξυπνήσει! Με άλλα λόγια, εκείνοι που δεν έχουν μόρφωση, μπορούν να διδαχθούν με απλά παραδείγματα αυτά που δεν γνωρίζουν, αλλά εκείνοι που πάσχουν από την ασθένεια της ημιμάθειας, είναι δε και υπερήφανοι γι` αυτό τους το απόκτημα, είναι πέραν κάθε προσπάθειας περαιτέρω εκπαίδευσης! Τα δύο σας μάτια μπορούν να σας δώσουν την εικόνα ενός απέραντου τοπίου, δεν μπορούν ωστόσο να δουν ολόκληρο το σώμα σας! Για να το δείτε, χρειάζεστε δύο καθρέφτες έναν μπροστά και έναν πίσω σας. Παρομοίως, για να γνωρίσετε την πραγματικότητά σας, χρειάζεστε τους καθρέφτες της αυτοπεποίθησης, δηλαδή της εμπιστοσύνης στον Θείο Εαυτό σας (Atma-vishwasa), και της χάρης του Θεού.Μπάμπα, 23 Νοεμβρίου 1976
4 Δεκεμβρίου
Μόνο η ανάγνωση και η μελέτη πνευματικών κειμένων δεν αρκεί. Μπορεί να κατέχετε όλα τα ερμηνευτικά σχόλια και να επιχειρηματολογείτε γι’ αυτά σε συζητήσεις με επιφανείς λόγιους, αλλά χωρίς να έχετε προσπαθήσει να εφαρμόσετε στην καθημερινότητά σας ό,τι αυτά τα κείμενα διδάσκουν, όλη η μελέτη σας είναι καθαρό χάσιμο χρόνου. Ποτέ δεν εγκρίνω τις θεωρητικές γνώσεις που έχουν αποκτηθεί μέσα από τα βιβλία, τη λεγόμενη ‘βιβλιοσοφία’ η εφαρμογή των γνώσεων στη ζωή σας είναι αυτό που μετράει για μένα. Όταν βγαίνετε από την αίθουσα των εξετάσεων γνωρίζετε αν περάσατε το μάθημα ή όχι, δεν είν’ έτσι; Διότι μπορείτε μόνοι σας να κρίνετε αν απαντήσατε ή γράψατε σωστά. Παρομοίως, σχετικά με την προσπάθειά του για πνευματική πρόοδο, την καθημερινή συμπεριφορά του ή τις πράξεις του, ο καθένας σας μπορεί να κρίνει για τον εαυτό του την επιτυχία ή αποτυχία που προσδοκά. Η σελήνη αντανακλάται σ’ ένα πλατύ δοχείο, αρκεί αυτό να έχει μέσα νερό. Έτσι και ο Θεός: μπορεί να ιδωθεί καθαρά στην καρδιά σας, αρκεί να υπάρχει μέσα της το νερό της αγάπης! Όταν όμως δεν βλέπετε τον Θεό ν’ αντανακλάται στην καρδιά σας, μην αρχίσετε να ισχυρίζεστε ότι δεν υπάρχει Θεός απλά σημαίνει ότι δεν υπάρχει αγάπη μέσα σας…Μπάμπα, 2 Φεβρουαρίου 1958
3 Δεκεμβρίου
Από σήμερα κιόλας στραφείτε στο καθήκον της πνευματικής άσκησης αυτό είναι το μάθημα που οφείλετε να μάθετε εδώ. Διαφορετικά, το προσκύνημά σας εδώ θα οδηγήσει μόνο στη συσσώρευση διαφόρων αναμνηστικών. Η αφοσίωση στον Θεό που θα γεννηθεί μέσα σας από την πνευματική άσκηση θα γλυκάνει την καρδιά σας, θα την ανακουφίσει από τις έγνοιες, θα την αναζωογονήσει, θα την γεμίσει ξανά θάρρος και αισιοδοξία και θα την οπλίσει με υπομονή και καρτερία. Ο αληθινός πιστός δεν θα στενοχωρηθεί αν ο διπλανός του ευλογηθεί με περισσότερη χάρη. Ο αληθινός πιστός είναι ταπεινός και περιμένει υπομονετικά τη στιγμή της δικής του ευλογίας, ξέροντας ότι υπάρχει μια ανώτερη δύναμη που γνωρίζει περισσότερα και που είναι δίκαιη και αμερόληπτη. Φωτισμένος μ’ αυτήν την επίγνωση, ο αληθινός πιστός μιλά για τις δυσκολίες και τα προβλήματά του μόνο στον Θεό, δεν ταπεινώνεται μιλώντας γι’ αυτά στον έναν και στον άλλο. Διότι τι μπορεί να κάνει ένας αδύναμος, όπως όλοι, συνάνθρωπός του, για να του τα επιλύσει; Μόνο εκείνοι που έχουν ανεπιφύλακτη και απόλυτη πίστη στον Θεό και που για τα της ζωής τους δεν νιώθουν πρόθυμοι να επικοινωνήσουν με κανέναν άλλον εκτός του Θεού, είναι πνευματικά ώριμοι να λάβουν το νέκταρ της αθανασίας.Μπάμπα, 28 Δεκεμβρίου 1960
2 Δεκεμβρίου
Οι άνθρωποι αισθάνονται δυστυχείς και υποφέρουν επειδή έχουν κάθε λογής παράλογες επιθυμίες, λαχταρούν να τις πραγματοποιήσουν και δεν το κατορθώνουν. Η αιτία της δυστυχίας τους είναι ότι αποδίδουν υπερβολικά μεγάλη αξία στον εξωτερικό, αντικειμενικό κόσμο. Μόνο όταν οι προσκολλήσεις σας στα εγκόσμια αυξάνονται, υποφέρετε από στενοχώριες και θλίψεις. Αν αρχίσετε να κοιτάζετε τη Φύση και όλα τα δημιουργήματά της με τη διαισθητικότητα που αποκτάτε μέσω της εσωτερικής, πνευματικής όρασης, οι προσκολλήσεις σας σιγά-σιγά θα ξεθωριάζουν και θα χάνουν τη γοητεία τους. Επίσης θα βλέπετε τα πάντα στη ζωή με καθαρότερο νου και διαποτισμένα με την μεγαλειώδη ακτινοβολία της θειότητας. Γι’ αυτό, κλείστε τα εξωτερικά σας μάτια και ανοίξτε τα εσωτερικά είδατε τι ολοκληρωμένη εικόνα της θεμελιώδους ενότητας των πάντων αποκτάτε; Η προσκόλληση στον κόσμο σας περιορίζει, αλλά η ‘προσκόλληση’ δηλ. η αφοσίωση στον Θεό, που θ’ αναπτύξετε όταν ανοίξουν τα εσωτερικά σας μάτια, σας ανοίγει απέραντους, χωρίς όρια ορίζοντες. Αυτή την Πραγματικότητα να απολαμβάνετε, όχι την ψεύτικη εικόνα του εξωτερικού αντικειμενικού κόσμου.Μπάμπα, 2 Φεβρουαρίου 1958
1 Δεκεμβρίου
Η προσευχή σας στον Θεό που αρχίζει με υπερβολικά εγκώμια, αίνους και συνεχίζεται με την ικεσία για εκπλήρωση μίας επιθυμίας ή ανάγκης σας, πηγάζει από μία διάθεση αποθάρρυνσης και μελαγχολίας. Επίσης φαίνεται να πηγάζει και από ζήλια, όταν πρώτα Τον εγκωμιάζετε ως «Εκείνον που είναι υπεράνω αίνων ακόμη και από τους αγίους και τους αγγέλους, που το έλεος και η μεγαλοσύνη Του είναι απύθμενο ως προς την τόσο θαυματουργή βοήθεια που έδωσε σε άλλους πιστούς Του, και κατόπιν Τον παρακαλείτε: «Ω Κύριε! Στους τάδε έδωσες τόσο πολλά! Γιατί τώρα δεν προστρέχεις και σε δική μου βοήθεια;» Τον Θεό Τον ευφραίνετε τα μέγιστα μόνο όταν Τον βλέπετε σαν καλό και στενό σας φίλο! Όταν Τον χαιρετίζετε από μέσα σας λέγοντας: «Ω, πολυαγαπημένε μου φίλε! Ω, λατρευτέ της καρδιάς μου!», Του προσφέρετε τη μεγαλύτερη αγαλλίαση. Επαινετικούς χαρακτηρισμούς χρησιμοποιείτε προς κάποιον με τον οποίον δεν έχετε οικειότητα, για να του δείξετε τον σεβασμό και την εκτίμησή σας, αλλά που τον θεωρείτε ξένο. Έναν παλιό και στενό φίλο όμως, τον καλωσορίζετε με αβίαστη οικειότητα. Συνεπώς, να προσεγγίζετε τον Θεό σαν τον φίλο που σας αγαπά βαθιά τότε θα σπεύδει να σας βοηθήσει και να εκπληρώσει τις ανάγκες σας.Μπάμπα, 9 Οκτωβρίου 1989